name | autoweek.cz

Uber je oficiálně taxislužba
21.12.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Evropský soudní dvůr rozhodl, že služba UberPop je dopravní službou a společnost Uber je oficiálně dopravní společností a provozovatelem taxislužby a nikoli digitální službou. Podle tohoto rozhodnutí a musí být služby společnosti Uber odpovídajícím způsobem regulovány jako klasické taxislužby.
Firma Uber, vystupující jako zprostředkovatel spolujízdy, tvrdila, že poskytuje informační služby, tedy jen lidem pomáhá zprostředkovat elektronický kontakt a nikoliv taxislužbu. Případ společnosti Uber se dostal k Evropskému soudnímu dvoru poté, co bylo v Barceloně společnosti nařízeno, aby se řídila místními předpisy pro taxislužbu a byla podniknuta opatření proti použití služby UberPop. Evropský soud ale má k projednání další podobné případy z Francie a Velké Británie.
Na domácím trhu v USA soukromníci v roli řidičů ve svých vlastních automobilech představují většinu obchodů Uber. Společnost Uber v Evropě také tvrdila, že poskytování takových služeb není dopravní službou, ale spadá pod obecné poskytování služeb a proto by mělo být rovněž vyjmuto z nařízení platných pro taxislužby. Evropský soudní dvůr to ale vidí jinak. Podle jeho rozhodnutí je zprostředkování neoddělitelné od dopravy.
Uber k verdiktu soudu uvedl, že ve většině zemí EU, kde již provozuje své služby, to bude mít jen malý vliv na způsob, jakým v Evropě funguje. Nicméně odborníci tvrdí, že rozhodnutí soudu by mohlo mít na činnost společnosti zásadní dopad, protože se Uber nebude moci vrátit do původního modelu zprostředkování jízd soukromníka jako najatého řidiče.
Mluvčí společnosti Uber dodal: „Milionům Evropanů je stále bráněno v používání aplikací jako je ta naše. Budeme pokračovat v dialogu s městy po celé Evropě, abychom každému zajistili spolehlivou jízdu po jednoduchém kliknutí na klávesu.“
Evropský soudní dvůr ve svém rozsudku uvedl, že služba, jejímž cílem je „pomocí aplikace v chytrém telefonu za odměnu propojit osoby, které chtějí učinit cestu po městě, s neprofesionálními řidiči, kteří používají svá vlastní vozidla, musí být podle práva EU považována za službu v oblasti dopravy. V současném stavu práva EU je na členských státech, aby upravovaly podmínky, za nichž by takové služby měly být poskytovány v souladu s obecnými pravidly Smlouvy o fungování EU.“
Na domácím trhu v USA soukromníci v roli řidičů ve svých vlastních automobilech představují většinu obchodů Uber. Společnost Uber v Evropě také tvrdila, že poskytování takových služeb není dopravní službou, ale spadá pod obecné poskytování služeb a proto by mělo být rovněž vyjmuto z nařízení platných pro taxislužby. Evropský soudní dvůr to ale vidí jinak. Podle jeho rozhodnutí je zprostředkování neoddělitelné od dopravy.
Uber k verdiktu soudu uvedl, že ve většině zemí EU, kde již provozuje své služby, to bude mít jen malý vliv na způsob, jakým v Evropě funguje. Nicméně odborníci tvrdí, že rozhodnutí soudu by mohlo mít na činnost společnosti zásadní dopad, protože se Uber nebude moci vrátit do původního modelu zprostředkování jízd soukromníka jako najatého řidiče.
Mluvčí společnosti Uber dodal: „Milionům Evropanů je stále bráněno v používání aplikací jako je ta naše. Budeme pokračovat v dialogu s městy po celé Evropě, abychom každému zajistili spolehlivou jízdu po jednoduchém kliknutí na klávesu.“
Evropský soudní dvůr ve svém rozsudku uvedl, že služba, jejímž cílem je „pomocí aplikace v chytrém telefonu za odměnu propojit osoby, které chtějí učinit cestu po městě, s neprofesionálními řidiči, kteří používají svá vlastní vozidla, musí být podle práva EU považována za službu v oblasti dopravy. V současném stavu práva EU je na členských státech, aby upravovaly podmínky, za nichž by takové služby měly být poskytovány v souladu s obecnými pravidly Smlouvy o fungování EU.“
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz