name | autoweek.cz

Stavební aktivity BYD

Stavební aktivity BYD

11.07.2024 | | Aktuality

Nick Carey, evropský automobilový korespondent agentury Reuters, pozdravuje z Londýna s novým přehledem zpráv o autech.

Britští voliči na konci minulého týdne zvolili novou vládu, která po 14 letech vyřadila ze hry konzervativce. Pro automobilový průmysl jedna událost z této dlouhé doby vlády konzervativců bezpochyby zastíní vše ostatní: Brexit.

 

Pokud jde o automobilky, Brexit způsobil, že jsme svědky toho, jak Británie osm let po referendu z roku 2016 opakovaně podkopává svůj vlastní obchod a ekonomiku tím, že narušuje vazby s největším trhem pro automobily vyrobené v Británii – Evropskou unií.

 

Britské automobilky prošly řadou stresujících milníků. Byly nuceny hromadit díly v obavě z jejich nedostatku po Brexitu a musely se rychle přizpůsobit tomu, že konzervativní vláda náhle opustila cíl do roku 2030 zakázat prodej aut na fosilní paliva, aby se vyhnula clu na elektrická vozidla obchodovaná mezi Británií a EU.

 

Před touto dohodou Stellantis pohrozil, že by své britské závody mohl uzavřít, pokud budou zavedeny tarify na elektromobily. Těsně před volbami pohrozil tímtéž znovu pokud agresivní vládní cíle prodeje elektromobilů s represivními pokutami za nedodržení nebudou kompenzovány pobídkami k nákupu elektromobilů. Vzkaz nastupující britské vládě byl jasný: když nám ztížíte život, můžeme naše auta vyrábět jinde.

 

Automobilový průmysl bude kroky nové labouristické vlády pečlivě sledovat. Labouristé slíbili obnovit zákaz prodeje aut na čistě fosilní paliva z roku 2030, ale plány na prodejní cíle a vysoké pokuty, které s nimi přicházejí, zatím nejsou známy.

 

Mezitím sice mateřská společnost Jaguar Land Rover loni oznámila, že v Británii postaví továrnu na akumulátory pro elektromobily v hodnotě 5,1 miliardy dolarů, ale automobilový průmysl si již dlouho stěžuje, že Británie po brexitu zaostává za EU v závodě o vybudování konkurenceschopného průmyslu elektrických automobilů.

 

BYD s tureckou továrnou

Byl to rušný týden pro čínský BYD, který se pomalu přibližuje k vedení Tesly jako světové jedničky ve výrobě elektromobilů.

 

Turecká vláda uvedla, že BYD souhlasí s vybudováním montážního závodu v Turecku v hodnotě 1 miliardy dolarů s roční kapacitou 150 000 vozidel, což pomůže vyřešit dva problémy Turecka. Za prvé přináší druhý závod BYD se snadným a bezcelním dosahem EU poté, co společnost BYD v prosinci oznámila výstavbu prvního závodu v Maďarsku. Americká automobilka Ford již hojně využívá Turecko k výrobě vozidel pro evropský trh. Současně se tím předchází celním problémům se samotným Tureckem: v červnu turecká vláda uvedla, že uvalí 40% dodatečné clo na dovoz automobilů z Číny.

 

Ve stejný den státem podporovaná čínská média uvedla, že BYD podepsal dohodu o vybudování továrny na díly pro elektromobily v hodnotě 6,5 miliardy jüanů (894,2 milionu dolarů) pro zásobování svého závodu v městě Šen-čen (Shenzhen) na jihu Číny.

 

A to vše přichází jen pár dní poté, co BYD otevřel továrnu na elektromobily v Thajsku, svou první v jihovýchodní Asii na rychle rostoucím regionálním trhu s elektromobily, kde se stal dominantním hráčem.

 

Kontrast s konkurenční Teslou je zarážející. Elon Musk je alespoň na chvíli na ústupu. Po letech růstu a rozšiřující se výrobě Tesla letos zaznamenala pokles tržeb ve dvou po sobě jdoucích čtvrtletích, propouštěla ​​zaměstnance a své vlastní plány na nové závody pozastavila.

