name | autoweek.cz

Tvrdý dopad přechodu na elektromobily na zaměstnanost

Tvrdý dopad přechodu na elektromobily na zaměstnanost

18.07.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Průzkum v  automobilovém průmyslu ukázal, že v souladu s přechodem na elektromobily víc než polovina společností plánuje snižování pracovních míst. Nová pracovní místa přitom stále vznikají – ale jinde.

Manažerské poradenství Horváth v rámci studie v posledním čtvrtletí v individuálních pohovorech zpovídalo 91 manažerů v automobilovém průmyslu, z nichž 55 bylo z Německa. Více než polovina dotázaných byla od dodavatelů, zbytek od výrobců automobilů, velkých prodejců a poskytovatelů mobility. „Výběr není reprezentativní, ale i tak je vzhledem k velkému počtu smysluplný,“ říká Frank Göller, partner a automobilový expert německé manažerské poradenské agentury Horváth.

 

Podle průzkumu jsou ohrožena četná pracovní místa v německém automobilovém průmyslu. Víc než polovina dotázaných společností v oboru plánuje v Německu rušit pracovní místa: 59 % dotázaných firem uvedlo, že v příštích pěti letech očekává snížení počtu zaměstnanců v Německu, 14 % dokonce očekává výrazné snížení, naopak nárůst počtu zaměstnanců očekává pouze 15 %. Hlavními důvody jsou vysoký tlak na náklady a nová konkurence, zejména z Číny.

 

Ve zbytku západní Evropy to nebylo o nic lepší - 53 % dotázaných plánovalo zrušit pracovní místa,. Společnosti také nadále intenzivně investovaly v Německu a západní Evropě. Nová pracovní místa ale vznikají jinde.

 

Práce se stěhuje do zahraničí

„Výroba stále více probíhá v regionech, kde se vozy nakonec prodávají. Není to nic nového, ale stalo se to ještě výraznější. Ani špatné zkušenosti z posledních let s nedostatkem zásobování, zejména u polovodičů, to nezměnily. Tento proces se dále zrychluje, což má za následek přesun pracovních míst,“ říká Frank Göller z agentury Horváth. "."

 

V důsledku toho se personál shání téměř všude na světě – jen ne v Německu a západní Evropě: 75 % dotázaných společností chce vybudovat kapacitu v Indii, 60 % v Číně a stejný počet ve východní Evropě. Známky růstu jsou také ve zbytku Asie, stejně jako v Severní a Jižní Americe. „Nové provozy v Německu vznikají jen zřídka. Když vznikají nové závody, jsou obvykle mimo Německo. A tam dochází k vytváření pracovních míst,“ dodal Göller.

 

Nadměrná kapacita zvyšuje tlak na náklady

Velká část investic přesto nadále proudí do Německa. „Když se podíváte na společnosti s centrálou v Německu, můžete alespoň vidět, že sem stále proudí čtvrtina celkových investic společností, které působí globálně. To je výrazně víc než v jakémkoli jiném regionu světa,“ říká Göller.

 

Peníze ale jdou do nových produktů a technologií a přeměny stávajících lokalit na elektrické pohony. Ve výrobě jsou vysoké investice do automatizace výrobních systémů a digitalizace. Bilance zaměstnanosti je proto odpovídajícím způsobem špatná. „Nevidíme, že by se Německo redukovalo na pouhou rozvojovou lokalitu. Mnoho společností, zejména velkých korporací, je stále zavázáno Německu jako k místu a také ke zdejším závodům,“ zdůrazňuje Göller.

 

Mnohé z továren v Německu i jinde v Evropě však již zdaleka nefungují na plný výkon. Tlak na náklady je odpovídajícím způsobem velký, na což mnoho výrobců reagovalo úspornými programy a snižováním počtu pracovních míst.

 

Ilustrační foto (Mercedes-Benz Werk Rastatt): Mercedes-Benz