name | autoweek.cz

Unikátní Cobra na prodej
07.07.2016 | Vladimír Rybecký | Auto archív
Aukční síň Sotheby`s v srpnu nabídne do aukce první vyrobený prototyp vozu Cobra s šasi číslo CSX 2000. Vůz s motorem Ford, který používal osobně Carroll Shelby, bude po 54 letech od jeho výroby nabídnut ke koupi úplně poprvé.
Carroll Shelby počátkem 60. let hledal optimální auto pro závody. Proti převaze vozů Chevrolet Corvette se rozhodl pro malý britský roadster AC Ace, navržený Johnem Tojeirem, který se pravděpodobně inspiroval první generací berlinet Ferrari. U vozu, vyráběného malou automobilkou AC v Thames Dittonu, nahradil dvoulitrový šestiválec motorem Ford V8 260 CID (4,2 l). Po úpravě podvozku tak vznikl skvěle vyvážený lehký roadster se senzační akcelerací (z 0 na 100 km/h za 4 s!) a velmi dobrými jízdními vlastnostmi.
Cobra prošla mnoha vylepšeními. Ve verzi Mk. II byl použit větší motor 289 CID (4,7 l), s nímž tento vůz dosáhl mnoho úspěchů v závodech, a posléze dokonce i sedmilitrová verze 427 CID. Shelbyho Cobry v mnoha ohledech změnily vývoj motoristického sportu ale i automobilového průmyslu.
První vyrobený prototyp s šasi CSX 2000 sehrál významnou roli při propagaci tohoto vozu. Carroll Shelby u něho použil zajímavý marketingový trik. Aby vyvolal dojem, že už má vyrobeno mnoho vozů, tak toto jediné auto při půjčování významným časopisům k testování vždy přelakoval na jinou barvu. Kromě toho, je ale nyní nabízené auto s motorem Ford V8 260 CID ve zcela původní podobě bez jakékoliv úpravy učiněné za uplynulých 54 let! Dokládá to ostatně i pohled do neudržovaného interiéru. Pozoruhodný je i tím, že je na něm i původní logo, zahrnující i znak automobilky AC, který byl později vypuštěn.
Při aukci, která se uskuteční 19. a 20. srpna v Monterey, se očekává dosažení ceny řádově v milionech dolarů.
Cobra prošla mnoha vylepšeními. Ve verzi Mk. II byl použit větší motor 289 CID (4,7 l), s nímž tento vůz dosáhl mnoho úspěchů v závodech, a posléze dokonce i sedmilitrová verze 427 CID. Shelbyho Cobry v mnoha ohledech změnily vývoj motoristického sportu ale i automobilového průmyslu.
První vyrobený prototyp s šasi CSX 2000 sehrál významnou roli při propagaci tohoto vozu. Carroll Shelby u něho použil zajímavý marketingový trik. Aby vyvolal dojem, že už má vyrobeno mnoho vozů, tak toto jediné auto při půjčování významným časopisům k testování vždy přelakoval na jinou barvu. Kromě toho, je ale nyní nabízené auto s motorem Ford V8 260 CID ve zcela původní podobě bez jakékoliv úpravy učiněné za uplynulých 54 let! Dokládá to ostatně i pohled do neudržovaného interiéru. Pozoruhodný je i tím, že je na něm i původní logo, zahrnující i znak automobilky AC, který byl později vypuštěn.
Při aukci, která se uskuteční 19. a 20. srpna v Monterey, se očekává dosažení ceny řádově v milionech dolarů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz