name | autoweek.cz

Toyota Land Cruiser 250 - vše tak jak má být

Toyota Land Cruiser 250 - vše tak jak má být

10.08.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Toyota Land Cruiser má za sebou 72 úspěšných let, během nichž se tento vůz stal jedním ze symbolů značky. S novou generací tato off-roadová klasika neopouští své silné stránky, naopak se výrazně vrací k tomu, co se osvědčilo. To se odráží i v designu se siluetou dřívějších generací.

Land Cruiser řadí k nejprodávanějším modelům Toyoty s úhrnným prodejem přes 11,5 milionu vozů za 72 let. Poté, co se modelová řada Toyota Land Cruiser 250 v posledních generacích stále víc přibližovala k luxusnějšímu a většímu Land Cruiseru 300, nová generace nejtradičnějšího modelu značky je opět pojata především jako praktické terénní vozidlo. Zaměřuje se na své základní kvality s důrazem na offroadové vlastnosti. Jak Toyota zdůrazňuje: „Je to vozidlo, kterému můžete důvěřovat, že i v těch nejnáročnějších podmínkách vás doveze do cíle a zpátky domů.“

 

Základem rámová konstrukce

Základem Land Cruiseru vždy byla rámová konstrukce a platí to i pro nejnovější generaci. Konstrukce žebřinového rámu je navržena tak, aby s využitím přínosů nové globální podvozkové architektury Toyota New Global Architecture GA-F zajistila vynikající výkon v terénu. Zásadní vylepšení terénních schopností bylo dosaženo díky zvýšené celkové tuhosti o 30 % a zvýšené tuhosti samotného rámu o 50 %. Vyšší tuhost znamená lepší odezvu, ovládání a jízdní pohodlí, zatímco nová konstrukce systému zavěšení kol dovoluje lepší křížení náprav.

 

Krabicovitě tvarovaný Land Cruiser je 4925 mm dlouhý (prodloužil se o 95 mm) s rozvorem náprav 2850 mm (o 60 mm delší než dosud) a 1935 mm vysoký terénní vůz nabízející místo pro až sedm osob. Robustní charakter se propojuje s moderním nadčasovým vzhledem, který decentně interpretuje osvědčené prvky z historie této modelové řady. Všechny díly karoserie jsou navrženy tak, aby se daly snadno opravit nebo samostatně vyměnit.

 

Design kombinuje klasiku a moderní styl

Přední část zobrazuje klasickou tvář Land Cruiseru s vysoko umístěnými světlomety a klasickým logem Toyota uprostřed v uspořádání, které zabraňuje poškození v náročném terénu. Aby nedošlo k poškození, jsou mlhová světla zapuštěna hluboko do nárazníků. Aktivní klapky v horní masce chladiče, které se při vyšších rychlostech zavírají, minimalizují proudění vzduchu v motorovém prostoru, čímž snižují odpor a vztlak.

 

Pro zlepšení viditelnosti a lepší posouzení rozměrů má kapota sníženou střední část a zvýšené boky. Vzpřímenější A sloupek minimalizuje mrtvé úhly a zlepšuje výhled řidiče. Vnější zpětná zrcátka jsou nyní připevněna ke dveřím. Toyota přijala rozsáhlá opatření proti hluku a vibracím. Počet bodů, v nichž může zvuk proniknout do kabiny, byl snížen na minimum a nová konstrukce žebřinového rámu je méně náchylná na hluk.

 

Moderní interiér

Přístrojová deska a horní výplně dveří jsou uspořádány vodorovně v řadě. I přes důraz na off-roadové vlastnosti nechybějí vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla. V závislosti na výbavě poskytuje nejdůležitější informace o jízdě 7“ nebo 12,3“ individuálně nastavitelný digitální přístrojový panel doplněný o head up displej. Uprostřed je 9“ nebo 12,3“ HD dotykový displej, který byl kvůli přehlednosti a snazšímu ovládání umístěn poměrně vysoko. Displej ovládá nejnovější infotainment a cloudovou navigaci, která zohledňuje dopravní informace v reálném čase.

