name | autoweek.cz

Trumpovy hrozby cly se vracejí

Trumpovy hrozby cly se vracejí

27.11.2024 | | Aktuality

Evropský korespondent Reuters pro automobily Nick Carey posílá z Londýna novinky z automobilového průmyslu.

Když je automobilový svět tak turbulentní, a to chlapče stále je, někdy pomůže zaměřit se na pozitiva pro průmysl.

 

Rozhodnutí Evropské unie z minulého měsíce uvalit cla ve výši až 45,3 % na elektromobily vyrobené v Číně zvýšilo vyhlídky na obchodní válku. Zejména německé automobilky se trápily tím, co by to mohlo udělat s jejich již tak pokulhávajícím prodejem v Číně.

 

Ale všechny naděje nejsou ztraceny. Podle šéfa obchodního výboru Evropského parlamentu se Brusel a Peking blíží k řešení celních sazeb pomocí minimálních dovozních cen pro čínská elektrická vozidla. To by znamenalo o jednu potenciální obchodní válku méně, o kterou bychom se měli zajímat. Výrobci automobilů však mohou zjistit, že se stěhují z deště pod okap...

 

Trumpovy hrozby cel jsou zpět

Netrvalo dlouho, než se zjistilo, zda tarifní hrozby Donalda Trumpa přežijí jeho prezidentskou kampaň. Jen pár dní předtím, než se Američané sejdou, aby konzumací krocana oslavili Den díkůvzdání, znovuzvolený prezident řekl, že uvalí 25% clo na dovoz z Kanady a Mexika dokud nezabrání vývozu drog, zejména fentanylu, a migrantům překračovat hranice. Tím poskytne problémy stíhanému americkému automobilovému průmyslu šanci navíc, za kterou mu musí být vděčný. Jen pro dobrou míru Trump také slíbil dodatečné 10% clo nad rámec jakýchkoli dodatečných cel na dovoz z Číny.

 

Není překvapením, že tato zpráva zasáhla akcie evropských výrobců automobilů, protože investoři nesnášejí vyhlídku na globální obchodní válku.

 

Už jsme to zažili, ale otázkou je, jaký Trump se ujímá úřadu. Bude to ten samý Trump, který ve svém prvním prezidentství hrozil cly, pokud nebude znovu projednána dohoda o volném obchodu USA s Kanadou a Mexikem a poté se spokojil s relativně malou revizí?

 

Bude to ten samý Trump, který se konkrétně zaměřil na Toyotu a vyhrožoval cly, pokud by pokračovala ve výstavbě nového závodu v Mexiku, a poté ohlásil vítězství, když oznámila závod v Alabamě?

 

Přestože Trump tradičně používal celní hrozby jako páku, sázky jsou příliš velké na to, aby ho automobilky nebraly vážně. Nejde jen o to, že americké, asijské a evropské automobilky vyrábějí auta v Mexiku, ale dovážejí odtud obrovské množství dílů na podporu výroby automobilů v USA. Cla by poškodila Mexiko, ale ekonomové a mexická vláda varují, že by také poškodila americký automobilový průmysl, americké spotřebitele a americkou ekonomiku.

 

Nejeden z šéfů amerických automobilek může tento týden cítit nevolnost, ale krocan za to nemůže.

 

Northvolt se sklání před nevyhnutelným

 

Švédská společnost Northvolt se nakonec sklonila před realitou a požádala o ochranu před bankrotem podle zákonů USA, když se výrobce akumulátorů snaží najít způsob, jak restrukturalizovat své podnikání a přežít, aby mohl dál bojovat.

 

Bývalý evropský šampión v oblasti akumulátorů byl považován za největší naději kontinentu na vytvoření nezávislého průmyslu akumulátorů, který by čelil dominanci Číny. Společnost Northvolt od svého založení v roce 2016 obdržela víc než 10 miliard dolarů z vlastního kapitálu, úvěrů a veřejného financování.

 

Pokud se výroba elektromobilů se ziskem ve velkém ukázala jako nesmírně nákladná a obtížná pro hřbitov začínajících výrobců elektromobilů, jako Fisker, Arrival a spol., bledne to ve srovnání se složitostí výroby milionů dokonalých článků akumulátorů, které výrobci pro své elektromobily požadují. Nikdo nechce, aby se opakovaly požáry akumulátorů LG, které zasáhly General Motors a Hyundai. Ale vyrobit dokonalé akumulátory je složité.

