name | autoweek.cz

Trumpova bubnová palba

Trumpova bubnová palba

19.01.2025 | | Aktuality

Šéfredaktor a vydavatel Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu.

Před odletem si prosím zapněte bezpečnostní pásy. Zahraniční země se mohou s Donaldem Trumpem jako novým americkým prezidentem na něco připravit. Muž America First chce posílit domácí ekonomiku všemi možnými protekcionistickými prostředky. To mimo jiné znamená vyšší dovozní cla, aby byly firmy nuceny vyrábět v USA. „Chci, aby se němečtí výrobci automobilů stali americkými,“ řekl svým fanouškům během předvolební kampaně. Nyní, 20. ledna, Trump složí přísahu.

 

Němečtí výrobci vždy zdůrazňují, že se dlouhodobě intenzivně angažují ve Spojených státech a mají tam továrny. Prohlašují své dlouholeté vazby tak pevně, že by si někdo mohl myslet, že už v roce 1492 připluli na lodi Santa Maria.

 

BMW ve Spartanburgu, Mercedes-Benz v Tuscaloose, Volkswagen v Chattanooze a brzy také v Columbii. Vyšší dovozní cla však znamenají, že je třeba přehodnotit míru obsazenosti továren. Spartanburg je například největší exportní závod v USA – zůstane to tak, pokud se zvýší cla, nebo se budou zde budou vyrábět další vozy pro použití na domácím trhu? Bude přeskupovat i Mercedes-Benz? A bude Audi vyrábět Q8 e-tron v Mexiku, které také čelí vyšším clům? Audi má svůj velký americký závod v Mexiku – a žádný v USA. Porsche také nemá továrnu v USA a musí se bát vyšších dovozních nákladů. Potřebovaly by nyní Porsche a Audi společnou továrnu v USA? Trump totiž slibuje daňové úlevy pro výrobce, kteří si vyberou továrnu v USA.

 

Ale ani Bidenova administrativa nezahálela a již se pokusila přivést produkci do země pomocí IRAm tedy zákona o snižování inflace. Biden postavil firewally proti ruskému a čínskému dovozu. Jeho téměř zaniklá administrativa tento týden rychle přijala opatření, která by mohla vyloučit čínská osobní a nákladní auta z trhu v USA.

 

Protože USA chtějí zabít komunikační a ADAS systémy z Číny a Ruska – tedy špionáž. To by se nakonec mohlo dotknout i německých dodavatelů, pokud by čínská auta měla integrované německé komponenty s čínským softwarem. Čínské modely jsou TikToky automobilového průmyslu.

 

Naopak by mohlo být výhodou, kdyby čínské vozy musely pro vstup na americký trh využívat západní komunikační systémy a ADAS. Čínská auta lze stále prodávat v USA, ale bez čínských konektivních modulů.

 

A Trump? Americká politika by mohla mít v blízké budoucnosti skutečný dopad na evropský automobilový průmysl. Z Evropy a Mexika se do USA dováží kolem milionu vozů. Dovozní cla ve výši 20 % a 30 % pro Evropu a Mexiko a až 100 % pro čínské výrobce – to by byl nejdramatičtější odklon od volného obchodu od 30. let 20. století.

 

Evropští výrobci by měli mít připravené různé scénáře, aby dokázali projít Trumpovou érou. Musí být přepsány plány výroby a obsazenosti závodů.

 

Foto (závod BMW ve Spartanburgu): BMW