name | autoweek.cz

Těžké časy pro Porsche
12.02.2025 | Aktuality
Evropský korespondent Reuters Nick Carey přináší z Londýna aktuality z automobilového průmyslu.
Poté, co, k úlevě investorů, ustoupil od cel na Mexiko a Kanadu se prezident Donald Trump znovu vrátil ke svému zvolenému nástroji zahraniční politiky s 25% celním tarifem, která je nyní zaveden na veškerý dovoz oceli a hliníku do USA „bez výjimek“, aby chránil místní výrobce.
Jelikož jsou Spojené státy u většiny hliníku závislé na dovozu, mohlo by to mít dalekosáhlý dopad na několik průmyslových odvětví včetně automobilů. Přináší to také hrozbu odvety, na kterou Trump v pondělí odpověděl: „Nevadí mi to.“ Jedním z důležitých upozornění je, že tarify vstoupí v platnost až 12. března, což by mohlo znamenat, že k nim nakonec nedojde.
Dál Trump říká, že oznámí reciproční cla na mnoho zemí. Často si například stěžoval na 10% clo EU na dovoz automobilů, které je vyšší než sazba na auta v USA ve výši 2,5 %. Trump říká, že cla vyřeší americké problémy. Různá průmyslová odvětví, ekonomové a američtí spojenci tvrdí, že to opět zvýší náklady pro spotřebitele, pro které inflace hrála ne nevýznamnou roli v Trumpově volebním vítězství.
Kdo má pravdu, se možná brzy dozvíme.
Porsche ve smyku
Akcie společnosti Porsche zaznamenaly velký propad poté, co společnost oznámila, že obrací kurz a investuje 800 milionů eur do nových modelů se spalovacími motory, díky čemuž bude mít míru zisku v roce 2025 pod očekáváním analytiků.
Luxusní německá automobilka měla těžké časy v Číně, kde čelí intenzivní konkurenci ze strany rostoucích domácích rivalů prodávajících elektromobily, zatímco její vlastní auta s elektrickým pohonem v Evropě čelí nízké poptávce.
Porsche, vtěsnané mezi tyto dva problémy, doufá, že když se vrátí k tomu, co umí a pro co bylo milováno – tedy k rychlým autům s velkými motory – může získat víc přízně od investorů. Tržní kapitalizace Porsche klesla na polovinu z vrcholu z května 2023, který činil 110 miliard eur, takže není divu, že společnost musí jednat.
Ale Čína je pro Porsche nejlepším trhem a Čína rychle přechází na elektřinu. Je tedy otázkou, zda orientace na modely se spalovacími motory firmě dlouhodobě neublíží.
BYD dělá velký krok v cenové válce
V Číně již víc než dva roky zuří cenová válka mezi elektromobily a BYD právě zvýšil náskok. Největší čínská automobilka začala nabízet pokročilé funkce autonomního řízení u většiny svých modelů, včetně těch s cenou od 9555 dolarů (v přepočtu 230 000 Kč), čímž výrazně podkopává konkurenty, jako je Tesla, a menším výrobcům automobilů ztěžuje držet krok.
BYD byl významným tahounem čínské cenové války díky neúnavným slevám na své vozy, včetně nejprodávanějších modelů řad Dynasty a Ocean. Automobilka vybavila všechny modely značky BYD s cenou nad 100 000 jüanů (13 688 USD, tj. 330 000 Kč) svým patentovaným pokročilým asistenčním systémem „Boží oko“. Uvedl to zakladatel firmy Wang Chuanfu na akci vysílané v přímém přenosu z centrály společnosti v Šen-čenu (Shenzhen). BYD systém nainstaloval do tří modelů s cenou pod 100 000 jüanů, včetně modelu Seagull, který začíná na 69 800 jüanech (230 000 Kč). Okamžitě byl zahájen prodej všech 21 modelů s vybavením „Božím okem“.
Wang řekl, že to bude jen „první várka“ a předpověděl, že funkce inteligentního řízení se stanou nepostradatelnými prvky automobilů stejně, jako jsou bezpečnostní pásy a airbagy.
Texaský hazard Tesly
Elon Musk slibuje plně samořídící auta už asi 10 let, ale ty nepolapitelné autonomní Tesly stále zůstávají schované někde za rohem. Pokud budete v Austinu v Texasu, pak v červnu může být jedna hned za rohem od vás.
