name | autoweek.cz

Toyota GR Yaris H2 se představila v rallye
20.08.2022 | Vladimír Rybecký | Trendy
Toyota pokračuje ve výzkumu možností využití vodíku v motoristickém sportu. Během Rallye Ypres v mistrovství světa WRC absolvuje vůz GR Yaris H2 se spalovacím motorem na vodík řízený legendárním Juhou Kankkunenem předváděcí jízdy.
Toyota GR Yaris H2 byla představená v prosinci 2021 a experimentální koncept pohání klimaticky neutrální spalovací motor na vodíkové palivo. GR Yaris H2 je obut do pneumatik Pirelli P Zero Trofeo R. Nyní GR Yaris H2 absolvuje během Rallye Ypres každý den před soutěžním polem několik rychlostních zkoušek jako předváděcí vůz s legendou světových soutěží, čtyřnásobným mistrem světa Juhou Kankkunenem (63) za volantem, který poslední ze svých titulů WRC dosáhl s Toyotou v roce 1993.
Jde o první použití této technologie v rallye, ale ne o premiéru v motoristickém sportu. Toyota Corolla H2 Concept s vodíkovým spalovacím motorem od roku 2021 úspěšně startuje v závodech japonského seriálu vytrvalostních závodů pro vozy vycházející ze sériové produkce včetně startů v závodě 24 hodin Fuji. Jedním z jeho jezdců byl šéf týmu Toyota Gazoo Racing ve WRC Jari-Matti Latvala.
Před páteční 3. rychlostní zkouškou tak měli fanoušci rallye první příležitost vidět GR Yaris H2 v akci. Pro fanoušky přinesl zvuk a dojem z jízdy, které si užívají u standardních soutěžních vozů a přitom produkuje téměř nulové emise. Pro fanoušky přitom zůstává zachován zvuk typický pro spalovací motory, který je v motorsportu tak důležitý - ten se neliší od motoru na benzin resp. na nově používaný syntetický benzin.
GR Yaris H2 kombinuje tříválcový turbomotor z modelu GR Yaris s vysokotlakými nádržemi na vodík z modelu Mirai s palivovými články. Toyota zdůrazňuje výhody své koncepce spalovacího motoru na vodík pro motoristický sport: CO2 neutrální provoz (samozřejmě za předpokladu, že se odpovídajícím způsobem vyrábí vodík) a vodík hoří zhruba sedmkrát rychleji než benzin, což vede k vynikající reakci.
Kromě toho jako součást závazku týmu Toyota Gazoo Racing zkoumat nové možnosti pro dosažení uhlíkové neutrality servisní zázemí týmu využívá energii s nulovými emisemi uhlíku dodávanou z Toyoty Mirai s vodíkovými palivovými články.
V Japonsku vznikla aliance, která chce udržet spalovací motor klimaticky neutrální. Do této aliance, která úzce spolupracuje s vědeckými institucemi, patří kromě Toyoty také Mazda, Subaru, Yamaha a Kawasaki.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz