name | autoweek.cz

Trumpovo odvracení od elektromobilů

Trumpovo odvracení od elektromobilů

17.12.2024 | Aktuality

Korespondent agentury Reuters Nick Carey přináší aktuální informace o dění v automobilovém průmyslu - o Trumpově rozhodnutí nedávat žádné peníze na nabíječky elektromobilů, o velkých slevách na elektromobily v Evropě a jak se Stellantis zbavuje dědictví po Tavaresovi.

Blížíme se k prázdninám, ale tempo zpráv se ke konci roku zrychlilo. V každém běžném zpravodajském týdnu by oznámení General Motors, že zastavuje činnost své jednotky robotaxi Cruise poté, co v ní od roku 2016 utopilo 10 miliard dolarů, vyniklo. Jenže ve světě aut už opravdu nemáme normální zpravodajské týdny.

 

Wall Street nad zprávou pokrčil rameny a analytici řekli, že i když to byla pro GM černá díra, to je lepší, než pokračovat ve spalování velkých hromad peněz aniž by to mělo smysl. Nehoda v říjnu 2023, kdy auto Cruise srazilo chodkyni a táhlo ji o 6 metrů, tomu nepomohla.

 

Konec GM v autonomní mobilitě přichází více než dva roky poté, co jeho rival Ford vycouval z byznysu s autonomními vozy a opakovaně zdůrazňuje, že zvládnutí skutečně samořízených aut je mnohem obtížnější, než si kdy představovali, a stojí to ohromné ​​sumy peněz.

 

Trump se zaměřuje na Bidenovu politiku podpory elektromobility

Během své kampaně nově zvolený prezident USA Donald Trump slíbil, že zruší předpisy pro automobily na fosilní paliva a zruší to, co nazval mandát Joa Bidena pro elektromobily. Jak exkluzivně uvedla agentura Reuters, Trumpův přechodový tým sestavil návrh, jak splnit tento předvolební slib.

 

Trumpův tým doporučuje rozsáhlé změny, které by přerušily podporu pro elektromobily a nabíjecí stanice a posílily opatření blokující dovoz automobilů, komponent a materiálů pro akumulátory z Číny.

 

Přechodový tým také navrhuje cla na všechny materiály pro akumulátory z celého světa ve snaze zvýšit produkci v USA s vyjednanými výjimkami pro spojence. Plán týmu spočívá v přesměrování peněz nyní vyčleněných pro nabíjecí stanice a na to, aby byly elektromobily cenově dostupné, do priorit národní obrany, včetně zajištění bezčínských dodávek akumulátorů a kritických nerostů pro jejich výrobu.

 

Agentura Reuters exkluzivitě uvedla, že Trumpův přechodový tým také navrhuje upustit od požadavku aby společnosti hlásily zaznamenaná data o nehodách vozidel. To by mohlo ochromit schopnost vlády vyšetřovat a regulovat vozidla se systémy automatizovaného řízení. Elon Musk byl proti tomuto požadavku a tvrdí, že se nespravedlivě zaměřuje na jeho společnost Tesla. Není ale jasné, zda administrativa Donalda Trumpa doporučení na zrušení oznamovací povinnosti přijme. Musk utratil přes čtvrt miliardy dolarů aby pomohl Trumpovi ke zvolení. Návratnost této investice zatím vypadá docela slibně.

 

Evropská sleva na elektromobily

Evropští výrobci automobilů čelí novým přísným cílům v oblasti emisí CO2 pro rok 2025 z nichž vyplývá, že alespoň každé páté auto, které potřebují prodat, musí být elektromobil, což je výrazně nad 13% podílem elektromobilů v letošním roce.

 

Jak hlásí agentura Reuters, automobilky se na tento cíl připravují zvýšením cen modelů se spalovacími motory s očekávanými velkými slevami pro elektromobily aby spotřebitele odradily od modelů na fosilní paliva.

 

Zatímco horečně lobbují v Bruselu, aby zmírnil svá pravidla, o nichž tvrdí, že je příští rok budou stát na pokutách 15 miliard eur, výrobci automobilů podnikají další kroky. Společnosti Volkswagen, Stellantis a Renault za poslední dva měsíce zvýšily ceny modelů se spalovacími motory o několik set eur aby byly ceny elektromobilů atraktivnější.

