name | autoweek.cz

Tisíce veřejných dobíjecích stanic se nevyužívají

Tisíce veřejných dobíjecích stanic se nevyužívají

29.04.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Problém s infrastrukturou pro elektromobily je v Německu opačný, než by se mohlo zdát.

Podle Automobilwoche se počet veřejných dobíjecích míst pro elektromobily v Německu v roce 2024 zvýšil o více než 20 % na 160 800. Zároveň ale klesl počet nových registrací elektromobilů. Analýza společnosti Elvah, která je vlastněna společností E.on, ukazuje, že mnoho z těchto nabíjecích bodů se téměř nevyužívá nebo se nepoužívá vůbec.

 

Postiženy jsou zejména vysokovýkonné rychlonabíjecí stanice (HPC), přičemž více než čtvrtina z nich měla v druhé polovině roku 2024 průměrné využití kapacity 0 %. Další čtvrtina měla průměrnou obsazenost mezi j1 % a 5 %.

 

Také ostatní nabíjecí stanice vykazují nízké využití: 26 % rychlých stejnosměrných (DC) nabíječek a 22 % pomalejších střídavých (AC) nabíječek nebylo ve stejném období vůbec použito. To představuje ekonomickou zátěž pro operátory, protože rychlodobíjecí stanice s sebou nesou vysoké investiční náklady.

 

Generální ředitel Elvah Sören Ziems hovořil pro Automobilwoche o „nefunkčním“ nabíjecím trhu v Evropě. Jeroen van Tilburg z provozovatele rychlodobíjecích stanic Ionity vidí přetlak nabíjecí infrastruktury a z malé míry využití viní stagnující poptávku po elektromobilech za poslední rok. Van Tilburg vidí „velmi dobré využití“ začínající na 30 % – hodnotě, které v roce 2024 dosáhlo jen 1 % HPC stanic. Celkový průměr v Německu je 6 až 8 %.

 

Očekává se konsolidace trhu

Odborníci očekávají konsolidaci trhu. Podle Ziemse a van Tilburga není mnoho obchodních modelů životaschopných. Na trhu již dominuje malá skupina poskytovatelů: EnBW, Aral Pulse a Ionity představovaly více než 50 % procesů rychlého nabíjení v druhé polovině roku 2024. EnBW je lídrem na trhu s více než 30 %. Průmysl očekává, že v budoucnu převládne několik velkých poskytovatelů. Podle Ziemse přitom budou i nadále existovat lokální poskytovatelé.

 

Ekonomická zátěž nevyužívaných nabíjecích stanic vyvolává otázky o efektivitě trhu. Klíčový problém je podle Ziemse v cenové struktuře: na rozdíl od čerpacích stanic se ceny nabíjení neliší v závislosti na lokalitě nebo využití kapacity. To znamená, že řidiči nejsou motivováni k tomu, aby využívali vzdálenější nebo méně frekventované stanice. To vede k nerovnoměrnému rozložení poptávky.

 

Ziems se domnívá, že kvůli problému s distribucí není masivní rozšiřování infrastruktury nezbytně nutné – efektivnější by bylo efektivnější využití stávajících dobíjecích stanic.

 

Foto: presseportal