name | autoweek.cz

Subaru Forester poskytne mnohem víc, než se může zdát

Subaru Forester poskytne mnohem víc, než se může zdát

22.02.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nový Forester zůstává věrný osvědčené koncepci: robustní se skutečnými terénními schopnostmi. Samozřejmostí jsou vylepšené unikátní hybridní hnací ústrojí e-Boxer a stálý pohon všech kol S-AWD. Zaváděcí akční ceny začínají u verze Forester e-Boxer 2.0ie Lineartronic Active na hodnotě 985 000 Kč.

Také Subaru směřuje k elektrifikaci. Do roku 2028 uvede osm nových elektrifikovaných modelů vyvíjených ve spolupráci s Panasonic Energy a v roce 2030 chce po celém světě prodat 1,2 milionu aut, z čehož polovina má mít elektrický pohon. Nyní ovšem pro své zákazníky uvádí novou generaci modelu Forester, u něhož se elektrifikace omezuje na originální mild-hybridní systém Subaru e-Boxer.

 

Nová generace do nejnáročnějšího segmentu

Forester je od svého uvedení na trh v únoru 1997 klíčovým modelem v nabídce značky Subaru. Za 27 let se ho celosvětově prodalo víc než 5 milionů kusů, z toho 369 000 v Evropě a 7130 v České republice (z toho bylo 2119 s turbodieselem). Kupující Foresteru jsou vesměs starší (víc než polovina je přes 60 let) a současně jsou nejloajálnější – 43 % se vrací ke stejné modelové řadě.

 

Šestá generace Foresteru si zachovala přednosti všestranného SUV, které si poradí s jakýmkoliv terénem. Ve srovnání s předchůdcem nabízí lepší ovladatelnost a jízdní vlastnosti na silnici i mimo ni. Nový je výrazně přepracovaný vzhled s horizontální linií, která spojuje masku chladiče se světlomety. Zlepšily se i aerodynamické vlastnosti pro lepší stabilitu, omezení vztlaku a snížení odporu vzduchu.

 

Nový Forester se vyznačuje vylepšenými jízdními vlastnostmi na silnici i schopnostmi jízdy v terénu. Kombinuje unikátní symetricky uspořádaný stálý pohon všech kol s vylepšenou verzí pohonného ústrojí Subaru e-Boxer. Je vybaven zdokonalenou verzí systému X-Mode, kde asistence elektromotorem pomáhá při jízdě vpřed a nyní i vzad. V další vývojové fázi asistenčního systému Eyesight se nově kromě kamer starají o přesnější detekci okolí také radarové senzory.

 

Podvozková platforma Subaru Global Platform (SGP) byla vylepšena použitím konstrukce s uzavřeným vnitřním rámem, rozsáhlejším použitím lepených spojů a zvýšením tuhosti uložení náprav. Má o 10 % vyšší tuhost nosné struktury karoserie pro lepší jízdní vlastnosti. Dvoupastorkové hřebenové řízení s elektrickým posilovačem bylo upraveno pro přímý pocit z řízení bez prodlevy.

 

Novinky v interiéru

Jízdní komfort se výrazně vylepšil díky sedadlům, která jsou navržena tak, aby významnou měrou minimalizovala pohyby a otřesy hlavy vzhledem k náklonům karoserie čímž snižují bolesti zad a krku při dlouhých cestách. Vnitřní prostor je doplněn účinnější akustickou izolací, jež minimalizuje hluk od vozovky a motoru. Výhled směrem vpřed vylepšilo snížení kapoty, zatímco zachování trojúhelníkových okének vpředu a zmenšené kryty zpětných zrcátek zlepšují výhled řidiče do všech stran.

 

Interiéru dominuje 11,6“ displej s rozlišením Full HD umístěný na výšku, který integruje nejen infotainment, ale také ovládání klimatizace a konektivitu. Ovládání přes displej je logické ale Forester zůstává i u analogových prvků se spoustou tlačítek a multifunkčním volantem, za kterým zaujmou klasické přehledné kulaté přístroje.

 

Vůz dlouhý 4670 mm má rozvor náprav 2670 mm. Zavazadlový prostor je 508 l až po 1720 l při sklopených zadních sedadlech.

 

Symmetrical AWD a e-Boxer

Charakteristická kombinace spojuje stálý symetrický pohon všech kol Symmetrical AWD s mild hybridním pohonným ústrojím e-Boxer. To upravuje rozdělení točivého momentu mezi spalovacím motorem a elektromotorem přepínáním mezi třemi jízdními režimy (pouze spalovací motor, pouze elektromotor a kombinace obou) tak, aby co nejlépe odpovídal konkrétním jízdním podmínkám a zároveň nabízel nižší spotřebu paliva. Proto nový Forester vystačí s relativně nízkým výkonem spalovacího motoru. Změnilo se rozdělení točivého momentu z dosavadních 50 %/50 % na 60 %/40 % pro přesnější reakci v nájezdu do zatáčky a lepší chování při rychlé jízdě přímým směrem.

 

Nedpřeplňovaný čtyřválec 2,0 s protilehlými písty je spárován s elektromotorem o výkonu 12,3 kW umístěným v převodovce Lineartronic. Výsledkem je plynulejší a pohotovější zrychlení s vyšším točivým momentem. Motor a bezestupňová převodovka CVT byly dále vylepšeny s cílem zvýšit dynamické schopnosti a hospodárnost. Výkon spalovacího motoru se snížil o 10 kW (14 k) na 100 kW (136 k) při 3600/min a mírně se snížil i točivý moment na 182 N.m při 4000/min.

 

V městském provozu podporuje hybridní systém krátké jízdy na elektřinu, zejména při rozjezdech nebo při zastavování a rozjezdu. Výsledkem je kombinovaná spotřeba 8,1 l/100 km a emise 183 g CO2/km. Nejvyšší rychlost je 188 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,2 s. Nový Forester je schopen táhnout až 1870 kg těžký přívěs.

 

Na pomoc řidiči

Standardně dodávaný systém X-Mode se dvěma režimy a funkcí pro sjíždění svahů zlepšuje ovladatelnost a záběrové schopnosti na kluzkém povrchu nebo v prudkém stoupání. Funkce režimu X-Mode, kdy při jízdě aktivně pomáhá elektromotor, nově funguje také při couvání. Elektromotor pomáhá zejména v nižším pásmu otáček. Velká světlá výška 220 mm a nájezdové úhly - nájezdový vpředu 20,4°, přechodový 25,7° a nájezdový vzadu 21,0° - umožňují širokou škálu terénních aktivit.

 

Vylepšeným asistenční systém EyeSight má nyní 15 funkcí, z nichž je 5 nových a 7 vylepšených. Díky nové širokoúhlé kameře a novému přednímu radaru se výrazně zlepšila jeho rozpoznávací schopnost a rychlost reakce. Nový Multi-View Monitor kombinuje obraz ze čtyř kamer a zobrazuje 3D pohled z ptačí perspektivy. Nová LED odbočovací světla zlepšují výhled vpřed v noci tím, že osvětlují prostor před vozem a vedle něj při odbočování.

 

Standardně dodávaný Systém monitorování řidiče DMS byl vylepšen o nová upozornění včetně funkce nouzového zastavení v případě, že řidič není schopen ovládat vozidlo, například kvůli náhlé zdravotní indispozici.

 

Foto: V. Rybecký a Subaru