 

Volkswagen, u něhož se očekává, že bude novými cíli zasažen nejvíc kvůli svému vysokému objemu prodeje, již snížil cenu svého elektrického kompaktního vozu ID.3 na několika trzích, přičemž další slevy od ostatních se očekávají brzy.

 

Výrobci automobilů se obávají, že to bude znamenat menší prodej aut se spalovacími motory a menší zakázky pro dodavatele a zároveň tím riskují, že se spotřebitelé jednoduše rozhodnou zůstat stranou, než by si koupili dražší model na fosilní paliva nebo zlevněné elektrické vozidlo.

 

Stellantis: Carlos kdo?

Předseda společnosti Stellantis John Elkann se rychle snaží odstranit dědictví bývalého generálního ředitele Carlose Tavarese a napravit vztahy s prodejci, průmyslovými partnery, vládami a zaměstnanci. Zatímco hledá nového generálního ředitele, Stellantis řídí dočasný výkonný výbor vedený Elkannem.

 

Méně než týden poté, co Tavares skončil, Stellantis oznámil, že se znovu připojí k evropské automobilové lobbistické skupině ACEA. Stellantis opustil ACEA na začátku roku 2023, protože Tavares zvolil nezávislou strategii bez předchozí konzultace s představenstvem. Tavares se také postavil proti výzvám ACEA, aby EU zmírnila cíle v oblasti emisí CO2 od roku 2025, což je postoj, který nepodporují evropské asociace prodejců Stellantisu. Stellantis se rychle snažil uklidnit napětí na setkání evropských maloobchodníků Stellantisu v Amsterdamu, které se konalo jen několik dní po Tavaresově rezignaci.

 

Toto je stále pozoruhodný řetězec událostí. Před šesti měsíci byl Tavares v automobilovém světě považován za neporazitelného giganta. Jeho pád byl rychlý, ale rychlé kroky společnosti k odvrácení jeho politiky zatím pomohly akciím Stellantis snížit některé z letošních dramatických ztrát.

 

Pokud jde o samotného Tavarese, ve svém prvním rozhovoru po odchodu ze Stellantisu popsal svůj odchod kvůli strategickým neshodám jako „přátelský“.

 

Velký odpis Volkswagenu

Hlavní akcionář Volkswagenu Porsche SE varoval, že může snížit hodnotu svého podílu v přední evropské automobilce až o 20 miliard eur na znamení toho, jak moc nákladová krize VW otřásla důvěrou investorů ve výhled společnosti.

 

Německá automobilka se potýká s vysokými náklady, tvrdou konkurencí vzmáhajících se čínských rivalů a vleklým, ostrým sporem s mocnými odbory o možném uzavírání závodů a snižování mezd v Německu. Vedení Volkswagenu a zástupci odborů v pondělí vyjednávali pozdě do noci v posledním kole předvánočních rozhovorů o snižování nákladů, přičemž podle představitelů odborů nebylo zdaleka jasné, zda je možný kompromis.

 

Mezitím na druhé straně Atlantiku Volkswagen nabídl nově pracovníkům ve svém montážním závodě v Tennessee 14% zvýšení mezd během čtyř let a možnost podílu na zisku.

 

Rychlá kola

Akcie Tesly minulý týden dosáhly rekordní maximum 415 dolarů, když výrobce elektromobilů prodloužil posilování v návaznosti na prezidentské volby v USA, zatímco soudce z Delaware uvolnil cestu Tesle, aby zahájila výzvy k obnovení platového balíčku Elona Muska ve výši 56 miliard dolarů.

 

Nissan v lednu pověří finančního ředitele Stephena Maa vedením obchodní činnost v Číně jako součást významného otřesu japonské automobilky zasažené krizí, která ji nutí rušit tisíce pracovních míst po celém světě.

 

Hyundai a čínský partner BAIC investují 1,1 miliardy dolarů do svého společného podniku na výrobu a prodej vozů Hyundai v Číně.

 

Čínský výrobce elektromobilů Nio bude pracovat na zlepšení efektivity a snížení nákladů, protože se snaží podnítit růst prodeje, který je nyní o dva roky pozadu za plánem.

 

Odbory velkých japonských výrobců automobilů se poprvé za sedm let zaměřují na požadavek zvýšení platů při vyjednávání o mzdách. Uvedla to Konfederace japonských odborů dělníků v automobilkách.

 

Iůustrační foto: PR Newswire / Exicom