name | autoweek.cz

Tvůrce snů

Tvůrce snů

07.08.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncepčním studiím se dříve říkalo auta snů. Odkud se ale koncepty, jako třeba v poslední době hodně diskutovaný Volkswagen CrossBlue berou?

Na letošním detroitském a šanghajském autosalonu byl vystaven koncept kompaktního SUV Volkswagen CrossBlue. Poté byl vystaven na Automobilovém fóru Volkswagenu v Berlíně v autosalonu poblíž Brandenburské brány. CrossBlue vychází z nové stavebnicové modulové platformy MQB koncernu Volkswagen.

Koncept vyvolal patřičný ohlas: každý očekává, že se sériová verze odvozená z tohoto konceptu bude vyrábět v americké továrně VW v Chattanooze, která je připravena pro novou modulovou platformu MQB.

CrossBlue byl představen jako dobíjecí hybrid. Po úplném dobití může v elektrickém režimu ujet 34 km. Elektřinu dokáže také vyrábět. Modrá zásuvka německého typu poskytuje potřebných 16 A při napětí 220 V. V Detroitu měl CrossBlue kombinovaný pohon se vznětovým a elektrickým motorem, zatímco CrossBlue Coupé v Šanghaji mělo kombinovaný zážehový a elektrický pohon.

CrossBlue je postaven na obrovských 22‘‘ kolech. Díky velmi krátkému převisu a dlouhé střešní linii toto SUV vypadá robustně, ale ne chlapsky. Na obou stranách má dva ostré ohyby. U konceptu je tvořil plast. U skutečného vozu budou muset být vytvarovány z kovu.

Napadlo vás ale někdy, kde se tento koncept vzal? Kdo jej vlastně vyrobil? Některé automobilky výrobu konceptů zadávají specializovaným firmám, především italským (v případě evropských) nebo se sídlem v Kalifornii (u amerických). U Volkswagenu je tomu jinak.

Džemal Sjenar má povolání snů: vytváří vize budoucích automobilů. Tento inženýr z Bosny už 25 let vyvíjí koncepty pro Volkswagen. Sjenar staví koncepty v oddělení Studienfahrzeuge s týmem 15 lidí v utajené části centra pro výzkum a vývoj v severozápadním rohu výrobního komplexu Volkswagenu ve Wolfsburgu.

Tyto koncepty se pak vystavují na autosalonech, novináři o nich diskutují a více či méně reprezentativní skupiny lidí jsou dotazovány, co se jim na daném konceptu líbí či nikoli. Pokud automobily snů vyvolávají požadované pocity, sny se stávají skutečností a vůz se dostane do sériové výroby.

CrossBlue je podle Sjenara určeno pro americký a čínský trh. Jeho stavebnicová architektura vytváří asociace nudné jednotvárnosti. „Opak je pravdou,“ říká Sjenar. „Stavebnice inspiruje k tvořivosti. Nemusíme se tolik zabývat technickými detaily, můžeme se soustředit na formu a funkci.“ Toto SUV rozhodně nevypadá jako Golf 7. generace nebo nová Octavia, které rovněž sdílejí architekturu MQB.

„Pokaždé začínáme od nuly,“ popisuje Sjenar kreativní proces, jenž končí skutečným, pojízdným automobilem. „Nikdy nemáme dost času. Vždy se objevují nové nápady a mnoho změn.“

Každý koncept vzniká s nadějí, že se dočká výroby. Posledním Sjenarovým konceptem, jenž to dotáhl až do výroby, byl Tiguan. CrossBlue ale má velkou naději, že jej bude následovat. Sériová verze modelu bude nepochybně k dispozici s obvyklými motory.