 

Je scéna pro BYD připravena, aby převzal globální elektromobilní korunu Tesly?

 

Hybridy dostávají ve Stellantisu novou podporu

S tím, jak slábne poptávka po nových elektromobilech, přicházejí zpět do hry hybridy způsobem, který by se ještě před pár lety zdál být nepravděpodobný. Původně byly považovány za krátkodobý most k čisté elektrifikaci, ale rostoucí počet výrobců automobilů tvrdí, že to bude mnohem delší most, než se původně čekalo.

 

Společnost Stellantis tento týden oznámila, že do roku 2026 v Evropě rozšíří svou řadu cenově dostupných hybridních vozidel na 36 modelů aby uspokojila rostoucí poptávku po tomto typu pohonu. Stellantis uvádí, že tím reaguje na poptávku zákazníků po hybridech v Evropě, kde v první polovině roku 2024 jejich prodej vzrostl o 41 %. Skupina v červnu uvedla, že její prodej elektromobilů zůstal od začátku roku 2024 stabilní.

 

Americko-francouzsko-italská společnost sdělila, že se soustředí na prodej mild-hybridních vozidel s malými akumulátory, které autům umožňují provoz na krátké vzdálenosti v elektrickém režimu, mnohem kratším než 80 km, které poskytují prodávané plug-in hybridy.

 

SAIC doufá ve slyšení celních sazeb EU

V návaznosti na rozhodnutí Evropské komise uvalit cla na elektrická vozidla vyrobená v Číně, čínská společnost SAIC Motor uvedla, že chce mít slyšení o zvýšeném clu, jemuž čelí. Komise označila SAIC za nespolupracující, což znamená, že čelí nejvyššímu dovoznímu clu EU pro elektrická vozidla ve výši 37,6 % nad standardních 10 %. Státní automobilka uvedla, že „Komise ve svém vyšetřování přehlédla některé informace a protiargumenty předložené SAIC během vyšetřování.“

 

Komise vysvětlila závěry svého vyšetřování ve 208stránkovém dokumentu, který navazoval na 712stránkový dokument, který zachází do rozsáhlých podrobností o mnoha způsobech, jimiž Čína podporuje klíčová průmyslová odvětví, jako je automobilový průmysl s téměř 20 let poskytované podpory pro EV. Nebojte se, pročítáme obě zprávy za vás, takže vy nemusíte. Zpráva z minulého týdne podrobně uvádí všechny důvody, proč SAIC nemohla nebo nechtěla spolupracovat. Obsahuje také námitky Komise, často doprovázené větou: „Nárok skupiny proto byl zamítnut.“

 

Protože BYD a Geely podle Komise spolupracovaly a obdržely mnohem nižší tarify, bude zajímavé zjistit, jaký druh slyšení SAIC získá. BMW mezitím požádalo Brusel, aby snížil cla na dovoz jeho elektrického Mini vyrobeného v Číně do Evropy na 20,8 % z 37,6 %.

 

Dlouhé léto obchodování s elektromobily koňskými handlíři je v plném proudu.

 

Rychlá kola

General Motors zaplatí pokutu 145,8 milionů dolarů a propadnou jí kredity v hodnotě stovek milionů dolarů poté, co vyšetřování vlády USA zjistilo nadměrné emise z přibližně 5,9 milionů u jejích vozidel.

 

Poprvé byl nejprodávanější vůz značky Tesla, Model Y, byl zařazen do seznamu elektrických a plug-in hybridních modelů, které si místní vlády v Číně mohou koupit jako služební vůz.

 

Čínská Chery Auto zahajuje prodej v Itálii verzí svého crossoveru SUV Omoda 5 na benzin za cenu od 27 900 eur, protože automobilka posuzuje své možnosti rozšíření výrobní kapacity a prodeje v Evropě.

 

Skupina prodejců Hyundai Motor zažalovala jihokorejského automobilového giganta u federálního soudu v USA za údajné navyšování prodejních čísel elektrických vozidel a zároveň trestání franšíz, které se toho nezúčastnily.

 

Ilustrační foto: Newspress