name | autoweek.cz

Tesla (opět) na testovací dráze
26.03.2025 | Aktuality
Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od evropského korespondenta z Londýna Nicka Careyho. Dnes s další špatnou zprávou pro Teslu, že také Changan jede do Evropy a o pokračování nezadržitelného postupu BYD.
Po týdnech hrozeb z Bílého domu o zavádění cel, které se znovu a znovu opakují, vám musí být líto těch, jejichž úkolem v automobilkách je sledovat, na co a odkud se cla mohou nebo nemusí vztahovat. Tento pohyblivý cíl je zaměřen na 2. duben – prozatím – kdy mají být uvalena reciproční cla na dovoz automobilů do USA. Americký prezident Donald Trump však říká, že tento den nebudou oznámena všechna nová cla a „spousta zemí“ může dostat odklad.
No, tím se to vyjasňuje.
Mezitím se Hyundai rozhodl, že je čas jít do toho, nebo jít domů, a v Bílém domě oznámil americké investice ve výši 21 miliard dolarů – včetně nové ocelárny v Louisianě, kterou Trump v listopadových volbách vyhrál o více než 12 %. Není jasné, jak velká část z toho je novinkou nebo součástí již dřív oznámených investic. Trumpovi to ale umožnilo prohlásit: „Peníze se hrnou.“
Tesla utržila další zásahy
Za 22 let od svého založení zažila Tesla roky krize, kdy nebyla nouze o skoky akcií a občasné propady. A každý propad byl jedinečný.
Nyní Tesla zaznamenala dva měsíce po sobě klesající prodej a podíl na trhu v Evropě. Tradiční automobilky Volkswagen a BMW, kdysi zapadlé v prachu Tesly, v únoru v Evropě výrobce elektromobilů předstihly.
Tesla také musela ve Spojených státech svolat 46 000 Cybertrucků (téměř všechny, které tam prodala), aby opravila vnější panel, který se může za jízdy odpojit. To slouží pouze k ilustraci toho, že elektrický pickup, který Elon Musk původně představil v roce 2019 spolu s videem, jak porazil Ford F-150, není úspěchem, o kterém tvrdil, že bude.
Zeptal jsem se chytrých lidí z firmy Cox Automotive pro výzkum trhu, jak si Cybertruck na americkém trhu stojí v porovnání s ostatními modely, a odpověď zněla, že „na elektrický pick-up funguje dobře“. Ford však jen za jediný měsíc v únoru prodal víc pick-upů řady F (58 310), než se prodalo Cybertrucků od jeho uvedení na trh.
A je toho víc, s rekordním počtem obchodů s Teslou uprostřed vlny protestů proti Muskově práci pro Trumpa.
Tesla už byla dřív odepisována, jen aby se odrazila ještě silnější než kdy jindy a zmátla své odpůrce. A je fér říci, že aktualizovaná verze Modelu Y může pomoci oživit prodej.
Čím se ale tento konkrétní propad liší od ostatních, je to, že sám Elon Musk se zdá být méně zaujatý návratem. V roce 2018, kdy Tesla procházela „výrobním peklem“, když rozšiřovala montáž masově prodávaného Modelu 3, byl Musk známý tím, že do toho šel naplno a spal v továrně, aby vše fungovalo.
Kromě toho, že přiměl svého nového přítele prezidenta Trumpa, aby využil svou moc a okázalost prezidentského úřadu k propagaci Tesly v Bílém domě, se zdá, že Muska mnohem víc zajímá Washington než Austin v Texasu.
Pokud Tesla příští měsíc oznámí špatné výsledky za první čtvrtletí, sledujte mnohem hlasitější stížnosti investorů na Muskovu nepřítomnost.
Changan se v Evropě zapojuje do boje
Changan se opožděně stal nejnovějším z velkých čínských výrobců automobilů, který byl uveden na trhy v Evropě. Uvádí, že letos vstoupí do 10 zemí po celém kontinentu s elektricky poháněnými modely.
Changan, třetí největší čínská automobilka podle objemu prodeje, se připojuje k BYD, Geely a Chery ve snaze prorazit na evropském konkurenčním trhu. Skupina představila své elektrické SUV Deepal S07 (délka 4750 mm), svůj první model pro Evropu, který začíná s cenou na 45 000 eurech (1 120 000 Kč), po němž bude v roce 2026 následovat Changan E07 (délka 5045 mm) a některé hybridní modely. Changan také plánuje prodejní a servisní síť po celé Evropě s více než 1000 dealerstvími.
Stejně jako jeho čínští rivalové, Changan rychle rostl a loni už byl 12. světovou automobilkou. Ale stejně jako ostatní čínské automobilky, i Changan bude muset bojovat o úspěch, protože o něm dosud slyšelo jen málo Evropanů.
BYD jede
BYD vykázal za čtvrté čtvrtletí 73,1% nárůst čistého zisku, takže čínská automobilka č. 1 pokračuje v cestě od úspěchu k úspěchu. Na rozdíl od konkurenční Tesly, jejíž akcie meziročně klesly o 31 %, u BYD vzrostly o 31 %.
Čínská společnost byla v roce 2024 na vzestupu a předstihla Volkswagen, aby se stala nejprodávanějším výrobcem automobilů v Číně. Zavádí levnější modely a vede v brutální dvouleté cenové válce na největším světovém automobilovém trhu. BYD také v posledních týdnech ohromila průmysl tím, že odhalila novou technologickou platformu pro supernabíjení elektromobilů a oznámila, že bude nabízet funkce chytrého řízení jako standard i u svých levnějších modelů.
Společnost v roce 2024 vzrostla o víc než 40 % na své cestě stát se světovou jedničkou v automobilovém průmyslu. Pokud se tomuto tempu vyrovná v roce 2025, mohla by už obsadit třetí místo.
Španělsko bude vyrábět Leapmotor B10
Společnost Stellantis a její čínský partner Leapmotor investují 200 milionů dolarů do španělské továrny na výrobu elektrického crossoveru B10 pro evropský trh od roku 2026. Oznámilo to čínské velvyslanectví ve Španělsku. Leapmotor B10 je první z řady B elektromobilů pro zámořské trhy a Stellantis uvádí, že tento model přinese spotřebitelům mimo Čínu „cenově dostupné high-tech elektromobily“.
Leapmotor a Stellantis zrušily původní plán na výrobu B10 v Polsku poté, co čínská vláda automobilkám doporučila, aby přestaly investovat v evropských zemích, které podporovaly uvalení cel na elektrická vozidla vyrobená v Číně.
Rychlá kola
General Motors využije čipy umělé inteligence a software od Nvidie k vývoji technologie autonomního řízení pro svá vozidla a ke zlepšení pracovních postupů ve svých továrnách.
Čínští výrobci automobilů Zeekr a Xpeng oznámili, že začnou prodávat elektromobily s technologií, která řidičům umožní řídit bez použití rukou.
Volkswagen prodal 2,2% podíl ve společnosti Traton za 360 milionů eur, aby podpořil lepší obchodování s akciemi své dceřiné společnosti zabývající se nákladními vozidly.
Případná americká cla na evropské produkty by podle jejího generálního ředitele Stephana Winkelmanna mohla zasáhnout tržby luxusní automobilky Lamborghini.
Bentley vykázalo nejnižší roční tržby od vypuknutí pandemie v roce 2020, když britský výrobce luxusních automobilů čelil náročnému globálnímu trhu v roce 2024, ale uvedl, že upřednostňuje „hodnotu nad objemem“.
Foto: Tesla, Changan a BYD
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz