name | autoweek.cz

Souhrn informací o trhu s ojetými vozidly
16.04.2025 | Statistiky
Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel za první čtvrtletí letošního roku ze statistického souhrnu Cebia SUMMARY 1/2025.
Dovoz ojetých osobních aut začaly letos meziročně stagnovat. Po lednu a únoru, kdy ještě pokračoval několikaletý pokles počtu dovezených aut, došlo v březnu k obratu a díky tomu činil meziroční propad za celé čtvrtletí jen 0,8 %, zatímco loni ve stejném období to bylo 11,9 %. Celkově se letos dovezlo do České republiky 34 464 ojetých osobních vozidel, což je jen o 273 vozů méně než v prvním čtvrtletí loňského roku. Průměrné stáří dovezených aut činilo 10,5 roku, což je nepatrně víc než loni. Podíl aut starších 10 let činil 49,35 % a podíl aut starších 15 let dosáhl 23,38 %.
Nezvýšilo se však jen stáří vozidel dovezených v letošním roce, ale všech, která byla na českém trhu ojetých automobilů prodávána, a to z 9,2 na 9,4 roku. Důvodem bylo zejména vyšší stáří ojetých aut s českým původem, která ještě loni vykazovala v průměru jen 7,3 roku, zatímco letos se jejich průměrný věk vyšplhal na 7,8 roku.
Inzertní nabídka se meziročně snížila o 6,8 %. Navzdory tomu se zvýšila průměrná doba prodeje o 3 dny na 67 dní. Spolu s narůstajícím stářím vozidel narostly oproti loňskému roku i průměrně najeté kilometry, a to o 4000 km na 151 000 km. Zároveň také došlo k poklesu průměrné ceny o 7500 Kč na 287 000 Kč, tedy o 2,5 %. Velké zlevnění přitom zaznamenaly zejména starší elektrovozy, jejichž technologie v důsledku rychlého vývoje rychle zastarává. Mezičtvrtletně se ceny zvýšily v průměru o 1,1 %, což je v průměru o 3000 Kč.
Elektroaut na českém trhu stále přibývá. Jejich podíl meziročně vzrostl z 0,88 % na 2,19 %. Znamená to, že každé 46. prodávané auto má pohon čistě na elektřinu. Stejně jako loni převažovala mezi prodávanými ojetými auty vozidla s motory na naftu (47,80 %). Podíl aut s motorem na benzin dosáhl 46,03 %.
Podíl ojetých aut, která mají v inzerci uvedený tuzemský původ, začal opět klesat. I přesto si však tato auta drží stále většinu. Jejich výskyt v inzerci dosáhl 52,7 %, což je ale o 1,72 % méně než ve stejném období loňského roku. Vzhledem k tomu, že zároveň neustále klesá i počet nově dovezených ojetých aut ze zahraničí, je zřejmé, že se o trochu víc přeprodávají auta dovezená ze zahraničí v dřívějších letech. Podíl ojetých vozidel, u nichž prodejci uvádějí německý původ, zůstává meziročně beze změny necelých 19 %.
Mírně snižující se podíl vozidel s tuzemským původem se projevil na snížení podílu vozidel Škoda Fabia z 5,77 % loni na letošních 5,10 %.
V ČR se v letošním roce prodávalo 22,80 % vozidel bez platné STK, což je meziročně o 0,67 % méně, tedy téměř beze změny.
První majitel byl uveden v inzerci u 45,41 % vozidel, což představuje mírný pokles o 1 % oproti stejnému období loňského roku. Ve skutečnosti je to ale pravda jen u třetiny těchto aut a jedná se tak o častou klamavou praktiku.
Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních třech měsících letošního roku 99,35 %. Reálný podíl vozidel, která nebyla v minulosti havarovaná, je však výrazně nižší. V případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno 25 % z nich a v případě desetiletých je po havárii už 60 % aut. Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.
Grafy: Cebia
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz