name | autoweek.cz

Tesla vypálila dotační rybník

Tesla vypálila dotační rybník

08.07.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na webu automakers.cz vyšel komentář Karla Beránka o prodeji elektromobilů v prvním pololetí. Přinášíme jeho poněkud zkrácený text.

Zpráva Svazu dovozců automobilů ukázala, jak vypadal automobilový trh v červnu i za první pololetí. A protože červen patřil jednoznačně Tesle, věnujeme této značce a elektromobilům tentokrát více pozornosti.

 

Dotace zabraly, ale jen u Tesly

Největším překvapením uplynulého měsíce je razantní zvýšení registrací elektromobilů, a to na víc než dvojnásobek oproti květnu (+104 %) a o +39,3 % ve srovnání s loňským prvním pololetím. Hlavní zásluhu na tom má značka Tesla, která se za červen meziročně zlepšila o 457 %. Pokud by Tesla letos neprodala tolik, ale jen třeba dvojnásobek loňského počtu, byly by letošní registrace elektromobilů v ČR dokonce horší než ty loňské.

 

Tesla prostě vypálila všem ostatním rybník a svým prodejním výsledkem se dostala v červnu 2024 až na šestou příčku v žebříčku nejprodávanějších značek, jen těsně za pátou Kiu (974 kusů), ale před Dacii, Mercedes a všechny další. Jen vedoucí čtveřice - Škoda, Hyundai, Toyota a VW - má ještě slušný náskok. Přitom v dubnu, stejně jako loni v červnu byla Tesla až na 21 místě. Skok to představuje nevídaný.

 

Hegemon mezi elektromobily

Červnová liga elektromobilů vypadá až bizarně. Za vedoucí Teslou s 953 kusy, což představuje 62,53 % všech registrací elektromobilů, je na druhém místě s drtivým odstupem Volvo (126 vozů), třetí Hyundai zaregistroval 74 vozů a teprve pod stupni vítězů je čtvrtá je Škoda s 72 vozy, pátý VW (42) a šestý Mercedes-Benz (40). Tesla tedy schlamstla nejen většinu dotací, ale zřejmě také odlákala na svoji stranu hodně zákazníků konkurenčním značkám.

 

Velcí hrají jen komparz

Je až smutné, jaké podíly čistě elektricky poháněných vozidel má většina z TOP 10 značek, popř. těch, které se elektromobilitou tak chlubí. Počty elektromobilů k celkovým registracím, tedy včetně modelů se spalovacími motory, jsou u nich jen podprůměrné. Za červen byl totiž dosažen na české poměry dosud neskutečný podíl, 6,82 % a za půl roku pak 3,5 %. U Mercedesu připadá na širokou řadou vozů EQ jen 4,89/2,70 %, Hyundai disponuje 3,08/2,70 %, VW s řadou vozů ID 2,83/2,39 %, Audi 2,32/1,64 %, Škoda 1,1/1,09 % a Toyota, která ale sází hlavně na hybridy, jen 0,87/0,89 %.

 

Zákazník je stále rozhodujícím faktorem

Červnová data v případě elektromobilů opět ukázala, že i sebenákladnější reklama a vychvalování produktů v médiích se nemusí setkávat s očekávanou odezvou těch, kterým je určena. Červnové počty a zejména podíly jsou toho jasným důkazem a není divu, že někteří výrobci už přehodnocují své ambiciózní plány.

 

Značka, která je sice americká, ale převážná část její u nás prodávané produkce pochází z Číny, má v ČR vlastně jen jednu prodejnu plus další dvě zastoupení se zcela nevšedním modelem prodeje. Přesto dokázala převálcovat všechny ostatní, a nevypadá to, že by červnový výsledek byl jen ojedinělým zahřměním. Zákazníci zřejmě slyší na jiné argumenty a z dotačního koláče české vlády, na který si tolik konkurentů brousilo zuby, si ukousla největší kus i se šlehačkou a třešničkami Tesla.

 

   Karel Beránek

Celý text najdete zde: https://www.automakers.cz/?p=5243

 

Foto (Tesla Model 3): Tesla