name | autoweek.cz
Špatné zprávy z Kalifornie pro příznivce vodíku
15.02.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Shell uzavírá své americké vodíkové čerpací stanice v Kalifornii a zastavuje výstavbu nových.
Už vloni Shell zrušil své plány na vybudování 48 vodíkových čerpacích stanic pro lehká užitková vozidla v Kalifornii. Společnost žádala o státní pobídku ve výši více než 40 milionů dolarů na instalaci těchto čerpacích stanic, ale ani to nestačilo, aby se projekt stal rentabilní.
Mluvčí společnosti Hydrogen Insight uvedl: „Můžeme potvrdit, že Shell ukončil svůj plán na výstavbu a provoz dalších čerpacích stanic pro lehká vozidla v Kalifornii. Budeme i nadále disciplinovaně investovat do vodíku se zaměřením na odvětví, která je těžké utlumit, jako jsou průmysl a těžká doprava. Shell zůstává aktivní v oblasti vodíku v Kalifornii, kde provozujeme tři vysoce výkonné stanice v rámci projektu ZANZEFF, zařízení s nulovými a téměř nulovými emisemi Shore to Store Project.“
Manažer Shellu pro obchod s vodíkem v USA Abhishek Banerjee vysvětluje: „Politická a ekonomická nejistota v počátečních fázích spouštění trhu představuje významné riziko v další investice. Tyto překážky je třeba překonat, aby společnost Shell mohla v budoucnu investovat do tohoto segmentu trhu. Projekt také narazil na potíže při získávání povolení a získávání zeleného vodíku a čelil vysokým stavebním nákladům.“
Kalifornský obchodní orgán Hydrogen Fuel Cell Partnership na svých webových stránkách uvádí, že vybudování čerpacích stanic H2 stálo 2 miliony dolarů, což je částka, kterou bude obtížné získat zpět vzhledem k tomu, že se ve státě dosud prodalo nebo pronajalo pouze 17 284 vozů s palivovými články. Největší kalifornský prodejce vodíku True Zero provozuje 37 z 53 vodíkových čerpacích stanic v Kalifornii. Nedávno zvýšil cenu vodíku ve všech svých stanicích na 36 USD (850 Kč) za kg, z 30 USD/kg (700 Kč). Ještě v dubnu 2021 si ale účtoval pouze 13,14 USD za kg (310 Kč). Podle výpočtů Hydrogen Insight to nyní znamená, že provoz Tesla EV je nyní v Kalifornii 14x levnější než vodíkový automobil Toyota.
Shell loni na podzim v Kalifornii uzavřel pět ze svých sedmi vodíkových stanic, přičemž uzavření označil za „dočasné“, ale odmítl sdělit, kdy by se mohly znovu otevřít. Nyní společnost potvrdila, že Shell Hydrogen okamžitě trvale uzavře všech sedm svých kalifornských čerpacích stanic. V USA již nebude provozovat lehké vodíkové stanice, což představuje další ránu pro bojující trh s vodíkovými automobily v jediném státě, kde je toto palivo vůbec dostupné.
Shell bude v Kalifornii nadále provozovat tři čerpací stanice na vodík pro těžká nákladní vozidla. Shell již dříve v prosinci pro Hydrogen Insight řekl, že upřednostní vodík pro těžká nákladní vozidla a zároveň bude investovat do nabíjení elektromobilů za účelem dekarbonizace lehkých nákladních vozidel. Už v roce 2022 Shell uzavřel všechny tři své vodíkové čerpací stanice ve Velké Británii. Shell a jeho partner Motive uvedli, že své podnikání přeorientují na obsluhu těžkých nákladních vozidel, která tato tři místa nejsou schopna obsloužit.
Rozhodnutí opustit kalifornský trh lehkých vozidel poháněných vodíkem by také mohlo odrážet nedostatek poptávky. Zatímco Kalifornie byla jedním z mála trhů s vodíkovými vozidly, v roce 2023 jich bylo registrováno pouze 3143, což bylo méně než 1 % v porovnání s elektromobily s akumulátory prodanými ve stejném období.
Když Shell odpojí své plány na tankování vodíku, majitelé vozů Toyota Mirai, Hyundai Nexo a Honda Clarity Fuel Cell v Kalifornii se budou muset zamyslet co dál, protože musí kupovat velmi drahý vodík na stanicích, které jsou často porouchané, bez paliva nebo jsou u nich dlouhé fronty. To je důvod, proč jsou ojetá auta na vodík tak levná a přesto stále nejsou dobrou nabídkou.
Společnost Shell se svými desítkami let zkušeností v průmyslu fosilních paliv měla zlevnit provoz aut na vodíkový pohon a postavit se do čela budování robustní palivové infrastruktury. „Pokud ani fosilní gigant jako Shell nedokáže ospravedlnit investice do budoucnosti lehké vodíkové infrastruktury, nejsme si jisti, kdo to dokáže,“ uvádí web Inside EVs.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz