name | autoweek.cz

Trump, Musk a Němci

Trump, Musk a Němci

18.11.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu.

Těžko říct, zda někdy v historii byl automobilový podnikatel tak blízko k moci a měl tak velký politický vliv jako Elon Musk. Pravděpodobně ne. Šéf Tesly a nejbohatší člověk na světě bude zastávat vlivnou pozici v nové Trumpově administrativě. Předtím silně podporoval republikánského kandidáta ve volební kampani, nadšeně za ním tančil na pódiu a zajistil, aby na jeho platformě X dominovaly republikánské příběhy.

 

Musk se téměř nastěhoval k Trumpovi. Většinu týdne po volbách strávil na jeho pozemku v Mar-a-Lago a účastnil se nejrůznějších schůzí. Ve své vládní pozici má odbyrokratizovat americkou administrativu, vyčistit ji a najít možné úspory nákladů. Zúčastnil už se ale také jednání s Erdoganem a Zelenským (kterého při tom stačil urazit).

 

Být blízko moci se již vyplácí: hodnota akcií Tesly v posledních týdnech vzrostla o 50 %, zatímco akcie německých výrobců automobilů po volbách Trumpa prudce klesly. Panují obavy, že Trump ztíží zahraničním firmám prodej jejich produktů v USA. Klíčovými slovy jsou dovozní cla. Mottem je Amerika na prvním místě, a tak to má Musk rád.

 

Němečtí i další evropští výrobci nyní bedlivě sledují, co pro ně nová americká vláda chystá. Pokud Čína v reakci na represivní cla EU utáhne šrouby a opatření přijmou i v USA, mohly by se evropské automobilky ukázat jako velcí poražení z nové globální obchodní struktury. Mohou jen doufat, že volný obchod není u konce. Jinak budou přední trhy padat jako domino.

 

A německé automobilky by to mohlo zasáhnout hned dvakrát: na jedné straně vyšší cla na samotná vozidla a na druhé straně omezení v dodavatelském řetězci, pokud jejich auta nesmějí mít například čínské komponenty. Tento scénář by podle automobilového experta PwC Felixe Kuhnerta prakticky znamenal konec jejich dostupnosti.

 

Stále však neexistují žádná fakta o konkrétních plánech. Trump během předvolební kampaně prohlásil, že přirážka 20 % za zboží z EU je reálná. Německé automobilky mohou odkázat na své americké továrny. Němečtí výrobci však do USA podle VDA vyvážejí ročně minimálně 400 000 vozidel. A neméně hrozivé pro ně je oznámení, že i na zboží z Mexika by mohla být uvalena drastická represivní cla. Také tam Němci vyrábějí statisíce aut na export.

 

Opatření USA by jistě vedla k novým úvahám o využité kapacitě továren a shodila by některé plány přes palubu. Nervozita je odpovídajícím způsobem velká, i když lidé vnějšímu světu poukazují na jejich desítky let trvající závazek vůči Americe.

 

Německé firmy přežily Trumpovo první funkční období relativně bez úhony, protože mnohé z hrozeb, které vyslovil během volební kampaně, nakonec nesplnil. Ale na to se nyní nedá spoléhat. Situace je nepředvídatelná.

 

Mimochodem, očekává se, že Musk bude svou novou pozici zastávat do 4. července 2026. Do té doby bude mnoho vítězů a poražených. Jedním z vítězů ale jistě bude i samotný Musk, který byl tak často podceňován. Mimochodem, jeho úřad nazvali „Department of Government Effiency“ (Ministerstvo pro vládní efektivitu), zkráceně DOGE – jako kryptoměna, se kterou žongluje.

 

Foto: presseportal / prabook