name | autoweek.cz

Tři legendární vozy Škoda slaví osmdesátiny

Tři legendární vozy Škoda slaví osmdesátiny

04.09.2014 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Popular, Rapid a Superb reprezentovaly vzestup značky Škoda ve třicátých letech.

Tři legendární modely značky Škoda slaví v letošním roce osmdesáté narozeniny: Popular, Rapid a Superb. Toto trio položilo v roce 1934 základní kámen vzestupu značky ve třicátých letech, kdy se Škoda stala nejprodávanější značkou na domácím československém trhu. Již v roce 1936 se Škoda s téměř 3000 prodaných vozů poprvé stala jedničkou na československém trhu a zaznamenávala i významné exportní úspěchy.

 

Škoda všechny tři modely představila v průběhu několika měsíců, což představovalo skutečnou modelovou ofenzívu. Novinky z Mladé Boleslavi zaujaly novým konstrukčním řešením: namísto do té doby používaného žebřinového rámu byl u všech tří použit páteřový rám. Škoda navíc zavedla nezávislé zavěšení kol. V roce 1937 následovaly moderní motory s rozvodem OHV.

 

Dnes trio Škoda Superb, Rapid a Popular patří k nejobdivovanějším exponátům Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

 

Škoda Popular

S vozem Škoda Popular debutoval v únoru 1934 poprvé model značky Škoda, který měl vedle numerického označení i vlastní jméno.

Lehký a cenově výhodný model se stal mimořádně populárním vozem, kterým si široké vrstvy zákazníků splnily svůj dávný sen o skutečně lidovém voze. Čtyřmístný automobil se neprodával pouze jako sedan, ale i jako dvoudveřový tudor nebo jako polokabriolet, k dispozici bylo i dvoumístné provedení roadster a dodávka.

 

Malý vůz, který byl na trh uveden s označením Škoda 418 Popular, byl zpočátku poháněn motorem se zdvihovým objemem 903 cm3 a výkonem 18 k. Ve stejném roce přibyl ještě větší čtyřválcový motor o objemu 995 cm3 a s výkonem 20 k (Škoda 420 Popular).

V roce 1937 pak získal nový čtyřválec o výkonu 27 k s modernějším ventilovým rozvodem OHV (Škoda Popular OHV). Maximální rychlost činila 100 km/h. V roce 1938 následoval model Škoda Popular 1100 OHV s motorem o objemu 1089 cm3 a výkonem 30 k, v roce 1940 Škoda Popular 1101 s motorem o výkonu 32 k a další varianty.

 

Škoda Popular se rychle stal nejprodávanějším automobilem v Československu. V letech 1934 až 1946 Škoda prodala celkem přes 20 000 vozů Popular, z toho bylo 6000 vozů exportováno do zhruba 50 zemí. Vyvážel se nejen na evropské trhy, ale i do zámoří. Mimo jiné se prodával v Číně, Indii a v mnoha afrických i jihoamerických státech.

 

Podstatným důvodem velké obliby modelu Škoda Popular byla jeho vysoká spolehlivost. Pověst mimořádně robustního a všestranného vozu podpořila Škoda řadou dálkových jízd. V květnu 1934 se sedm mladých lidí vydalo ve třech vozech Škoda Popular na cestu z Prahy do Kalkaty. Bez technických poruch ujeli zhruba 11 000 km. Ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi jsou k vidění originální fotografie z této jízdy. Následovaly další jízdy, mj. cesta po USA a Mexiku, kterou v roce 1936 podnikli manželé Elstnerovi, kteří pod heslem 100 dní v malém voze ujeli ve voze Škoda Popular téměř 25 000 km.

 

V lednu 1936 Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman s dvoumístným vozem Škoda Popular Sport roadster startovali v Rallye Monte Carlo. Popular se umístil na 2. místě ve své objemové třídě a na 12. v celkovém hodnocení. Povzbuzena úspěchem v této soutěži, představila značka mimořádně sportovní modely pod jménem Škoda Popular Sport Monte Carlo. V letech 1936 až 1938 bylo vyrobeno 70 těchto vozů v provedení roadster nebo jako aerodynamické kupé. Jeden exemplář se dnes nachází ve sbírkách Škoda Muzea.

 

Škoda Rapid

Taktéž v roce 1934 slavil svou premiéru nový vůz Škoda Rapid. Jako větší sourozenec modelu Popular byl Škoda Rapid novým typem střední třídy. Pod kapotou pracoval čtyřválcový motor o objemu 1195 cm3 a výkonu 26 k. Vozy prvních sérií se nabízely jako dvoudveřový tudor, čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřový kabriolet. Nejčastěji vyráběná verze měla motor o objemu 1386 cm3 a nejvýkonnější model, který se vyráběl až do roku 1947, měl motor o objemu 2198 cm3. Celkem prodala Škoda téměř 7000 vozů typu Rapid.

 

Také Škoda Rapid prokázal své schopnosti při dálkových jízdách. V roce 1936 objel tehdejší ředitel Československého automotoklubu Břetislav Procházka se svým přítelem Kubiasem ve voze Škoda Rapid za 97 dní celý svět. Trasa obou cestovatelů vedla přes Rusko a Persii, indickou pouští, poté projeli Čínu a Japonsko a lodí se přepravili do USA. Lodí pak cestovali z New Yorku do Evropy. Přes kontinent se s Rapidem vrátili po vlastní ose.

 

V létě 1938 debutoval společně s modelem Škoda Popular 1100 OHV také nový Škoda Rapid 1500 OHV. Automobil měl čtyřválcový motor o objemu 1558 cm3 a výkonu 42 k.

 

Škoda Superb

Představením modelu Škoda 640 Superb koncem roku 1934 automobilka udělala působivou tečku za tímto bohatým rokem. Sériová výroba naběhla v březnu 1935. Od té doby je jméno Superb synonymem mimořádně luxusních automobilů z Mladé Boleslavi.

Pro civilní trh bylo do roku 1949 vyrobeno celkem 600 vozů Škoda Superb. Nejprodávanější variantou byla čtyřdveřová limuzína se šesti postranními okny. V nabídce byl kromě této varianty také čtyřdveřový sedan a kabriolet.

Škodu 640 Superb dlouhou 5,50 m poháněl řadový šestiválec o objemu 2492 cm3 a výkonu 55 k prostřednictvím moderní čtyřrychlostní převodovky. Díky zadní nápravě, odpružené příčným listovým perem, cestovala posádka velice pohodlně. Navíc byl Superb jako první vůz značky Škoda vybaven hydraulickými brzdami.

Ventilový rozvod OHV se od roku 1938 objevil i v modelu Superb. Modernizovanou Škodu Superb 3000 poháněl řadový šestiválec o výkonu 80 k, s nímž dosahoval maximální rychlosti 120 km/h. Následoval Škoda Superb 4000 s motorem o objemu 3991 cm3.