name | autoweek.cz

Toyota GR Yaris se spalovacím motorem na vodík

Toyota GR Yaris se spalovacím motorem na vodík

06.12.2021 | Vladimír Rybecký | Trendy

Toyota v modelu GR Yaris představila experimentální spalovací motor na vodík. Palivo, palivové nádrže a postup tankování se u experimentálního vozidla neliší od sériově vyráběné Toyoty Mirai s palivovými články.
Zatímco Toyota Mirai využívá k výrobě elektřiny pro elektrický pohon chemickou reakci probíhající v palivových článcích, experimentální GR Yaris je vybaven spalovacím motorem na vodíkové palivo s prakticky nulovými výfukovými emisemi, s výjimkou velmi malého množství spalování motorového oleje, kterému nelze zabránit.
 
Technologie vodíkových spalovacích motorů je u Toyoty stále na začátku koncepčního vývoje, který začal v roce 2017, ale zatím bez komerčního využití. Experimentální Toyota Corolla Sport se spalovacím motorem na vodík už od letošního května prokazuje své schopnosti v japonských vytrvalostních závodech seriálu Super Taikyu. Vodík použitý v závodním voze pochází z Fukushima Hydrogen Energy Research Field ve městě Namie, prefektura Fukušima.
 
Vodíkem poháněný experimentální GR Yaris i závodní Corolla Sport používají tentýž přeplňovaný tříválec G16E-GTS 1,6 l, jaký je i v modelu GR Yaris, ale s upraveným systémem přívodu a vstřikování paliva pro používání vodíku. Spalování vodíku probíhá mnohem rychleji než benzinu, což se odráží v dobré odezvě při vynikajících ekologických parametrech. Spalování vodíku je extrémně čisté a má potenciál zprostředkovat potěšení s podobným zvukovým a smyslovým doprovodem jako u spalovacích motorů na fosilní paliva.