Možná.
Jak uvádí agentura Reuters, plán Tesly na zavedení samořídících robotaxi od června přichází ve stavu, kdy společnost nečelí prakticky žádným předpisům, což vyvolává otázky, jak velké bezpečnostní a právní riziko je Tesla ochotna podstoupit, když nasazuje neověřenou technologii bez řidiče na veřejných ulicích.
Nic v texaských zákonech Tesle nemůže zabránit spustit službu robotaxi. Stát zaujímá benevolentní regulační přístup, který je v souladu se stále víc protivládními politickými postoji Elona Muska jako poradce prezidenta USA Donalda Trumpa.
Právo státu umožňuje volný přístup na veřejné ulice za předpokladu, že auto bez řidiče je registrováno a pojištěno jako každé auto řízené člověkem a je vybaveno technologií pro záznam údajů o potenciálních nehodách. Žádná státní agentura nevydává povolení ani nedohlíží na služby taxislužby bez řidičů a zákony státu zakazují městům a okresům vydávat vlastní předpisy.
Tesla již dlouho obviňuje své zákazníky z nehod souvisejících s asistenčními systémy řidiče, které nazývá Autopilot a Full Self-Driving (FSD), přičemž upozorňuje, že majitele Tesly varuje, aby zůstali připraveni převzít řízení. Ale při zavedením robotaxi v Texasu právní experti varují, že Musk vloží odpovědnost za nehodu přímo na Teslu.
Seat varuje, že tarify EU ho budou stát pracovní místa
Španělská dceřiná společnost VW Seat bude nucena snížit produkci a propustit kolem 1500 zaměstnanců pokud EU do konce března nesníží své clo na elektromobily čínské výroby. Uvedl to její generální ředitel Wayne Griffiths.
Seat, který vyrábí vozy značek Seat a Cupra, platí dodatečné clo 20,7 % navíc k existujícímu 10% tarifu za svůj model Cupra Tavascan vyráběný v závodě v Anhui většinově vlastněném VW, protože EU v říjnu uvalila cla na všechny elektromobily vyrobené v Číně a prodávané v Evropě.
Generální ředitel Wayne Griffiths uvedl, že clo, uvalené na auto prodávané za 50 000 až 60 000 eur, způsobilo, že dceřiná společnost v loňském roce nesplnila své finanční cíle a v roce 2025 ji to bude stát stovky milionů eur. „Pokud dodatečný tarif nebude v prvním čtvrtletí snížen nebo odstraněn, bude Seat nucen vyřadit ztrátový vůz ze své nabídky,“ řekl Griffiths.
Rychlá kola
Tesla v lednu vykázala nižší prodej v pěti evropských zemích, včetně Velké Británie a Francie, protože konkurenti získali s novějšími modely a díky tomu, že výsledky průzkumů veřejného mínění o generálním řediteli výrobce elektrických vozidel Elonu Muskovi se zhoršují.
Toyota zvýšila svou prognózu celoročního provozního zisku o 9 % pro svůj fiskální rok končící 31. března na znamení důvěry ve svou schopnost překonat dopad jakýchkoli potenciálních amerických cel.
Ferrari v říjnu uvede na trh svůj první plně elektricky poháněný vůz, přičemž se letos zaměří na zvýšení tržeb a základních příjmů minimálně o 5 %.
Akcie Dongfeng Motor vzrostly až o 85,8 % poté, co čínská automobilka uvedla, že její mateřská společnost plánuje restrukturalizaci, což podnítilo spekulace, že některé státní čínské automobilky by mohly být sloučeny kvůli rostoucí místní konkurenci.
Společnost Stellantis a francouzská společnost Mistral, působící v oblasti technologií a umělé inteligence (AI), se rozhodly rozšířit své strategické partnerství v kroku, který podle Stellantis urychlí analýzu průmyslových dat.
Akcie Uberu v pátek vyskočily na tříměsíční maximum poté, co manažer hedgeového fondu miliardář Bill Ackman uvedl, že v platformě pro spolujízdu získal podíl v hodnotě 2,3 miliardy dolarů.
Foto: Syharvest Aluminium, Porsche a V. Rybecký
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz