name | autoweek.cz

Toyota pokračuje v růstu a už postoupila na 2. místo

Toyota pokračuje v růstu a už postoupila na 2. místo

30.01.2025 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Toyota loni s 21 804 prodanými vozy v České republice pokořila rekord a postoupila už na 2. místo na trhu osobních a lehkých užitkových vozů.

České zastoupení automobilky Toyota se loni na českém trhu posunulo na druhé místo z předchozí čtvrté pozice v součtu prodeje osobních a lehkých užitkových aut M1 a N1. Prodala rekordních 21 804 aut, což představuje nárůst o 10 % při růstu trhu po 3,8 % a k tomu rekordní tržní podíl 8,61 %.

 

Úspěch potvrdila i prémiová značka Lexus, která loni v České republice zvýšila prodej o 53 % na 2326 vozů, což je nejvíce za její působení na tuzemském trhu. Počet zákaznických objednávek se v minulém roce zvýšil o 34 % na 1901 aut. Přes 95 % prodávaných vozů mělo hybridní pohon. Značka Lexus neusiluje o zvyšování objemu prodeje ale klade důraz na stabilizaci, zvyšování kvality služeb a zážitků pro zákazníky. Rovněž se chce zaměřovat na atraktivní nabídku pro fleetové zákazníky.

 

„Obě naše značky Toyota a Lexus loni zažily rekordní rok. Stojí za ním celá řada faktorů, od široké nabídky modelů se všemi typy pohonů odpovídající přání zákazníků, přes konkurenceschopnou akční nabídku až po skvělou práci naší prodejní sítě,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

 

Mezi nejprodávanější modely Toyota patřily v roce 2024 evergreeny Corolla (včetně verze Cross), Yaris (včetně verze Cross) a RAV4. Hybridy tvořili přes dvě třetiny prodaných vozů. V nabídce Toyoty postupně přibývá i více variant plug-in hybrid nebo bateriových elektromobilů.

 

Dařilo se i užitkovým modelům v rámci programu Toyota Professional, když vloni prodejem 6138 vozů poskočila z 5. na třetí místo s tržním podílem 12,9 %. Model Proace obsadil 2. místo v segmentu MDV a Proace City byl první v segmentu CDV. Jedničkou mezi pick-upy je Hilux s 38% podílem na trhu. Pro prodej užitkových vozů má Toyota v ČR devět specializovaných center.

 

Lexus nejvíc bodoval s SUV NX s celkem 530 objednávkami a s SUV řady RX s 511 objednanými vozy a třetí nejprodávanější byla loňská novinka, kompaktní hybridní crossover LBX.

 

Toyotě se dařilo oslovit nejen soukromé zákazníky, kde dosáhla podíl na trhu 10,5 % a obsadila třetí pozici, ale byla stále více úspěšná i mezi firmami kde vykazuje trvalý růst - v roce 2023 měla podíl 7,0 % a vloni už rekordních 8,1 % a posunula se už na vynikající druhé místo. Také se prosadila ve státní správě. Mezi její největší firemní klienty patří aktuálně společnosti Uber, Liftago, Bolt nebo Anytime. Toyota vloni uspěla také ve třech státních tendrech vypsaných ministerstvem financí, v rámci kterých dodá úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů Toyota bZ4X. V součtu jde o jednu z největších zakázek, která byla dosud v České republice na elektrické vozy pro státní správu vypsána. Auta budou sloužit pro potřeby organizací a institucí spravovaných státem. Dodavatelem vozů bude společnost Auto Eder, většina vozů bude předána během roku 2025.

 

Rychle se prosazuje i finanční společnost Toyoty a Lexusu Kinto, která vloni s 1860 novými smlouvami vykázala meziroční růst o 80 %.

 

Na prodejních úspěších má významný podíl rozvoj prodejní sítě bez toho, že by se zvyšoval počet prodejců, který je 14 u Toyoty a 6 u Lexusu s celkem 36 prodejními místy. Ke zvyšování spokojenosti zákazníků dopomáhají investice do servisních a poprodejních služeb. O tom, že se to daří, svědčí skutečnost, že se zákazníci vracejí do značkových servisů. Rovněž se daří rozvoj sítě prodejen ojetých vozů v rámci konceptu Toyota Prověřené vozy.

 

V roce 2025 Toyota navzdory zmatkům a nestabilnímu prostředí v evropském automobilovém průmyslu očekává stabilní situaci na domácím trhu a proto si také klade za cíl dosáhnout po stránce objemu prodeje podobné výsledky jako v loňském roce, tedy překročit hranici 22 000 dodaných vozů Toyota a 2300 vozů Lexus: „Jakékoliv překročení hranice 20 000 dodaných vozů v součtu osobních a lehkých užitkových vozů budeme pokládat za úspěch,“ uzavřel hodnocení Martin Peleška.

 

Foto: V. Rybecký a Toyota