name | autoweek.cz

Trumpův celní kolotoč

Trumpův celní kolotoč

05.02.2025 | Aktuality

Evropský korespondent agentury Reuters pro automobily Nick Carey pozdravuje z Londýna s hlavními tématy posledních dní: Trumpovu celnímu kolotoči a nejistotě co bude dál v EU s elektromobily EV.

Začátek Trumpa 2.0 byl pro automobilový průmysl tak rušný, jak se očekávalo, možná ještě dokonce  rušnější. Než se ale ponoříme do vysokých sázek v dramatu posledních dnů, stojí za to se krátce zaměřit na události ve Stellantisu.

 

Poté, co byl Carlos Tavares v prosinci dramatickým způsobem sesazen z funkce generálního ředitele, se někteří analytici a investoři obávali, že pokud bude světovou automobilku č. 4 řídit výbor, povede to k paralýze a nerozhodnosti v době, kdy společnost čelí spoustě výzev. Ale předseda John Elkann je zaneprázdněn zaměřením se na změny v celé organizaci, zatímco hledání náhrady za Tavarese pokračuje.

 

V pondělí společnost oznámila řadu kroků, včetně jmenování severoamerického šéfa Antonia Filosy globálním vedoucím kvality a integrovaného softwaru a inženýrských aktivit pod vedením hlavního inženýra a technologického ředitele Neda Curica. Stellantis také řekl, že dává větší pravomoci pro plánování a vývoj produktů regionálním šéfům, což je odklon od přístupu shora dolů, kritizovaného zasvěcenými.

 

Trumpův obnovený celní chaos

Americký president Donald Trump ve svém druhém funkčním období neztrácel čas aby se vrátil k vyvolávání chaosu tím, že v sobotu oznámil 25% cla na mexický a kanadský dovoz, která poškodila akcie automobilek, a pak je v pondělí odložil o měsíc.

 

Ponecháme-li stranou politické otázky, v neposlední řadě proč používat tak velký tupý nástroj k zastavení obchodu s nelegálními drogami, nutí to automobilový průmysl hádat co dál.

 

Starší výrobci automobilů se již potýkají se slabou poptávkou, tvrdým přechodem k elektromobilitě a rostoucí konkurencí ze strany Číňanů, kteří už čelí 10% clům, ale mnohem menším než 60%, které Trump slíbil po vítězství v listopadových volbách.

 

Nyní přidejte Trumpův bič na rostoucí seznam problémů automobilek. Tváří v tvář neustálé hrozbě cel by automobilky mohly přehodnotit přesun levných výrobních linek z Mexika do USA. Ale jak řekl bývalý generální ředitel Aston Martinu Andy Palmer agentuře Reuters, je to nemožné, když se politika může zítra změnit – nebo, jako v tomto případě, ještě předtím, než cla vůbec vstoupí v platnost.

 

Trumpův přístup ke clům přichází navíc poté, co se rozhodl zrušit politiku Bidenovy administrativy, která byla příznivá pro elektromobily. To staví automobilky před otázku, jaký typ vozidla mají vyrábět ve Spojených státech – se spalovacím motorem, hybrid nebo plně elektrický, když by se politika mohla opět změnit jakmile se úřadu ujme někdo jiný? „To je nechává rozhodovat se na základě tušení, což je vždy velmi nebezpečné,“ říká Palmer.

 

EU jedná pod tlakem o elektromobilech

Evropská komise se setkala s evropskými výrobci automobilů, odbory a zájmovými skupinami, aby zjistila, jak vdechnout nový život snahám o přechod na elektrický pohon a pomoci evropskému automobilovému průmyslu odrazit konkurenci ze strany amerických a čínských rivalů.

 

Rozhovory přišly v těžké době pro evropský automobilový průmysl, který se potýká s problémy vedoucími k zavírání továren a rušení pracovních míst, včetně 54 000 ztrát pracovních míst mezi dodavateli v roce 2024.

