name | autoweek.cz

Stellantis získává podíl v Leapmotor

Stellantis získává podíl v Leapmotor

31.10.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Stellantis je další výrobce, který hledá pomoc při přechodu k elektromobilitě ve spojení s čínským partnerem, když uzavírá dohodu se Leapmotor. Stellantis získá asi 20 % podíl v čínském startupu a založí s ním společný podnik pro prodej elektromobilů Leapmotor v Evropě.

Stellantis chce do Leapmotor investovat 1,5 miliardy eur. Na oplátku získá kolem 20 % akcií čínské automobilky. Součástí dohody je také vytvoření společnosti Leapmotor International. Jedná se o společný podnik, v němž bude mít Stellantis většinový podíl 51 % a zbývajících 49 % připadne společnosti Leapmotor. Společný podnik bude mít výhradní práva na vývoz a prodej, jakož i výrobu výrobků Zhejiang Leapmotor Technology mimo Čínu.

 

„S tím, jak dochází ke konsolidaci mezi předními čínskými start-upy v oblasti elektromobilů, je stále jasnější, že hlavní segmenty v Číně ovládne pouze několik z těchto úspěšných a agilních nových hráčů, k nimž patří i Leapmotor. Jsme přesvědčeni, že nastal ideální čas převzít vedoucí roli v podpoře plánů globální expanze společnosti Leapmotor, jednoho z nejpůsobivějších nových hráčů na trhu s elektrickými vozidly, který má podobné technologické a podnikatelské smýšlení jako my. Prostřednictvím této strategické investice můžeme řešit bílé místo v našem obchodním modelu a těžit z konkurenceschopnosti společnosti Leapmotor v Číně i v zahraničí,“ uvedl generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares.

 

Leapmotor se zaměřuje na střední a vyšší třídu elektromobilů, což jsou největší a nejrychleji rostoucí segmenty v Číně. V roce 2022 dodala 111 000 kusů elektromobilů, čímž se zařadila do první třetiny čínských výrobců specializujících se na elektromobily.

 

Vývoz do Evropy by měl být zahájen ve druhé polovině příštího roku. Pomůže společnosti Stellantis splnit její cíl definovaný ve strategii Dare Forward 2030. Stellantis chce, aby všechny její značky od roku 2030 prodávaly v Evropě pouze osobní elektromobily. V USA činí podíl BEV na prodejním mixu osobních a lehkých užitkových vozů (včetně pick-upů) 50 %.

 

V Číně Stellantis plánuje využívat „vysoce inovativní a nákladově efektivní ekosystém EV společnosti Leapmotor“, což pravděpodobně znamená platformu Leap 3.0 čínského výrobce. Ta byla představena v září na IAA v Mnichově. Leapmotor již tam zdůraznil, že je otevřen dohodám o spolupráci, neboť chce nejen vyrábět automobily, ale také „stát se poskytovatelem klíčových technologií pro elektromobily,“ jak se vyjádřil generální ředitel společnosti Leapmotor Zhu Jiangming.

 

Pro Stellantis to znamená novou šanci prosadit se na největším světovém trhu v Číně, kde v současné době čelí problémům. V loňském roce skupina uzavřela svůj jediný společný podnik v Číně, který provozovala společně s GAC, poté, co pokus o úplné převzetí ze strany Stellantisu selhal. Společnost z toho vinila rostoucí zásahy čínských politiků do ekonomiky.

 

Evropští výrobci automobilů dohánějí přechod na elektrická vozidla a dohoda dává Stellantisu přístup k pokročilé technologii Leapmotor. „Čínská ofenzíva je vidět všude. Díky této dohodě z ní můžeme těžit spíše než být jejími oběťmi,“ řekl novinářům generální ředitel Stellantis Carlos Tavares. Tavares. Donedávna hlasitý kritik levného čínského dovozu do Evropy prohlásil, že dohoda s Leapmotor nedělá ze Stellantisu „trojského koně“ a kritizoval vyšetřování dovozu levných čínských elektromobilů do EU.

 

Dohoda Stellantis následuje po spojení mezi Volkswagen a Xpeng oznámené v červenci, které předznamenalo novou éru automobilových aliancí v Číně a odráží, jak se tato země stala globálním centrem elektromobility.