 

Toyota u Land Cruiseru 250 i nadále zachovala jednotné přepínače a tlačítka na středové konzoli umožňující ovládání i v rukavicích. Profesionální jezdci rallye přispěli k vývoji otočného a stlačitelného spínače, kterým se snadno ovládají funkce vozidla, jako je systém Multi-Terrain Select.

 

Aktivní bezpečnostní a asistenční systémy jsou nejnovější generace Toyota Safety Sense 3. generace. Jde o první Land Cruiser vybavený elektrickým posilovačem řízení EPS, který potlačuje nárazy od kol přenášené do volantu při zdolávání nerovných povrchů a zajišťuje hladší a přímější zpětnou vazbu i snazší manévrovatelnost. Je také propojen se systémy Toyota Safety Sense.

 

Mimořádné schopnosti jízdy v terénu

Land Cruiser disponuje mimořádnými terénními schopnostmi umocněnými systémem Crawl Control, elektronickou uzávěrkou diferenciálu a spojením funkcí monitorování typu terénu a panoramatického zobrazování okolí vozu PVM v náročnějších terénech. Užitečnou pomůckou pro jízdu v terénu je Multi Terrain Monitor MTM ukazující pomocí kamer situaci bezprostředně kolem vozu a na základě kamery s pamětí dokonce i situaci pod vozem.

 

Standardem vyšších výbavových linií je průkopnická technologie stabilizátoru s odpojovacím mechanismem SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism) pro zvětšení kříživosti náprav. Tato technologie od Toyoty řidiči umožňuje podle potřeby přepínat stav předních stabilizátorů a zajistit tak lepší jízdní vlastnosti na nezpevněných cestách při vyšší míře pohodlí a snazší ovladatelnosti na silnici.

 

Systém Crawl Control udržuje stabilní rychlost při jízdě v terénu a z kopce. Řídí točivý moment motoru a brzdný tlak tak, aby se zabránilo prokluzování a zablokování kol, což umožňuje řidiči soustředit se jen na řízení. Pomocí otočného přepínače na středové konzoli si řidič může vybrat z pěti nastavení rychlosti, které jsou vhodné pro různé povrchy a sklony. Řidič může také pomocí spínače na středové konzoli odblokovat přední stabilizátor a zvýšit tak dráhu odpružení. Když se rychlost vozidla zvýší, tyč stabilizátoru se automaticky opět uzamkne.

 

Už téměř vyprodáno

Jediné, co se nezměnilo, je motor. Na evropských trzích bude nový Land Cruiser pohánět přeplňovaný vznětový čtyřválec 2,8 l o výkonu 150 kW (204 k) při 3000/min s největším točivým momentem 500 N.m v rozsahu 1600–2800/min. Motor je ovšem ve spojení s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Direct Shift s plynulejší změnou převodových stupňů než dosavadní šestistupňová. Dokáže utáhnout přívěs o hmotnosti nově až 3500 kg. Ve druhé polovině roku 2025 se představí se 48V mild-hybridní technologií.

 

Land Cruiser 250 je samozřejmě vybaven stálým pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen, redukcí a možností uzavření mezinápravového a zadního diferenciálu. Zadní náprava je tuhá s vinutými pružinami.

 

Úvodní série First Edition měla kromě špičkové výbavy pro největší příznivce historie kulaté světlomety, které ale lze snadno vyměnit za standardní. Základem nabídky je pracovní verze Prado, orientovaná na jízdu v terénu. Její cena začíná od 1 790 000 Kč. Největší zájem ale je o komfortně vybavenou verzi Executive, jejíž cena začíná od 2 190 000 Kč.

 

Výroba v Japonsku začala v květnu. První vozy u prodejců by měly být koncem září, ale většina ze 300 vozů přidělených pro letošní rok je už vyprodána.

 

Foto Vladimír Rybecký a Toyota