 

Evropský automobilový průmysl se laserově zaměřuje na jeden problém: prosazuje způsob, jak by EU měla zrušit nebo prominout pokuty za nesplnění nových přísných cílů CO2 v roce 2025, z nichž vyplývá, že víc než jedno auto z pěti, které letos prodají, musí být poháněné plně elektricky. To je podstatně víc než 13,6% podíl elektromobilů na trhu EU s novými automobily v loňském roce. To průmysl vedlo k vydání naléhavých varování, že evropským výrobcům automobilů by letos mohla hrozit pokuta až 15 miliard eur.

 

Evropská asociace zastupující výrobce elektromobilů, výrobce akumulátorů, nabíjecí společnosti a další, kteří investují do připravenosti na elektrický svět, zveřejnila výsledky výzkumu, kde se uvádí, že nové levnější elektromobily pomohou automobilovému průmyslu splnit cíle CO2 a místo toho, aby EU hrozila pokutami, by měla připravit pobídky s cílem povzbudit spotřebitele ke koupi elektromobilů.

 

Tvrdé smlouvy BYD pro pracovníky v Brazílii

Podle exkluzivní zprávy agentury Reuters použil dodavatel společnosti BYD smlouvy pro pracovníky z Číny k vybudování nové továrny na automobily v Brazílii včetně doložek, které porušují pracovní právo obou zemí. Dělníci, kteří cestovali z Číny do severovýchodní Brazílie, aby postavili továrnu, vydělali zhruba 70 dolarů za 10hodinovou směnu, což je více než dvojnásobek čínské hodinové minimální mzdy v mnoha regionech.

 

Ale pracovníci najatí dodavatelem BYD firmou Jinjiang v Brazílii museli předat své pasy svému novému zaměstnavateli, většinu svých mezd nechat poslat přímo do Číny a předat zálohu téměř 900 dolarů, kterou mohli získat zpět až po šesti měsících práce. Smlouva také dala firmě pravomoc jednostranně prodloužit pracovní smlouvu o šest měsíců a udělit pokuty 200 jüanů za chování, jako je nadávka, hádky nebo procházení se bez košile na místě nebo v obytných prostorách.

 

BYD tvrdí, že o žádném porušení nevěděla dokud se koncem listopadu neobjevily první zprávy v brazilských médiích.

 

Cesta k úsporám Nissanu v USA

Nissan nabízí odkup akcií zaměstnancům a zkracuje směny ve svých třech továrnách v USA, protože se snaží snížit celosvětově náklady o 2,6 miliardy dolarů. Automobilka od dubna zruší jednu ze dvou směn u svého SUV Rogue ve Smyrně v Tennessee a od září pro sedan Altima v Kantonu v Mississippi. Omezení se dotkne i výroby motorů v Decherdu v Tennessee.

 

To vše přichází poté, co Nissan v listopadu oznámil plán zrušit 9000 pracovních míst po celém světě a snížit maximální kapacitu svých 25 výrobních linek vozidel, protože se potýká s propadem prodeje v Číně a Severní Americe.

 

Rychlá kola

Tesla ve výsledcích za čtvrté čtvrtletí zaostala za očekáváním Wall Streetu, ale trvá na tom, že je na dobré cestě k uvedení nových levnějších elektromobilů v první polovině roku 2025 a v červnu začne testovat placenou službu autonomní jízdy.

 

General Motors při hledání ziskového obchodního modelu přechází od své ztrátové jednotky robotaxi Cruise k na budoucnost orientované asistenční technologii Super Cruise podobné autopilotu od Tesly.

 

Toyota v roce 2024 prodala 10,8 milionu vozů a zůstala světově nejprodávanějším výrobcem automobilů již pátý rok v řadě, a to i přes pokles prodeje o 3,7 %.

 

Dozorčí rada Porsche zahájila jednání o ukončení smluv finančního ředitele Lutze Meschkeho a manažera prodeje Detleva von Platena, protože se německý výrobce luxusních automobilů snaží řešit klesající zisk a slabý prodej v Číně.

 

UVeye, startup, který využívá technologii řízenou umělou inteligencí ke kontrole vozidel, aby předešel defektům a cíle oprav, uvedl, že získal 191 milionů dolarů v dluhu a vlastním kapitálu na rozšíření výroby v Severní Americe a Evropě.

 

Ilustrační foto: presseportal / Carl Duisberg Centren