 

Northvolt má obrovské dluhy, takže investoři, jako je Volkswagen, musí odepsat své podíly, zatímco jeho odcházející generální ředitel říká, že potřebuje až 1,2 miliardy dolarů na obnovení činnosti.

 

Vysoké náklady maří evropské naděje na rozvoj vlastního průmyslu akumulátorů. Po letech dotované výroby Čína kontroluje 85 % výroby článků akumulátorů. Evropa stále má startupy pro výrobu akumulátorů, které se postupně propracovávají vpřed s menšími finančními prostředky než Northvolt, ale v této fázi má evropský sen o nezávislosti produkce akumulátorů velmi daleko ke splnění.

 

Ford v Evropě opět škrtá

Ford oznámil nové kolo propouštění v Evropě, tentokrát uvedl, že sníží přibližně 14 % své pracovní síly na kontinentu, přičemž z toho obviňuje pomalý přechod k elektromobilitě a rostoucí konkurenci ze strany Číňanů.

 

Ford uvedl, že zrušení 4000 pracovních míst se většinou dotkne Německa a Británie. Stalo se tak poté, co Nissan, Stellantis a GM oznámily škrty a ztráty pracovních míst v sektoru, který se potýká s přechodem k elektrické energii.

 

Německý dodavatel Bosch také oznámil, že v Německu zruší 5500 pracovních míst a sníží pracovní dobu a mzdy pro 10 000 dalších zaměstnanců. To spolu s historickou bitvou, které čelí Volkswagen se svými dělníky kvůli snižování nákladů v Německu s vysokými mzdami, přičemž varoval, že to může vést k uzavření závodů, staví německý automobilový sektor na cestu k nepokojné zimě.

 

Podpora pro Rivian ve výši 6,6 miliardy dolarů

V ubývajících dnech Bidenovy administrativy obdržel americký výrobce elektromobilů Rivian zásadní podmíněný souhlas s vládní půjčkou ve výši 6,6 miliardy dolarů na výstavbu automobilky v Georgii. Začátkem tohoto roku Rivian zastavil plán výstavby závodu aby šetřil hotovost, zatímco se připravoval R2, elektromobil považovaný za zásadní pro úspěch automobilky.

 

Vzhledem k tomu, že Trump ohlásil, že zruší mnoho opatření nakloněných elektromobilům z Bidenovy éry, uvidíme, zda by zrušil velkou investici do životně důležitého swingového státu, když Rivian tvrdí, že by měl do roku 2030 zaměstnávat asi 7500 provozních zaměstnanců.

 

Půjčka je pro Rivian další vzpruhou poté, co získal investici od Volkswagenu ve výši 5,8 miliardy dolarů jako součást jejich společného podniku.

 

Rychlá kola

Kancelář kalifornského guvernéra Gavina Newsoma říká, že elektromobily Tesly pravděpodobně nebudou mít nárok na nové státní daňové úlevy podle připravovaného návrhu pokud Donald Trump zruší federální daňové úlevy na nákup elektromobilů, čímž připraví půdu pro boj s Elonem Muskem a automobilkou, která vyrábí svá elektroauta v Kalifornii.

 

Čínská automobilka BYD uvede v roce 2025 na trh novou generaci diskových akumulátorů, o kterých předseda Wang Chuanfu slíbil, že budou bezpečnější než jiné alternativy na trhu a nezačnou hořet.

 

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng říká, že by se měl někdy později v roce 2025 dosáhnout obrat, přičemž sází na silnou poptávku po nových modelech, protože expanduje na nové zámořské trhy, aby zvýšil ziskovost.

 

Stellantis oznámil nové dočasné zastavení ve dvou závodech v jižní Itálii, když tamní vláda automobilku vyzvala, aby se zavázala k novým investicím.

 

Hyundai odhalil své první sedmimístné elektrické SUV a zapojil se tak do trhu velkých rodinných vozů, o nichž globální výrobci automobilů doufají, že se jednoho dne stanou mocným zdrojem zisku.

 

Foto: Newspress