name | autoweek.cz

Toyota vyvinula systém palivových článků třetí generace
18.02.2025 | Trendy
Společnost Toyota Motor oznámila, že vyvinula nový systém palivových článků třetí generace.
Nový systém palivových článků je navržen pro komerční sektor a má stejnou životnost jako běžné vznětové motory. Vyznačuje se výrazným zlepšením výkonu, včetně úspory paliva a výrazného snížení nákladů ve srovnání s předchozí verzí.
Kromě osobních vozidel bude tento vodíkový systém třetí generace rozšířen pro použití v těžkých nákladních vozidlech. Jeho uvedení na trhy především v Japonsku, Evropě, Severní Americe a Číně se plánuje nejdříve po roce 2026. Představuje se na veletrhu H2 & FC EXPO (International Hydrogen & Fuel Cell Expo) v Tokiu.
Mezi hlavní rysy systému třetí generace patří zlepšení životnosti, která je až dvakrát vyšší než u předchozí generace a je srovnatelná se vznětovými motory. Nový systém dosahuje o 20 % delší dojezd a přináší výrazné snížení nákladů díky inovacím v konstrukci článků a výrobních procesů.
Vyšší účinnost a delší dojezd
Nový systém lze instalovat do řady nákladních vozidel, osobních automobilů a univerzálních aplikací, jako jsou stacionární generátory, železnice a lodě. V případě osobních aut zajišťuje vyšší účinnost využití paliva a delší dojezd. U těžkých nákladních vozidel nabízí úroveň životnosti srovnatelnou se vznětovými motory a vysoký výkon. Díky kompaktnější konstrukci systému jej lze navíc snadněji integrovat do různých nákladních vozidel.
Toyota považuje vodík za důležité palivo v úsilí o uhlíkovou neutralitu a aktivně spolupracuje s partnery z různých průmyslových odvětví. Toyota v souvislosti se svými výzkumnými a vývojovými aktivitami podporuje různé iniciativy pro vytváření, přepravu, skladování a využívání vodíku.
V roce 2014 uvedla Toyota na trh elektromobil Mirai s palivovými články (FCEV) a od té doby prodala 28 000 kusů ve více než 30 zemích a teritoriích. Od roku 2019 Toyota začala dodávat systémy FC pro použití v dalších aplikacích, jako jsou autobusy, železnice a stacionární generátory energie. Dodala 2700 jednotek stovce zákazníků po celém světě.
Pomohla zpětná vazba od zákazníků a z testů
Nový systém třetí generace byl vyvinut na základě zpětné vazby od zákazníků a poznatků z ověřovacích a demonstračních testů v průběhu několika posledních let.
S cílem uspokojit rostoucí poptávku v regionu zahájila společnost TME v lednu 2022 v Evropě výrobu kompaktních modulů palivových článků 2. generace. Pokud jde o infrastrukturu, dlouhodobou vizí společnosti Toyota je zavést standard 700 bar pro elektricky poháněná vozidla a další výrobky s palivovými články.
Foto: Toyota
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz