name | autoweek.cz

Stellantis a VW skládají hold Trumpovi

Stellantis a VW skládají hold Trumpovi

28.01.2025 | Aktuality

Evropský korespondent agentury Reuters Nick Carey přináší z Londýna aktuality z automobilového průmyslu: Stellantis a VW opakují zaběhlou rutinu, aby potěšily Trumpa, investoři očekávají od Tesly levný elektromobil a Rivian pociťuje zájem.

Spor o cla, uvalená Evropskou unií loni v říjnu na elektrická vozidla vyrobená v Číně, přešel minulý týden do nové fáze, když BYD, Geely a SAIC proti nim podaly právní námitky, stejně jako BMW a Tesla. Námitky byly podány k Soudnímu dvoru Evropské unie SDEU, kde řízení trvá v průměru 18 měsíců a lze se proti němu odvolat.

 

Evropská komise uvedla, že o případu ví a má dva měsíce a 10 dní na přípravu obhajoby. Komise vydala dvě zprávy zahrnující víc než 900 stran o čínských dotacích pro společnosti včetně výrobců automobilů, aby odrazila právní útoky, takže není jasné, jak dobře si automobilky u soudu povedou.

 

Mezitím Peking a Brusel od září jednají o možných závazcích minimálních cen namísto tarifů, které, jak se zdá, pravděpodobně přinesou své ovoce.

 

Cílem VW i Stellantisu je potěšit Trumpa

Volkswagen a Stellantis jsou dvě evropské automobilky nejvíc vystavené dopadu 25% cel, kterými pohrozil americký president Donald Trump. Proto nepřekvapilo, že obě společnosti během prvních dní po Trumpově nástupu do úřadu minulý týden mluví o investicích v USA.

 

Společnost Stellantis uvedla, že nyní bude koneckonců pokračovat v plánech na výrobu nového pickupu střední velikosti ve svém závodě Belvidere v Illinois. Továrna byla ústředním bodem ostrého sporu s odborovou organizací United Auto Workers, která loni společnost obvinila z nekalých pracovních praktik a tvrdila, že tam Stellantis zadržuje plánované investice 3,2 miliardy dolarů do továrny na akumulátorů a 1,5 miliardy dolarů do výroby pickupu.

 

Ale teď je všechno zpátky ve vyjetých kolejích. Finanční ředitel VW Arno Antlitz uvedl, že automobilka uskuteční další investice ve Spojených státech.

 

Výrobci automobilů se od Trumpa 1.0 naučili, že to, co chce, je dostat se na titulní stránky s velkými americkými investicemi do vytváření pracovních míst ze strany společností se zahraničním vlastnictvím aby dosáhl vítězství. Takže sledujte další taková oznámení od globálních výrobců automobilů, kteří se chtějí vyhnout clům a chtějí na tom být s Trumpem zadobře.

 

Investoři Tesly stále doufají v levný elektromobil

Investoři Tesy doufají, že jejich dlouhé čekání na levnější elektromobil, který podpoří upadající prodej automobilky, skončí, až společnost tento týden oznámí čtvrtletní výsledky. Jak uvádí agentura Reuters, investoři doufají v podrobnosti o levnějším autě, které by mohlo pomoci Tesle dosáhnout cíl zvýšit dodávky o 30 % poté, co v roce 2024 zaznamenala svůj vůbec první pokles.

 

Ale investoři na levnější elektromobil čekají už roky. Loni v dubnu se Tesla vzdala ambiciózních plánů na výrobu zcela nového modelu, který měl stát 25 000 dolarů, a uvedla, že v první polovině roku 2025 uvede na trh levnější vozy založené na současných platformách a jejich stávajících výrobních linkách. Mezitím ovšem rychle se pohybující rivalové, jako je čínský BYD, uvádějí do prodeje model za modelem, takže malá stárnoucí řada Tesly vypadá ještě starší.

 

I když chybí podrobnosti, někteří investoři nad tím mohou pokrčit rameny. Nejhodnotnější automobilka světa od Trumpova volebního vítězství s finanční podporou generálního ředitele Elona Muska zaznamenala růst hodnoty na akciovém trhu o více než 60 % na 1,3 bilionu dolarů, protože investoři vsadili, že nová administrativa zmírní předpisy pro systémy samořídících vozidel v nichž je Tesla šampionem.

 

Hotovost od VW přináší Rivianu větší oblibu

Společný podnik mezi americkým výrobcem elektromobilů Rivian a Volkswagenem jedná o dodávce softwaru a elektrické architektury dalším automobilkám, přičemž jeden z vedoucích představitelů Rivianu řekl, že ostatní automobilky u něj klepou na dveře.

 

Není to tak dávno, co byl Rivian uvězněn v závodě s časem aby se zvětšil, když spálil hory peněz. Řadě dalších start-upů produkujících elektromobily, jako Fisker, Arrival a Canoo, se to nepodařilo dosáhnout.

 

Ale jak uvádí agentura Reuters, ke změně došlo poté, co německá automobilka v listopadu souhlasila s investicí 5,8 miliardy dolarů do společného podniku na integraci pokročilé elektrické infrastruktury a softwarové technologie Rivian pro budoucí elektrická vozidla obou společností. To společnosti Rivian umožňuje vyjednávat lepší nabídky s dodavateli a snižovat náklady. To také dodává ostatním tradičním výrobcům automobilů důvěru v Rivian, protože hledají rychlý a snadný přístup k technologiím a softwaru, které se roky snaží vyvíjet.

 

Tlak investorů na Vingroup

Vietnamský konglomerát Vingroup čelí kontrole ze strany zahraničních investorů kvůli pokračující podpoře ztrátového výrobce elektromobilů VinFast. Jak uvádí agentura Reuters, akcie společnosti Vingroup klesly na víceleté minimum, což zvýšilo její náklady na úvěry. Tlak na Vingroup tento měsíc zesílil, když agentury Moody's a Fitch vydaly hodnocení „vysoce riskantní“ pro její nejziskovější jednotku, realitní společnost Vinhomes a plánovaný prodej mezinárodních dluhopisů za 500 milionů dolarů.

 

Vingroup a její zakladatel Pham Nhat Vuong do října nalili do VinFastu 13,5 miliardy dolarů ve formě půjček a grantů a v listopadu slíbili téměř 3,5 miliardy dolarů navíc navzdory obavám, které investoři vyjádřili na posledních dvou výročních setkáních akcionářů společnosti. Navzdory problémům investorů Vingroup uvádí, že bude i nadále VinFast podporovat.

 

Rychlá kola

Podle prognózy výzkumné firmy Rho Motion celosvětový prodej plně elektrických a plug-in hybridních vozidel letos vzroste nejméně o 17 % na víc než 20 milionů vozů, a to díky pokračujícím čínským dotacím.

 

Tesla ve Spojených státech, Kanadě a Evropě uvedla na trh přepracovanou verzi svého nejprodávanějšího crossoveru Model Y – několik týdnů poté, co byla poprvé uvedena v Číně.

 

Indická Tata Motors sází na to, že investice do místně vyráběných akumulátorů pro elektromobily jí pomohou udržet si náskok navzdory sílící konkurenci.

 

Nissan bude od roku 2028 nakupovat akumulátory pro elektromobily prodávané v USA od jihokorejského SK On, protože problémová japonská automobilka se chystá nastartovat svůj byznys s elektricky poháněnými auty.

 

Foto: Stellantis, Tesla, VinFast, newspress