name | autoweek.cz
Stellantis chce zavřít továrnu v Anglii
28.11.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Stellantis plánuje zavřít svůj závod na lehká užitková vozidla v Lutonu v Anglii a konsolidovat svou britskou výrobu v továrně v Ellesmere Port. Je to reakce na spor s britskou vládou o objem elektrických aut a dodávek, které v zemi potřebuje prodat.
Továrna v Lutonu vyrábí dodávky střední třídy pro značky Vauxhall, Opel, Citroen, Peugeot a Fiat. Automobilka vyrábí malé plně elektrické dodávky pro stejné značky v závodě Ellesmere Port. Nyní Stellantis hodlá vyráběl elektrické verze středně velkých dodávek v Ellesmere Port místo v Lutonu. Tento krok ohrožuje 1100 pracovních míst v Lutonu. Stellantis neuvedl, kolik pracovních míst bude zrušeno, ale uvedl, že plánuje přemístit stovky pracovních míst z Lutonu do Ellesmere Port. Po investici 50 milionů liber Stellantis vytvoří v Ellesmere Portu výrobní centrum pro plně elektrifikovanou produkci.
Generální ředitel Stellantis Carlos Tavares vedl spor s britskou vládou o takzvaný mandát pro vozidla s nulovými emisemi, který požaduje, aby automobilky už v tomto roce zvýšily prodej výhradně elektricky poháněných vozů na 22 % svých osobních aut a 10 % svých užitkových vozidel. Za nedodržení tohoto cíle budou pokutovány 15 000 librami za každé prodané vozidlo. Výrobci automobilů protestovali, že tyto cíle neodpovídají spotřebitelské poptávce, což je nutí nabízet velké slevy, které maří zisk, aby generovaly tržby.
Tavares varoval, že automobilka by mohla zavřít závody ve Spojeném království, pokud vláda nezměkčí požadavek na prodej výhradně bezemisních vozidel od roku 2030. Řekl, že současná labouristická vláda i předchozí konzervativní vláda odmítly jeho žádost o spojení prodeje osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel a započítání vývozu každého elektricky poháněného vozidla jako kreditu pro elektromobily. „Je to dobré pro planetu. Nežádá to daňové poplatníky ve Spojeném království o peníze, jen to zjednodušuje mandát bezemisních vozidel,“ řekl Tavares novinářům při říjnovém autosalonu v Paříži.
Za uzavření Lutonu je obviňován britský požadavek na bezemisní vozidla
Stellantis uvedl, že návrh na uzavření Lutonu byl vydán v kontextu britského předpisu prosazujícího prodej výhradně bezemisních vozidel. Náklady na výrobu ve Spojeném království v posledních letech vzrostly kvůli vyšším nákladům na energii a růstu mezd v boji proti inflaci.
Společnost Stellantis může pro svou řadu dodávek čerpat z několika výrobních míst po celé Evropě. Společnost přesune výrobu spalovacích motorů pro dodávky z Lutonu do závodu Houdain ve Francii. Dodávky aktuálně vyráběné v Lutonu, interně nazývané řada K0, se budou od roku 2025 vyrábět také v přestavěném závodě v Turecku provozovaném ve spolupráci s Koc Holdings. Příští rok Stellantis také zahájí výrobu stejných dodávek, jaké vyrábí v Ellesmere Port v Mangualde v Portugalsku, kde jsou náklady na energii mnohem nižší. Jde o Citroën ë-Berlingo, Peugeot e-Partner, Opel/Vauxhall Combo-e a Fiat e-Doblo. V obou místech se budou vyrábět paralelně.
Společnost Stellantis v roce 2021 do Ellesmere Port investovala 100 milionů liber, aby změnila výrobu z kombi Opelu/Vauxhallu Astra na elektrické dodávky. Jejich výroba byla zahájena v roce 2022.
Britská vláda hodlá dodržet zákaz spalovacích motorů v roce 2030
Britská vláda zahájí konzultace o změně požadavku pro vozidla s nulovými emisemi, ale bude se držet termínu 2030 pro ukončení prodeje nových vozů se spalovacími motory,. Potvrdil to mluvčí premiéra Keira Starmera. „V pravý čas předložíme konzultaci o našich návrzích v tomto prostoru, o tom, jak implementujeme termín přechodu do roku 2030 a zajistíme, že hlasy a postřehy z průmyslu budou vyslyšeny při každém kroku,“ uvedl.
Na otázku, zda se tedy tento termín posouvá, mluvčí odpověděl: „Ne, vláda se zavázala k datu postupného vyřazování spalovacích motorů do roku 2030, což průmyslu poskytne jistotu, ale uvědomujeme si problém, jakému v souvislosti s tím toto odvětví čelí. I když je povzbudivé vidět Stellantis investovat do budoucnosti svého závodu Ellesmere Port, víme, že to bude znepokojující čas pro rodiny zaměstnanců v Lutonu, kterých se to může týkat.“
Foto (výroba Fiatu Scudo v Lutonu): Stellantis
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz