name | autoweek.cz

Státní podpora rozhýbala financování elektromobilů

Státní podpora rozhýbala financování elektromobilů

30.08.2024 | | Tiskové zprávy

Členské společnosti ČLFA za první pololetí profinancovaly více elektromobilů než za celý loňský rok.

Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) poskytly v prvním pololetí letošního roku financování na pořízení 2404 osobních a užitkových elektromobilů. To představuje meziroční nárůst téměř o 180 %. Letošních prvních šest měsíců tak výrazně překonalo počet financovaných elektromobilů za celý minulý rok. Více než polovina prvně registrovaných elektromobilů v ČR je financována členy ČLFA.

 

„Vysoký nárůst počtu financovaných elektromobilů je reakcí na spuštění dotačního programu Záruka Eektromobilita. České republice to alespoň částečně pomohlo odpoutat se od úplného evropského dna v rozvoji elektromobility. I na příkladu jiných zemí se zcela jasně ukazuje, že státní podpora v tomto sektoru hraje zásadní roli. Je proto důležité najít při ekologizaci české dopravy optimální způsob, a to i s ohledem na stav veřejných financí. Možností je propojit státní podporu s finančními nástroji, které by byly výhodné pro firmy i jednotlivce,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva ČLFA.

 

Podle aktuálních dat Národní rozvojové banky podaly firmy v rámci programu Záruka Elektromobilita již 3795 žádostí, z toho schválených je 3258. Téměř v 99 % se jedná o nákup elektrických osobních vozů. Nejžádanější jsou elektromobily značky Tesla (trhu s elektromobily dominují její Modely Y a 3), s velkým odstupem následují Volvo a až třetí je Škoda.

 

V důsledku spuštění dotačního programu se výrazně proměnila struktura poskytnutého financování. Zatímco v předchozím období se operativní leasing pohyboval okolo 40 %, nyní je to necelých 20 %. Více než 80 % tak připadá na úvěry. Důvodem je skutečnost, že získání státní dotace na pořízení nového elektromobilu je vázáno na financování prostřednictvím úvěru.

 

Ačkoli český trh elektromobilů patřil v prvním pololetí k nejvíce rostoucím v Evropě, podíl těchto vozů na celém vozovém parku zůstává hluboko pod evropským průměrem. Zatímco v Evropě je to 11,7 %, v ČR jen 3,3 %, což je třetí nejhorší výsledek (před Slovenskem a Chorvatskem).

 

Foto (Tesla Model Y): Tesla