name | autoweek.cz

Studie nezávislého trhu s náhradními díly

Studie nezávislého trhu s náhradními díly

28.10.2024 | | Autoservis

Studie: Nezávislý automobilový trh s náhradními díly jako poskytovatel řešení po celou dobu životnosti vozidla.

  • Objem trhu s díly a komponenty prodávanými nezávislými dílnami a prodejci dílů činí 73 miliard eur (62 % celkového trhu bez mzdových nákladů).
  • Vysoká efektivita a hustá síť zajišťují rychlé služby, provozovatelé užitkových vozidel získají v celé EU 230 milionů provozních hodin.
  • Výrobci vozidel potřebují nezávislý trh s náhradními díly, zejména pro elektromobilitu. Spolupráce dál zvyšuje efektivitu a snižuje náklady.
  • Nezávislí distributoři jsou hlavní hnací silou inovací: 15 % investuje do inovací 6 až 10 % svých příjmů

 

Spojeno se značkou není 82 % všech autoservisů v EU a 62 % objemu trhu s náhradními díly a komponentami se prodává na nezávislém trhu s náhradními díly. To znamená, že velká část z téměř 280 milionů osobních a užitkových vozidel v EU je servisována na nezávislém trhu s náhradními díly pro více značek (zkráceně IAM), zejména proto, že výrobci vozidel (OEM) nadále snižují počet svých vlastních prodejních a servisních míst. IAM je proto důležitým partnerem pro výrobce, dodavatele a provozovatele vozových parků. Ukazuje to studie společnosti Roland Berger a oborového sdružení FIGIEFA. Velkoobchodní distributoři odebírají v průměru více než tři čtvrtiny svých dílů od dodavatelů originálního vybavení (OES) Tier-1 a nezávislých výrobců značkových náhradních dílů.

 

S průměrem více než tří dodávek denně zásobují nezávislé (a také autorizované) dílny, které zase zajišťují rychlé opravy a krátké vzdálenosti pro zákazníky se svou hustou sítí, což je důležitý faktor zejména pro provozovatele užitkových vozidel a vozových parků. S rostoucí elektrifikací osobních a užitkových vozidel význam IAM ještě více roste, a to i pro výrobce OEM.

 

„Když se mluví o automobilovém průmyslu, obvykle se klade důraz na výrobu a prodej nových vozidel. Trh s náhradními díly, údržbou a opravami je však klíčovou součástí tohoto odvětví a klíčovým ekonomickým faktorem v rámci EU. Svědčí o tom i skutečnost, že údržba a opravy každého vozidla stojí v průběhu jeho životnosti v průměru více než 15 000 eur – plus mzdové náklady. Z toho 62 %, tj. 73 miliard eur ročně, vzniká v IAM, která se svými 280 000 dílnami a prodejci dílů poskytuje také přibližně 1,1 milionu pracovních míst, což je více než dvakrát více než v servisní a opravárenské síti OEM,“ říká Sylvia Götzenová, výkonná ředitelka mezinárodní federace nezávislých distributorů automobilových náhradních dílů FIGIEFA.

 

Odborníci ze společnosti Roland Berger to vzali jako příležitost analyzovat ve spolupráci s FIGIEFA vysoce komplexní hodnotový řetězec evropského IAM. Provedli průzkum mezi přibližně 380 velkoobchodními distributory z řad členů společnosti FIGIEFA a 25 odborných rozhovorů s generálními řediteli nezávislých distribučních skupin dílů a dodavatelů náhradních dílů.

 

Analýza zjistila, že důraz je kladen na klíčové trendy, jako je konektivita a technologie vozidel, přístup k datům a noví hráči na trhu z Číny. Dále se ukázalo, že cenový tlak, rizika dodavatelského řetězce a rostoucí náklady na komponenty jsou v současné době považovány za zvláštní výzvy. Průmysl proto usilovně pracuje na dosažení dalšího zlepšení efektivity, např. prostřednictvím digitálních obchodních modelů, zlepšení příchozí nebo odchozí logistiky a optimalizace dodavatelského řetězce a procesů.

 

V průzkumu více než 30 % velkoobchodních distributorů uvedlo, že investují 3-5 % svých příjmů do inovací, zatímco 15 % dokonce uvedlo, že investují mezi 6 % a 10 % – stále více do digitalizace a do školicích programů pro dílny. To jsou významná čísla, vezmeme-li v úvahu, že průměrné investice do inovací v Evropě činí pouhých 2,5 %.

 

IAM zvyšuje provozuschopnost užitkových vozidel o 230 milionů hodin

Zvýšení efektivity, které to přináší, nejen snižuje náklady pro servisy a prodejce dílů, ale také vytváří obchodní výhody pro firemní zákazníky: Prediktivní údržba a 24hodinová nabídka servisu optimalizují servis a opravy tak, aby mohly probíhat během plánovaných odstávek vozidel.

 

Poskytováním těchto služeb zvyšuje IAM provozuschopnost vozidel téměř o deset hodin na vozidlo ročně, podle výpočtů odborníků společnosti Roland Berger. To šetří evropskému vozovému parku užitkových vozidel celkovou servisní dobu 230 milionů hodin. Bez IAM by Evropa potřebovala dalších 110 000 vozidel, aby zajistila stejnou logistiku a přepravu, což by znamenalo dodatečné kapitálové výdaje ve výši přibližně 16 miliard eur.

 

„Naše studie ukazuje, že by nikdo neměl podceňovat význam trhu s náhradními díly pro automobilový průmysl obecně a nezávislého trhu s náhradními díly zvlášť. S ohledem na rostoucí elektrifikaci vozového parku to platí i pro výrobce OEM, protože ti potřebují nezávislý trh s náhradními díly, aby mohli dlouhodobě efektivně opravovat elektromobily a podporovat jejich zůstatkovou hodnotu, a tím zvyšovat akceptaci zákazníků,“ řekl Daniel Rohrhirsch, partner společnosti Roland Berger.

 

Spolupráce mezi všemi účastníky trhu vytváří win-win-win-win řešení

Aby byl komplexní ekosystém trhu s náhradními díly s mnoha různými hráči připraven na budoucnost, doporučují autoři studie všem sekcím odvětví, aby spolupracovaly a každá si zachovala své vlastní strategické zaměření:

Výrobci vozidel a dílů by měli zvážit celý životní cyklus vozidla, od návrhu prvních součástí zařízení a systémů až po řešení oprav a opětovného použití nabízená na trhu s náhradními díly. Velkoobchodní distributoři v IAM by měli nejprve zvýšit úroveň svých služeb a současně optimalizovat náklady;

Zadruhé by měly i nadále nabízet širokou škálu služeb, aby se dílny mohly více soustředit na svou hlavní činnost, kterou je servis a opravy vozidel. Dílny se zase musí vypořádat s výzvami, jako je nedostatek pracovních sil a generační předávání, a zároveň zůstat otevřené a vnímavé k inovacím a zlepšování, například pomocí softwarově řízených řešení a nejnovějších diagnostických technologií.

 

„Cílem musí být nalezení řešení 'win-win-win-win' ve prospěch výrobce, distributora, dílny i zákazníka,“ řekl Rohrhirsch.

 

„Studie ukázala, že trh s náhradními díly pro automobilový průmysl je klíčovou součástí širšího automobilového průmyslu. Vzhledem k záměru Evropské unie zvýšit konkurenceschopnost klíčových průmyslových odvětví v rámci jednotného trhu a s ohledem na rostoucí globální konkurenci by bylo logické uznat, že trh s náhradními díly, jako "odvětví řízení životního cyklu vozidel", hraje klíčovou roli při udržování konkurenceschopnosti Evropské unie,“ řekla Götzenová.

 

Studii „Nezávislý automobilový trh s náhradními díly jako poskytovatel řešení po celou dobu životnosti vozidla“ má sdružení SISA k dispozici. V současné době připravujeme komplexní překlad do českého jazyka.

Miroslav Brůžek, tajemník SISA