name | autoweek.cz
Software a digitální řešení jsou pro Bosch základem podnikání
13.01.2025 | Vladimír Rybecký | Trendy
Společnost Bosch využívá software a umělou inteligenci, aby své výrobky učinila chytřejšími a zajistila lidem větší bezpečnost. Na veletrhu CES 2025 Bosch ukazuje, že jeho produkty jsou přítomny ve všech aspektech každodenního života.
Software a umělá inteligence (AI) utvářejí naši současnost a pro budoucnost budou mít zásadní význam. Společnost Bosch rychle rozpoznala příležitosti, které nabízí inteligentní software a služby, a zaměřila se na ně již v rané fázi. Umělá inteligence se nyní nachází v každém z produktů této technologické společnosti nebo se podílela na jejich výrobě.
Na veletrhu CES 2025 v Las Vegas společnost Bosch představila produkty a řešení, které díky softwaru a umělé inteligenci již nyní zvyšují bezpečnost, efektivitu a pohodlí života. Díky softwaru a umělé inteligenci Bosch zlepšuje každodenní život lidí.
Bosch očekává, že do začátku příštího desetiletí dosáhne obratu v oblasti softwaru a služeb přes 6 miliard eur. Dvě třetiny zisku z prodeje bude generovat obchodní oblast Mobility.
Vzdělání v oblastí AI má zásadní význam
Umělá inteligence hraje v tomto vývoji obzvláště významnou roli. Více než 5000 odborníků na umělou inteligenci ve společnosti Bosch zaregistrovalo během pěti let přes 1500 patentů v oblasti umělé inteligence – bezkonkurenčně nejvíc v Německu a Evropě. Bosch nabízí kurzy AI aby průběžně vzdělával všechny zaměstnance v této oblasti. Společnost v rámci své Akademie AI doposud proškolila více než 65 000 zaměstnanců.
Podle průzkumu Bosch Tech Compass, který každoročně zjišťuje, co lidé očekávají od nových technologií. čtyři z pěti respondentů po celém světě plánují v letošním roce další vzdělávání v oblasti umělé inteligence. Dvě třetiny z nich se domnívají, že školy by měly AI vyučovat jako samostatný předmět. Sdělení je jasné: Dovednosti v oblasti AI jsou pro budoucnost pracovního prostředí zásadní.
Mobilita – software Bosch pro všechny životní situace
Bosch se již dlouho považuje za společnost poskytující software pro mobilitu. Nedávno naprogramovala novou funkci pro vozidla, která umožňuje plynulé brzdění bez cukání. To je výhodné zejména pro řidiče v pomalém provozu nebo pro cestující s nevolností z pohybu.
Software změní nejen způsob, jakým se používají automobily, ale také jak se vyvíjejí. V éře softwarově definované mobility přistupují programátoři společnosti Bosch k automobilům z pohledu softwaru. Vyvíjejí technologie a řešení pro nové centralizované infrastruktury, které řídí všechny interakce mezi elektronikou a cloudem. To bude v budoucnu nezbytné, pokud mají být automobily schopny snadno a pohodlně stahovat nové funkce pro oblasti, jako je infotainment nebo asistence řidiče.
Cesta k autonomnímu řízení
Ve společnosti Bosch hraje umělá inteligence důležitou roli v asistovaném a automatizovaném řízení. Například multifunkční kamera MPC3 se sériově vyrábí od roku 2019. Tato kamera dokáže spolehlivě rozpoznávat objekty a osoby, stejně jako rozlišovat mezi vozovkou a okrajem vozovky, čímž udržuje vozidlo bezpečně jízdním pruhu. Kamera kombinuje běžné algoritmy pro zpracování obrazu s metodami umělé inteligence, které umožňují kompletní pochopení toho, co zaznamenává.
Multifunkční kamera založená na umělé inteligenci nejenže umožňuje uvolněnější řízení, ale také zvyšuje bezpečnost na silnicích pro všechny účastníky,. Aby toho dosáhla, kombinuje společnost Bosch své hluboké znalosti v oblasti automobilového inženýrství a své odborné znalosti v oblasti umělé inteligence s rozsáhlým fondem dat z vlastních senzorů. Využívá umělou inteligenci ke zvýšení účinnosti svých asistenčních systémů.
Společnost Bosch navíc zkoumá, jak lze generativní umělou inteligenci využít k dalšímu zdokonalení funkcí automatického řízení. Očekává se, že umožní vozidlům vyhodnocovat situace a odpovídajícím způsobem na ně reagovat, a tím zajistit ještě větší bezpečnost účastníků silničního provozu.
V budoucnu bude generativní AI umožňovat rychlejší trénink automatizovaných jízdních funkcí, čímž se sníží počet zkušebních kilometrů potřebných k jejich ověření. A přidáním podmínek, jako je sníh na silnici, bude generativní umělá inteligence rychle schopna změnit kontext sekvence jízdy zaznamenané kamerami nebo radarovými senzory. Systémy lze trénovat na sníh, aniž by bylo nutné čekat, až sníh skutečně napadne – AI to udělá sama.
Chytré senzory Bosch nedílnou součástí každodenního života
Rychlý rozvoj inovací, založených na umělé inteligenci, mění způsob, jakým lidé používají nové technologie, ukazují chytré senzory. Mikroelektromechanické senzory (MEMS), vybavené softwarem Bosch a umělou inteligencí, lze nalézt ve všech oblastech našeho každodenního života - ať už jde o chytré telefony, elektrokola, fitness trackery nebo auta. Dokáží naklápět displeje z vertikální do horizontální polohy, počítat kroky a ovládat airbagy. Moderní senzory MEMS mají integrovaný mikroprocesor a pracují s nezávislým softwarem.
Bez těchto senzorů by nebylo možné provádět každodenní funkce, na které jsme si zvykli, například probudit displej chytrého telefonu nebo aktivovat hlasový asistent pomocí bezdrátových sluchátek. Chytré senzory zaznamenávají data, jako jsou zrychlení, otáčení a teplota, a pomocí softwaru Bosch je zpracovávají přímo v integrovaném mikroprocesoru.
Bosch vyrábí nejmenší snímač na světě, který má rozměry 0,8 x 1,2 mm. Výhodou je, že senzory s integrovaným mikroprocesorem odebírají z baterie chytrého telefonu nebo chytrých hodinek výrazně méně energie.
Miliardy investované do strategicky důležitého amerického trhu
Veletrh CES 2025 v Las Vegas je jedním z největších světových veletrhů elektroniky na strategicky rostoucím trhu pro společnost Bosch. Společnost cíleně investuje ve Spojených státech aby dále rozšířila svou globální přítomnost.
V Roseville v Kalifornii Bosch vybavuje závod na výrobu čipů z karbidu křemíku moderním výrobním zařízením, čímž rozšiřuje výrobní kapacity na důležitém odbytovém trhu. Tyto speciální polovodiče jsou klíčovou součástí elektrifikované mobility. V příštích letech chce Bosch do závodu v Roseville investovat víc než 1,9 miliardy USD (asi 1,8 miliardy eur) a v roce 2026 chce čipy z karbidu křemíku vyvážet z Kalifornie.
Foto: Bosch
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz