name | autoweek.cz

Úspěšná strategie skupiny Renault

Úspěšná strategie skupiny Renault

09.02.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vzájemně se doplňující tři značky přinesly skupině Renault růst prodeje ve světě o 9 % oproti roku 2022. Její největší síla je v prodeji osobních aut soukromníkům a prodeji lehkých užitkových vozidel. Velký podíl na tom má obchodní politika založená na silném partnerství se sítí prodejců.

Skupina Renault je třetím největším výrobcem automobilů v Evropě. Prodej soukromým zákazníkům představuje 65 % prodeje skupiny v pěti hlavních evropských zemích. Objem nevyřízených objednávek skupiny v Evropě na konci prosince 2023 představoval 2,5 měsíce předpokládaného prodeje.

 

Značka Renault byla s růstem o 9,4 % na 1 548 748 prodaných vozů v roce 2023 nejprodávanější francouzskou značkou na světě. Z uvedeného počtu bylo 391 853 užitkových vozidel (meziročně +20 %). Renault v oblasti lehkých užitkových vozů s růstem o 19,9 % překonal růst celosvětového trhu, jenž vzrostl o 10,4 %.  Dacia dosáhla s 658 321 prodanými vozy v roce 2023 dynamický růst o 14,7 %. Také Alpine s 4328 prodanými vozy vykazuje růst o 22,1 %.

 

V Evropě značka Renault dosáhla růst o 19,3 % na 977 635 registrací. Renault byl s prodejem 300 167 vozidel jasným evropským lídrem v oblasti lehkých užitkových vozů s růstem +25,7 %, zatímco růst trhu činil +15,3 %. Na úspěchu značky Renault se podílejí nově uvedené modely i pozitivní odezva zákazníků na nové technologie E-Tech, OpenR Link a 4Control. Polovinu registrací vozů značky Renault v Evropě představoval retailový prodej a 40 % dodaných vozů mělo elektrifikovaný pohon.

 

Dacia v Evropě prodala 562 890 vozů. Její prodej vzrostl o 17,4 %. Dacia se tak dostala do první desítky evropských prodejců osobních vozů s podílem na trhu osobních automobilů 4,3 %, přičemž dosáhla podíl 8,3 % (+0,7 %) u osobních automobilů prodaných soukromým zákazníků, kteří jsou její hlavní zákaznickou základnou, a potvrdila tak v tomto ohledu své 2. místo v Evropě.

 

Skupina Renault v České republice

V roce 2023 značka Renault v České republice prodala 7521 osobních a užitkových vozů a dosáhla tržní podíl 3,1 %. Ve srovnání s rokem 2022 došlo k nárůstu o 13 % při růstu trhu o 17 %. Soukromým zákazníkům bylo prodáno 1593 vozů, o 9,5 % více než v r. 2022, když celkový trh přitom vzrostl o 4,5 % na 54 107 vozů.

 

Už třetí rok po sobě patří Renaultu první příčka tuzemského trhu lehkých užitkových automobilů. Své prvenství z let 2021 a 2022 si zopakoval i za rok 2023 s rekordním výsledkem 3524 prodaných vozů a meziročním nárůstem o 24 %. Tržní podíl představoval 15,5 %. Nejprodávanější dodávkou roku 2023 v České republice byl Renault Master s 2202 dodanými vozy a s meziročním nárůstem o 37 %. Trafic zaznamenal 805 registrací, Express 542 a Kangoo 282 (131 užitkových a 151 osobních). Značka Renault je i jedničkou na trhu přestaveb pro vozy do 3,5 t.

 

V České republice bylo v roce 2023 registrováno 7830 vozů Dacia, což značce zajistilo podíl na českém trhu osobních automobilů 3,54 %. V prodeji soukromé klientele byla Dacia čtvrtá s dodávkami 4681 vozů jako první importovaná značka bez výroby na území ČR. Mezi vozy s pohonem na LPG přímo z výroby znamenalo 3326 vozů Dacia Eco-G podíl 95 % trhu a 42 % prodeje značky v ČR.

 

Rok 2024

Cílem pro značku Renault je udržet se v první desítce nejprodávanějších a dále potvrdit vedoucí pozici v segmentu lehkých užitkových vozidel. Renault uvede na trh mimo jiné:

- Scénic E-Tech 100% elektrický s dojezdem 625 km a atraktivní cenovou nabídkou

- Rafale E-Tech full hybrid jako nový vrchol modelové nabídky (do budoucna bude i jako 4x4 s elektrickým pohonem zadních kol)

- modernizovaný Captur v červnu

- nový model Symbioz - multifunkční rodinný automobil v podobě zvýšeného kombi, v prodeji bude už od září

- 5 E-Tech 100% elektrický – otevření objednávek, představení se plánuje na prosinec

- Master (spalovací i elektrická verze s dojezdem 460 km), po 14 letech nová generace nejprodávanějšího užitkového vozu jako vysoce efektivní aerovan, příjem objednávek začne v červnu

- od září nová vizuální identita celé modelové řady LUV včetně osobních verzí (Kangoo, Trafic)

 

Dacia chce udržet postavení mezi čtyřmi nejprodávanějšími značkami soukromníkům. Uvede na trh:

- nový Duster 3. generace, v prodeji bude od jara 2024.

- Jogger ve verzi Hybrid 140 (103 kW), v prodeji bude od jara 2024.

- plně elektricky poháněný model Spring se zcela novým designem exteriéru i interiéru, prodávat se začne v létě 2024.

- na konci roku 2024 Dacia představí svůj dosud největší model, kompaktní SUV Bigster, prodej bude zahájen v roce 2025.

 

V prodeji ojetých vozů bude v průběhu roku 2024 pokračovat rebranding prodejen na novou značku Renew s adaptací závazků vůči klientům. Síť Renew bude zajišťovat kontrolu vozidel po stránce technického stavu i původu aby bylo možné nabídnout záruky a asistence podobné jako při prodeji nových vozů.