name | autoweek.cz

Systém inteligentní dopravy C-ITS už na českých silnicích

Systém inteligentní dopravy C-ITS už na českých silnicích

22.03.2025 | Vladimír Rybecký | Trendy

Chytrá doprava budoucnosti už dnes na českých silnicích – kooperativní inteligentní dopravní systém C-ITS už funguje na českých dálnicích. Volkswagen jako první značka na trhu většinu svých vozů už vybavuje systémem Car2X pro komunikaci s infrastrukturou.

Technologie C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) propojuje vozidla mezi sebou, s dopravní infrastrukturou i s centrálními systémy. C-ITS představují klíčový krok k autonomní mobilitě, ale už dnes přinášejí konkrétní výhody pro řidiče i správce silnic. V České republice se, stejně jako v celé Evropě, již zavádějí a jejich význam v dopravě bude v blízké budoucnosti dále růst.

 

Česká republika aktivně zavádí služby C-ITS

O kooperativních systémech se v Česku začalo hovořit v roce 2015 v rámci evropské iniciativy C-Roads Platform, která se zaměřuje na sjednocení standardů a přenositelnost C-ITS služeb v celé EU. Národní koordinátor, Ministerstvo dopravy ČR, je aktivním členem této platformy a podílí se na rozvoji a zavádění těchto inovativních technologií.

 

Systém C-ITS, který rozvijí Ministerstvo dopravy ČR ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a projektovými partnery, nyní vstupuje do další klíčové fáze, která přiblíží jeho plné nasazení do praxe. Díky této inovaci se Česká republika stává součástí moderní dopravní sítě, která nejenže chrání životy, ale také zajišťuje plynulejší provoz a lepší využití dopravní infrastruktury.

 

„Systém C-ITS přináší českým řidičům včasná varování o nebezpečných situacích, což přispívá ke snížení nehodovosti. Chceme, aby se Česká republika stala lídrem v zavádění těchto inovací a nabízela řidičům bezpečnější a plynulejší cestování,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

 

Široké pokrytí v České republice

V České republice se technologie C-ITS postupně zavádí na klíčových dopravních tepnách. ŘSD na dálnicích vybavuje jak infrastrukturu (RSU), například bývalé mýtné brány nebo sloupy osvětlení, tak celý svůj příslušný vozový park OBU), a to nejen automobily, ale i mobilní výstražné vozíky.

 

„Doprava v Česku se vyvíjí a my chceme, aby byla co nejbezpečnější a nejefektivnější. Proto jsme začali s nasazováním C-ITS na klíčových dálnicích jako D0, D1, D2, D5, D8, D10 a D11. Je to další krok směrem k digitalizaci dopravy a lepší ochraně řidičů. Systém se postupně rozšiřuje i do měst, jako jsou Brno, Mladá Boleslav, Karlovy Vary, Hradec Králové a Plzeň,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

 

Komunikaci mezi všemi systémy C-ITS v České republice zajišťují Centrální prvky, které ŘSD z pověření Ministerstva dopravy provozuje, a současně aktuálně buduje nové národní Centrální prvky na vlastní infrastruktuře.

 

Při instalaci systému C-ITS se ŘSD velmi intenzivně věnuje i problematice kybernetické bezpečnosti. Stejně tak je samozřejmostí ochrana osobních údajů uživatelů při zpracování dat z připojených vozidel.

 

Jak systém funguje v praxi

Systém funguje na bázi výměny informací mezi vozidly a dopravní infrastrukturou (Car2X) pomocí technologie ITS G5 (dedikovaná frekvence 5,9 GHz) a moderní 5G komunikace. Tím je zajištěna extrémně rychlá odezva (informace se přenášejí až 10x za sekundu), což umožňuje přesnou detekci kritických situací. Důležité informace se následně zobrazují na displeji infotainmentu přímo ve vozidle, díky čemuž má řidič vždy přehled o situaci na silnici.

 

„C-ITS je technologie, která už dnes mění způsob, jakým se pohybujeme po silnicích. Řidič díky ní včas zjistí, že se blíží vozidlo IZS, a může rychle uvolnit cestu, ale také dostane informaci o dopravních nehodách a překážkách na silnici či varování před náledím nebo prudce brzdícím vozidlem před sebou,“ vysvětluje fungování Martin Volný, ředitel společnosti Intens, dceřiné firmě O2 Czech Republic, která se na implementaci systému podílí.

 

„Digitální dopravní značky, zobrazované přímo na displeji auta, navíc pomohou s orientací v měnících se podmínkách, třeba při dočasných omezeních. Jízda tak může být bezpečnější, plynulejší a předvídatelnější,“ dodal Volný.

 

Chytrá doprava předchází kritickým situacím

C-ITS přináší zásadní výhody i pro složky integrovaného záchranného systému, kde může rozhodovat každá sekunda. Díky chytrým technologiím se záchranáři dostanou na místo zásahu rychleji a bezpečněji, což může výrazně zvýšit šance na záchranu životů. Technologie umožňuje automatickou preferenci vozidel IZS na semaforech, s předstihem varuje řidiče o blížících se zásahových vozidlech a pomáhá vytvořit záchranářskou uličku upozorněním na displeji přístrojové desky či mobilního zařízení.

 

„Nejenže nám C-ITS umožní být na místě zásahu rychleji, ale zároveň přispěje také k celkové bezpečnosti provozu,“ říká genmjr. Petr Oslejšek, náměstek GŘ HZS ČR pro IZS a operační řízení. IZS zasahuje každý rok u 25 000 dopravních nehod a tisíců dalších událostí na silnicích a dálnicích.

 

Vozy Volkswagen jsou už vybavovány systémem Car2X

Prvním výrobcem automobilů, který tuto technologii v ČR integruje do svých vozidel a zároveň disponuje potřebným certifikátem pro její provoz, je Volkswagen. Systém se postupně instaluje od uvedení modelu Golf 8. generace, tedy od roku 2018. Systémem Car2X, který umožňuje výměnu dat mezi vozidly a infrastrukturou v reálném čase, jsou už vybaveny elektricky poháněné vozy ID.3, ID.4, ID.7 a ID. Buzz, ale i nové modely se spalovacími motory Golf 8, Passat, Tiguan, Tayron a Multivan.

 

„Volkswagen se dlouhodobě zaměřuje na bezpečnost a inovace. Integrací Car2X do našich vozidel dáváme řidičům možnost být lépe informovaní o dění na silnicích a tím jim pomáháme jezdit bezpečněji a plynuleji,“ říká Jakub Šebesta, vedoucí divize Volkswagen společnosti Porsche ČR.

 

Car2X, fungující na bázi WLANp, umožňuje sdílení informací mezi vozy Volkswagen a rovněž z nově vybudované informačně-komunikační infrastruktury v České republice i po celé EU. Informace o aktuálním provozu a dopravních rizicích jsou díky speciálních síti bran a sdílením informací z vozů záchranných složek a vozů údržby dostupné přímo před řidičem na informačním displeji řidiče.

 

Majitelé vozidel Volkswagen s podporou Car2X si mohou službu aktivovat v infotainmentu svého vozu – jedná se o volitelnou službu. Jakmile je aktivována, systém začne zobrazovat varovné zprávy na displeji nebo je hlásit akusticky. U adaptivního tempomatu může systém v případě nebezpečí dokonce automaticky upravit rychlost jízdy.

 

Foto: ŘSD, Porsche ČR, Vladimír Rybecký