name | autoweek.cz

Suzuki e Vitara se představuje

Suzuki e Vitara se představuje

09.03.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely

První elektrické SUV od Suzuki e Vitara se staticky představilo českým novinářům a autorizovaným prodejcům značky. Uvedení na český trh je plánováno na říjen 2025.

Společnost Suzuki Motor představila svůj první sériově vyráběný elektromobilu SUV e Vitara. Vychází z konceptu eVX, který byl vystaven v lednu 2023. Jedná se o první globálně strategický elektricky poháněný model (BEV) značky vytvořený u Suzuki v rámci spolupráce s Toyotou. Ta jej bude prodávat pod jménem Urban Cruiser.

 

Směřování Suzuki k elektromobilitě

Společnost Suzuki Motor chce v rámci svého střednědobého plánu pomáhat lidem po celém světě s mobilitou. Cílem je v roce 2030 dodat zákazníkům 4,2 milionu aut - z toho 2,5 milionu v Indii, 700 000 v Japonsku a 200 000 v Evropě. V posledním účetně uzavřeném roce 2023 to bylo 3,16 milionu vozů.

 

V Evropě budou v roce 2030 představovat 55 % objemu prodeje hybirdy a 45 % elektromobily (v Indii jich bude jen 15 %, což je ovšem 375 000 BEV proti 90 000 v Evropě). Suzuki do roku 2030 v Evropě uvede čtyři nové elektromobily, přičemž e Vitara je prvním z nich.

 

V rámci plánu se bude efektivně využívat kapacita závodu Magyar Suzuki v Ostřihomi (nyní se tam vyrábějí Vitara a S Cross), ale do Evropy zamíří i víc aut produkovaných v Indii přizpůsobených potřebám evropských zákazníků.

 

Nové auto s novou platformou

Nový model e Vitara má svými rozměry (dílka 4275 mm) blíž k modelu S Cross. Navzdory názvu se jedná o zcela nově vyvinutý vůz. Nově zkonstruovaná platforma Heartect-e je navržena speciálně pro použití v elektromobilech. Vyznačuje se lehkou konstrukcí, ochranou vysokonapěťového vedení a díky krátkým převisům karoserie také prostorným interiérem. Střední část podlahy se obejde bez výztuh, a tak pojme akumulátor o větší kapacitě, než by bylo možné u konvenční konstrukce.

 

Také 4x4

Elektrický pohon se skládá z efektivní jednotky eAxle, která zahrnuje elektromotor a invertor, v kombinaci s akumulátorem LFP (lithium-železo-fosfát). Suzuki zatím neuvádí dojezd, pouze odhad, že verze 4x4 jej bude mít o asi 50 km kratší.

 

Elektrický pohon všech kol AllGrip-e pracuje se dvěma nezávislými jednotkami eAxle - jednou se 128 kW pro přední a druhou se 48 kW pro zadní kola. Systém zajišťuje potřebný výkon i precizní řízení trakce. Je doplněn o režim Trail mode, který přibrzďováním protáčejících se kol a přesunem točivého momentu na protilehlé kolo (simulace uzávěrky diferenciálu) pomáhá při průjezdu náročným terénem.

 

 

Nový model přináší pro Suzuki i několik dalších technických premiér, např. adaptivní světlomety AHS, ale také dva displeje integrované do jediné širokoúhlé obrazovky IDS. Na druhou stranu je třeba pochválit i zachování mnoha mechanických ovladačů.

 

Výroba v indickém závodě Suzuki Motor Gujarat začne v dubnu 2025. Zahájení prodeje v mnoha částech světa se předpokládá v září 2025. V České republice budou v říjnu první vozy u prodejců a dodávky zákazníkům začnou od listopadu.

 

Základní parametry

Kapacita akumulátoru

kWh

49

61

Systém pohonu

 

4x2

4x2

4x4

Trakční elektromotor

Maximální výkon

celkem kW

106

128

135

vpředu kW

106

128

128

vzadu kW

-

-

48

Maximální točivý moment

N.m

189

189

300

Převodovka

Typ

 

Jednostupňová elektrická

Rozměry

Celková délka

mm

4275

Rozvor

mm

2700

Poloměr otáčení

m

5,2

Světlá výška

mm

180

Počet míst

osoby

5

Zavazadlový prostor

l

310 (GLX 306)

Hmotnosti

Provozní

kg

1702

1760-1799

1860-1899

Nejvyšší

kg

2180

2250

2360

 

Foto: Vladimír Rybecký a Suzuki