name | autoweek.cz
Tesla chce v Německu vyrábět elektromobil za 25 000 USD
07.11.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Šéf Tesly Elon Musk zaměstnancům na schůzce v továrně Grünheide oznámil, že vstupní model s cenou pod hranicí 25 000 dolarů (23 300 eur - 570 500 Kč) se bude vyrábět také v Německu.
Plánovaný nový vstupní model Tesly se má vyrábět také v Grünheide poblíž Berlína. Oznámil to generální ředitel Tesly Elon Musk během své návštěvy v německé továrně a na oficiálním X-kanále továrny. V Grünheide se nyní vyrábí kompaktní SUV Model Y, nejprodávanější elektromobil v Evropě.
Projekt výroby dostupnějšího elektromobilu Musk slibuje a poté opakovaně odkládá už několik let. V roce 2022 řekl, že se ještě nepodařilo zvládnout technologii a plán odložil. Zatím ale není jasné, kdy Tesla toto levnější vozidlo uvede na trh, nicméně se očekává od roku 2025. Vozidlo by mělo sjíždět z výrobní linky v nové továrně v Mexiku, ale ta pravděpodobně bude dokončena později, než se plánovalo. Minulý měsíc Musk řekl, že zpomaluje práce na výstavbě nové továrny v Mexiku, protože se obává klesající poptávky a rostoucích úrokových sazeb. Dalším možným umístěním výroby nového modelu může být továrna v Texasu, otevřená v roce 2022.
Šéf Tesly již dříve naznačil, že by mohly existovat dva základní modely od Tesly – jeden navržený v Číně a druhý v Evropě a určené jen pro tyto trhy. Platforma nové generace pro malý elektromobil Tesla se zvláštním zaměřením na funkce autonomního řízení se podle Muska vyvíjí dobře. Řekl o ní, že je konvenčnější a méně složitá než platforma připravovaného pick-upu Cybertruck. „Velkoobjemové a cenově výhodné menší vozidlo je ve skutečnosti mnohem konvenčnější. Děláme vše, co je v našich silách, abychom vozidlo nové generace zjednodušili tak, abychom dosáhli v automobilovém průmyslu dosud nevídanou úroveň produktivity,“ řekl Musk.
Expanze na masové trhy je zásadní pro splnění cíle společnosti Tesla zvýšit dodávky vozů na 20 milionů do roku 2030, čímž se odliší od konkurentů, jako je Volkswagen, kteří se při přechodu k elektromobilům vyhýbali stanovování cílů dodávek a místo toho zaměřili své strategie na ochranu ziskových marží. Tesla plánuje zdvojnásobit kapacitu německého závodu na 1 milion vozů ročně, ale neposkytla aktuální informace o tom, kolik vozů tam vyrábí od března, kdy uvedla, že vyrobila 5000 vozů za týden, což odpovídá přibližně 250 000 ročně.
Spotřebitelské průzkumy ukazují, že vysoká cena elektromobilů ve spojení s vysokými úrokovými sazbami je jedním z několika faktorů, které brání jejich rozšíření v Evropě a Spojených státech. Průměrná maloobchodní cena elektromobilu v Evropě byla podle výzkumné společnosti JATO Dynamics v první polovině roku 2023 přes 65 000 eur (1,6 milionu Kč), v Číně to bylo jen něco málo přes 31 000 eur (760 000 Kč).
Tesla by mohla relativně brzy čelit konkurenční hrozbě ze strany BYD a dalších čínských značek směřujících do Evropy. BYD připravuje výstavbu továrny na elektromobily v Maďarsku a automobilka Chery chce v Evropě uvést na trh tři SUV, která by konkurovala Tesle Model Y.
Vyrábět levnější Teslu v Německu nebude snazší, protože tlak odborů ji nutí dělníkům zvýšit mzdy. Tesla také informovala zaměstnance, že všem zaměstnancům od listopadu zvýší platy o 4 %, přičemž výrobní pracovníci dostanou od února 2024 dalších 2500 eur ročně, což odpovídá zvýšení platu o 18 %. Německá odborová organizace IG Metall v roce 2022 uvedla, že mzdy v Tesle byly o 20 % nižší než jsou mzdy nabízené v rámci kolektivních smluv jiných výrobců automobilů.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz