name | autoweek.cz

Superbel EVC S7 - Škoda Superb s elektrickým pohonem

Superbel EVC S7 - Škoda Superb s elektrickým pohonem

05.06.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Autosalon v Brně byl zatím jen hodně skromným připomenutím, že se i u nás přemýšlí o elektromobilitě. K vidění byl vedle roadsteru Tesla i výsledek projektu Superbel - vůz Škoda Superb s elektrickým pohonem vytvořený Vysokým učením technickým v Brně.

Volba Škody Superb k přestavbě na elektrický pohon je hodně překvapující, protože vzhledem k hmotnosti akumulátorů se obvykle používají mnohem lehčí a tedy i menší modely. Na druhou stranu úspěšná realizace projektu s tímto typem vozu může vzbudit mnohem větší pozornost než další z mnoha malých elektromobilů.

Na projektu přestavby Škody Superb se podílejí CVIS VUT v Brně (software, uživatelské rozhraní elektromobilu, koordinace projektu), ÚVEE FEKT VUT v Brně (systém rychlého dobíjení), EVC Group (technická realizace přestavby, řídicí jednotka akumulátorů, mechanické díly), TÜV SÜD Czech (homologace a schválení do provozu) a Škoda Auto (dar zkušebního vozu Škoda Superb, podklady o elektroinstalaci, kabelová instalace podle standardů VW).

K pohonu slouží elektromotor na střídavý proud. Jeho výkon je 70 kW a točivý moment 175 N.m. K dobíjení akumulátorů za jízdy se využívá rekuperace energie při brzdění a počítá se i s instalací fotovoltaických článků na střeše vozu.

Akumulátory jsou lithio-feritové LiFe YPo4. Jejich dobití proudem ze zásuvky 230 V trvá šest resp. deset hodin. Akumulátory by měly vydržet 3000 cyklů.

Vůz je schopen dosáhnout rychlost až 130 km/h. Spotřeba elektrické energie je 12 kWh/100 km, což znamená dojezd 70-90 km resp. 130-160 km.

Cílem realizace projektu je propagace elektromobilů před veřejností a vytvoření pojízdné laboratoře. Postup přestavby a technické informace o ní by měly být zveřejněny, aby přestavba mohla být zopakována už pro konkrétní zákazníky.

Projekt nyní hledá sponzory, kteří by umožnili dokončení přestavby a provozní testy pohonu.