name | autoweek.cz
Stellantis potvrdil odchod Carlose Tavarese
11.10.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Skupina Stellantis v rámci řady personálních změn potvrzuje, že generální ředitel Carlos Tavares počátkem roku 2026 odejde do důchodu. Stellantis uvedl, že plánuje jmenovat nástupce Tavarese do čtvrtého čtvrtletí roku 2025.
Stellantis oznámil významné změny ve vrcholovém managementu, protože se snaží zvrátit svou horšící se situaci ve Spojených státech a Číně. Stellantis současně potvrdil, že plánuje jmenovat nástupce generálního ředitele Carlose Tavarese do čtvrtého čtvrtletí roku 2025. Informace přichází několik týdnů poté, co Stellantis uvedl, že hledá jeho nástupce s tím, že by Tavares mohl zůstat i po vypršení jeho smlouvy.
Nyní Stellantis nepřímo potvrdil, že Carlos Tavares, kterému je 66 let, odejde na konci své smlouvy na začátku roku 2026 do důchodu. Stellantis uvedl, že zvláštní výbor, řízený předsedou skupiny Johnem Elkannem, vede proces hledání nástupce Tavarese a plánuje jej jmenovat do čtvrtého čtvrtletí roku 2025.
V rámci významných změn ve vrcholném managementu, podle oficiální zprávy Stellantisu iniciovaných právě Tavaresem, byl Jean-Philippe Imparato je jmenován provozním ředitelem pro Evropu souběžně s jeho funkcí generálního ředitele divize Pro One pro užitková vozidla. Nahradí Uweho Hochgeschurtze, který společnost opustí.
Dosavadní manažer pro Itálii Santo Ficili povede Alfu Romeo a Maserati. Nahradí Imparata ve funkci generálního ředitele Alfy Romeo a Davideho Grassa ve funkci generálního ředitele Maserati. Stellantis zatím neoznámil novou Grassovu funkci.
Společnost jmenovala Douga Ostermanna, bývalého provozního ředitele čínské divize, finančním šéfem, kde nahradil Natalii Knightovou, která ze společnosti odchází. Knightová, která do Stellantisu nastoupila loni, čelila odporu kvůli nedávnému varování když označila celoroční cíl ziskovosti společnosti za příliš ambiciózní.
Gregoire Olivier je jmenován provozním ředitelem pro čínský trh vedle své současné role komunikátora s čínským partnerem Stellantisu společností Leapmotor. Antonio Filosa se stal novým COO pro Severní Ameriku vedle své role generálního ředitele značky Jeep. Nahradí Carlose Zarlengu, jehož budoucí role nebyla oznámena. Stellantis také uvedl, že organizace dodavatelského řetězce přejde z nákupní divize do výrobní divize a povede ji Arnaud Deboeuf. Šéf nákupu Maxime Picat se zaměří na zlepšení výkonu, který má být dosažen u dodavatelských partnerů.
Jedná se o už několikátou reorganizaci vrcholného managementu – za posledních 12 měsíců došlo ke 21 změnám. Společnost Stellantis minulý týden snížila svou prognózu pro letošní rok z kladného peněžního toku na záporný v rozmezí 5 až 10 miliard eur. Tavares dříve tvrdil, že všech 14 značek skupiny, včetně Maserati, Fiat, Peugeot a Jeep, jsou nedotknutelná aktiva portfolia Stellantisu, ale letos v červenci prohlásil, že málo výkonné značky by mohly být odstraněny, aby se snížily náklady.
Ačkoliv se Tavares v minulosti netajil svým krajně skeptickým názorem na nucený přechod k elektromobilitě, v současné době Stellantis usiluje o to, aby do roku 2030 bylo v Evropě 100 % prodávaných osobních automobilů elektrických a 50 % osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v USA do roku 2030 tvořily elektromobily. Stellantis se také ostře staví proti snaze zmírnit flotilové emisní limity EU pro rok 2025, protože, na rozdíl od především německé konkurence, rozsáhle investoval do cenově dostupné elektromobily.
Tavares byl v minulých letech oslavován za to, že učinil ze Stellantisu jednoho z nejziskovějších výrobců automobilů na světě. Vedl společnost od jejího založení v roce 2021, kdy inicioval sloučení Fiat Chrysler Automobiles s PSA Group, kde byl od roku 2014 generálním ředitelem. Skupina šokovala nečekaně vysokou míru ziskovosti zdaleka převyšující konkurenty v Detroitu i v Evropě. Jenže obrovské zásoby neprodaných aut v USA a pokles zisku v posledních měsících zaskočily akcionáře.
Zisk a tržby v tradiční ziskové základně skupiny v Severní Americe dramaticky klesají, což Stellantis minulý týden přinutilo snížit prognózu zisku na rok 2024 a signalizovat možné snížení dividend a zpětných odkupů akcií v příštím roce. Analytici snížili hodnocení akcií společnosti, které se letos propadly o 42 % po chybných krocích v Severní Americe, kde klesá prodej oblíbených offroadů Jeep a pickupů Ram, obvykle generujících podstatnou část zisku skupiny.
Zatímco se společnost snaží vylepšit svou strategii a finanční situaci, Tavares v USA čelí tvrdé kritice ze strany amerických odborů United Auto Workers, ale i prodejců a akcionářů. „Poté, co společnost odmítla obavy investorů ohledně zásob a slev v USA během posledních 12 měsíců, ztratila významnou měrou důvěru,“ uvedli analytici společnosti Bernstein.
Stellantis kontroluje 14 značek: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram a Vauxhall, přičemž do své nabídky nově zařazuje i produkty čínské společnosti Leapmotors, jejímž se stal akcionářem. V době vzniku v roce 2021 Stellantis celosvětově zaměstnával 300 000 lidí.
Foto Stellantis
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz