autoweek.cz

Špatný rok Německa v Číně

Špatný rok Německa v Číně

14.01.2025 | | Aktuality

Nick Carey, evropský korespondent agentury Reuters, posílá z Londýna aktuální novinky z automobilového průmyslu.

Za méně než týden už Donald Trump nebude zvoleným prezidentem USA a automobilový průmysl by teoreticky měl hned vědět, zda jsou jeho hrozby vysokých cel pro všechny země, ale především pro Mexiko a Čínu, reálné. Od chvíle, co Trump v listopadu vyhrál prezidentské volby, automobilky a velcí dodavatelé spíš mlčí o svých plánech, které mají pro různá cla, která by mohl vstoupit v platnost.

 

Minulý týden však několik hlavních dodavatelů – Bosch, Continental, Panasonic Energy – ale i Honda na veletrhu CES v Las Vegas zveřejnilo informace o možnostech, které v předstihu zvažují. Někteří z nich uvedli podrobnosti v rozhovorech s agenturou Reuters. Hledají způsob, jak odstranit části náchylné na cla nebo se přesunou na trhy blíž k USA nebo pryč z Mexika – i když ne nutně do Spojených států. Ale jsou připraveni vyrazit, jakmile Trump udělá svůj krok.

 

Bolest německých automobilek v Číně

Je to oficiální - rok 2024 byl pro německé automobilky v Číně špatný. Zejména Porsche mělo v Číně annus horribilis, přičemž prodej klesl o 28 %, protože čínští spotřebitelé stále víc drželi na uzdě luxusní zboží kvůli slábnoucímu hospodářskému růstu a pokračující realitní krizi.

 

Ale Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz zaznamenaly pokles prodeje v Číně uprostřed tvrdé konkurence ze strany místních výrobců automobilů, což byla hořká pilulka, protože byly závislé na čínském prodeji aby zvýšily ziskovost. Aby toho nebylo málo, jak uvádí agentura Reuters prodej prémiových modelů doma v Německu klesl také kvůli ekonomické nejistotě.

 

Volkswagen již oznámil dohodu se svým německým odborovým svazem o budoucím zrušení 35 000 pracovních míst a prudkém snížení výrobní kapacity aby čelil levnějším čínským konkurentům a slabé poptávce v Evropě.

 

Zima nespokojenosti v německém automobilovém průmyslu však ještě zdaleka neskončila.

 

USA dokončují protičínská pravidla pro elektromobily

Administrativa Joe Bidena v jednom ze svých posledních aktů před ukončením svého působení dokončila pravidla pro zátah proti čínskému softwaru a hardwaru v propojených vozidlech.

 

Tento krok, který byl poprvé navržen v září, fakticky zakazuje prakticky všechna čínská osobní a nákladní auta na trhu v USA. Je tedy mnohem účinnější než cla pokud jde o zamezení přístupu k elektromobilům vyrobeným v Číně nebo dokonce i vyrobeným čínskými značkami, které doufaly, že budou vyrábět auta v amerických továrnách.

 

Polestar například uvedl, že předpis účinně zakáže prodej jejích vozů, a to i těch vyrobených ve Spojených státech. Biden přidal k čínským clům, uvaleným Trumpem, a zákonem o snížení inflace dále povzbudil výrobce automobilů a dodavatele, aby se vyhýbali čínským subdodavatelům.

 

Zatímco Trump přislíbil ještě další cla na čínský dovoz, také řekl, že chce pobídnout čínské výrobce automobilů, aby přišli vyrábět auta do Spojených států. Takže se uvidí, jestli nová pravidla zůstanou i za Trumpa.

 

Zpomalení čínského exportu aut v roce 2025

Očekává se, že růst čínského vývozu automobilů se v roce 2025 zpomalí na přibližně 5,8 % ve srovnání s výrazným nárůstem o 19,3 % v loňském roce, protože se očekává, že cla na čínská elektrická vozidla v Evropě dále zasáhnou vývoz elektromobilů.

 

Čínská asociace výrobců automobilů CAAM uvedla, že vývoz elektromobilů loni klesl o 10,4 % po nárůstu o 80,9 % v roce 2023. Mezitím vývoz plug-in hybridů vzrostl o 190 % po růstu o 47,8 % v roce 2023.

 

Čína se v roce 2024 druhým rokem za sebou umístila jako největší světový vývozce automobilů před Japonskem, a to navzdory clům EU zavedeným koncem října. CAAM předpovídá, že prodej čínských vozů letos vzroste o 4,7 % na 32,9 milionů kusů po 4,5% nárůstu v roce 2024.

 

Brazilské pracovní problémy BYD pokračují

BYD přivezl stovky čínských dělníků do Brazílie na nepravidelná víza aby postavili továrnu. Uvedl to klíčový inspektor práce agentuře Reuters, což čínské automobilce přineslo čerstvé brazilské pracovní problémy. U celkem 163 pracovníků, kteří byli najati dodavatelem BYD společností Jinjiang, bylo minulý měsíc zjištěno, že pracují v podmínkách, které brazilské úřady popsaly jako „podmínky podobné otroctví“.

 

Liane Durao, která vedla vyšetřování pracovních úřadů ve státě Bahia, řekla agentuře Reuters, že BYD se zavázala dodržovat místní pracovní zákony pro pracovníky, které v zemi stále zaměstnává. Durao uvedla, že 163 pracovníků opouští Brazílii a dodala, že BYD bude za každého z nich pokutována. Kolik BYD nakonec zaplatí neuvedla.

 

V prosinci pracovní prokuratura označila pracovníky za oběti obchodování s lidmi. Vyšetřovatelé uvedli, že Jinjiang zadržel pasy 107 pracovníkům.

 

Rychlá kola

Švédská společnost Volvo Group bude pokračovat v plánované výstavbě továrny na těžká nákladní vozidla v Mexiku za 700 milionů dolarů, a to navzdory Trumpovým hrozbám cel. Sdělil to agentuře Reuters její generální ředitel.

 

Hyundai Motor uvádí na trh v Japonsku kompaktní elektromobil za 18 000 dolarů aby pronikl na trh, kterému dominují místní giganti zaměření na technologie vozidel na benzin a s hybridními pohony.

 

BYD uvede své malé elektrické SUV Atto 2 v Evropě v únoru, a to navzdory clům EU na elektromobily čínské výroby.

 

Společnost Stellantis dosáhla svého cíle snížit své přebytečné zásoby v USA o více než 100 000 vozů koncem loňského roku. Uvedl to nejvyšší představitel společnosti v Severní Americe.

 

Britský výrobce luxusních automobilů Rolls-Royce investuje 300 milionů liber do rozšíření své britské továrny v Goodwoodu aby se více zaměřil na auta vyráběná na zakázku pro špičkové klienty.

 

Australská advokátní kancelář Maurice Blackburn podala hromadnou žalobu na místní jednotku Holden americké automobilky General Motors v níž tvrdí, že převodové systémy některých modelů dnes již neexistující značky byly vadné.

 

Foto: Mercedes-Benz