name | autoweek.cz

TotalEnergies zpochybňuje sázku na vodíkové kamiony

TotalEnergies zpochybňuje sázku na vodíkové kamiony

14.05.2024 | | Doprava

Vítejte u týdenního přehledu informací z dopravy Euractivu, který připravil Donagh Cagney. Představitel TotalEnergies zpochybňuje evropskou sázku na vodíkové kamiony ve výši 28 miliard eur.

Dálková kamionová doprava je považována za jednu z nejobtížnějších činností pro dekarbonizaci. Odborníci v oboru se liší v tom, zda jsou řešením vozidla na vodík, které jsou méně účinné, ale mají větší dojezd, nebo kamiony s akumulátory, jejichž provoz bude levnější, ale potřebují víc zastávek pro dobití. Je to technický problém, ale žhavě diskutovaný, který dokonce vyvolal spor mezi Billem Gatesem a Elonem Muskem na X.

 

Evropa zatím sází na oba koně. Nařízení EU o infrastruktuře alternativních paliv, schválené v březnu 2023, nařizuje paralelní rozvoj celoevropských dobíjecích sítí pro vodík a elektrickou energii, aby vyhovovaly oběma typům nákladních vozidel.

 

Nedávné komentáře generálního ředitele TotalEnergies Patricka Pouyanného však mohou vyprovokovat pauzu k zamyšlení.

 

Společnost TotalEnergies je jedním z nejaktivnějších a nejhlasitějších zastánců nákladních vozidel na vodík v Evropě. Společně s Air Liquide založila společný podnik s cílem vybudovat do konce dekády 100 čerpacích stanic na vodík. Když však Patrick Pouyanné při slyšení ve francouzském Senátu mluvil o plánech TotalEnergie, tak připustil, že si není jistý „zda jsme měli úplnou pravdu“ a uznal, že „akumulátory pravděpodobně zvítězí v dálkové kamionové dopravě.“

 

Jeho argumenty budou vodíkovým skeptikům známé. I když upozornil na významný pokrok, kterého technologie akumulátorů dosáhla, poukázal na skutečnost, že 80 % nákladních vozidel ujede v Evropě méně než 500 km denně a že řidiči musí každé dvě hodiny odpočívat. Nákladní vozidla s pohonem s akumulátory dokážou ujet 500 km a zastávky řidičů poskytují čas na dobití.

 

Pouyanného intervence by se zdála být velkým potvrzením pro zastánce nákladních vozidel s akumulátory. Ale tento argument bude nepochybně kritizován. Vždy budou existovat trasy pro kamiony, které nemohou být obsluhovány vozidly s akumulátory. Méně hustě osídlené oblasti, jako USA, mohou vyžadovat dojezd, který může poskytnout pouze vodík.

 

Počáteční posouzení dopadu Komise však odhaduje, že čerpací stanice na vodík pro nákladní vozidla si v Evropě v letech 2021 až 2050 vyžádají 28 miliard eur z veřejných a soukromých zdrojů. To se zdá být hodně peněz pro velmi omezený případ použití.

 

Do konce roku musí Komise sestavit analýzu technologie a připravenosti trhu věnovanou těžkým nákladním vozidlům. Cílem zprávy je zvážit, zda by vodíkové stanice měly mít větší kapacitu a zda jsou pro čerpání kapalného vodíku potřeba konkrétní cíle.

 

Změna názoru společnosti TotalEnergie naznačuje, že hlubší úvaha může být oprávněná.

 

Klíčoví zákonodárci připouštějí, že nový systém EU by mohl zvýšit ceny benzinu a plynu víc, než se očekávalo

Klíčoví zákonodárci řekli Euractivu, že nový systém EU pro zpoplatnění uhlíku pro silniční vozidla a topná paliva ETS2, který má být zaveden v celém bloku v roce 2027, by mohl vést k vyššímu nárůstu cen, než se původně předpokládalo.

 

Když byl systém v roce 2023 schválen, zákonodárci EU slíbili, že ceny zůstanou pod 45 eur za tunu CO2, což znamená přirážku k ceně asi 10 centů za litr nafty nebo benzinu. Peter Liese (CDU/EPP), který byl hlavním vyjednavačem Evropského parlamentu o této záležitosti, uvedl, že je teď trochu pesimističtější o tom, že by limit 45 eur by mohl být zachován, protože zažíváme neúspěchy, pokud jde o mobilitu a budovy. Emise z budov, většinou způsobené topnými systémy, a ze silniční dopravy, většinou způsobené osobními a nákladními auty, v současnosti klesají pomaleji, než prognóza Evropské komise. Tento vývoj by mohl vést k vyšší poptávce po emisních povolenkách v roce 2027, a tedy k vyšší ceně uhlíku. „Neschopnost Německa dosáhnout své klimatické cíle v těchto dvou sektorech znamená, že tlak na certifikáty je větší a ceny rostou,“ uvedl Liese.

 

Klíčový zákonodárce EU Peter Liese už zvažuje další změnu cen CO2

Německý europoslanec Peter Liese již zvažuje další přepracování systému EU pro obchodování s emisemi, chce „centrální banku“ CO2 a prosazuje, aby jeho strana zůstala v kurzu klimatických cílů EU. Zacházet s CO2 jako s měnou by znamenalo, že by jej mohl kontrolovat a řídit centrální orgán. A pak je tu druhý aspekt, který by taková centrální banka mohla poskytnout: perspektivu dlouhodobé stability a izolaci od měnících se politických okolností.

 

Co stojí za vlnou nedávných incidentů na letadlech Boeing?

Boeing se v poslední době dostal do novinových titulků po sérii problémů se svými letadly, včetně posledních incidentů v Turecku a Senegalu.

 

Čínský BYD zváží druhý závod v Evropě v roce 2025

Čínská automobilka BYD zváží výstavbu druhého montážního závodu v Evropě v roce 2025, uvedl její evropský generální ředitel Michael Shu. Na konferenci FT’s Future of the Car Shu řekl, že BYD přiveze do Evropy nízkonákladové elektrické vozidlo založené na svém čínském modelu Seagull.