name | autoweek.cz

Sny o levné ziskové výrobě elektromobilů

Sny o levné ziskové výrobě elektromobilů

03.07.2024 | | Aktuality

Nick Carey, evropský automobilový korespondent agentury Reuters, pozdravuje z Londýna. Informuje o tom, jak Číňané kralují ruskému trhu s elektromobily, o sázce VW na Rivian i o novém start-upu s elektromobily, pro změnu z Hongkongu.

Čtvrtek bude svědkem slavnostního grilování a ohňostrojů přes oceán, protože Američané oslaví 4. července, kdy poskytovatel technologií pro automobilový průmysl CDK slíbil, že americkým prodejcům automobilů znovu zprovozní systém řízení jejich činnosti - dva týdny po kyberútoku (více zde). Jenže to nepřichází dostatečně brzy, aby se předešlo soudním sporům proti CDK.

 

V Evropě budou někteří z automobilového průmyslu vrhat ostražitý pohled na britské volby, probíhající ve stejný den, kde pravděpodobná vláda Labouristické strany bude čelit některým z největších problémů od konce druhé světové války.

 

Mnozí budou také sledovat obchodování mezi francouzskými politickými stranami, které se snaží zabránit krajně pravicovému Národnímu shromáždění (RN) Marine Le Penové sestavit vládu po historickém zisku v prvním kole parlamentních voleb.

 

Ale vrcholní představitelé automobilového průmyslu budou mít mnohem větší zájem o očekávanou zprávu od Evropské komise, která 4. července podrobně popíše výsledky svého vyšetřování čínských vládních dotací pro výrobce elektromobilů. Komise již ohlásila prozatímní cla na čínská elektrická vozidla, což zpočátku vyvolalo výhrůžky z Pekingu, že to způsobí obchodní válku. Čína ale nyní říká, že doufá, že rozhovory s EU povedou k „vzájemně přijatelnému řešení“.

 

Co by se ještě mohlo pokazit?

 

Rusové říkají „da“ čínským elektromobilům

Čínští výrobci elektromobilů těžili z exodu zahraničních automobilek od ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022 a zabrali velkou část toho, co je stále ještě velmi malý, ale rychle rostoucí trh. A je to prémiová značka Zeekr, vlastněná Geely, která vede útok.

 

Čínští výrobci automobilů nyní tvoří víc než polovinu ruského automobilového trhu a zatímco vláda USA a Evropská komise oznámily cla na čínské elektromobily, Rusko je přijalo aby pomohlo podpořit svůj automobilový průmysl.

 

Elektromobilita se v rozlehlém Rusku potýká s nedostatkem nabíjecí infrastruktury, ale za posledních 12 měsíců se tam prodalo víc elektromobilů než za celou poslední dekádu. Od května 2023 do dubna 2024 se v Rusku prodalo více než 20 500 elektromobilů, což je skok o 350 % oproti předchozímu roku.

 

Rusové mají nebo vyvíjejí vlastní elektromobily, např. Evolute i-Space od soukromé firmy Motorinvest, Moskvič 3e, což je pokus o vzkříšení klasiky ze sovětské éry, nebo Lada e-Largus od přední ruské automobilky AvtoVAZ. Moskvič však zdůrazňuje problémy dodavatelského řetězce, kterým Rusko čelí ve snaze vyrábět vlastní auta. Přestože je ve statistikách uveden jako ruský, montuje se v Moskvě ze stavebnic od čínského partnera.

 

Příkladem může být limuzína Aurus ruské výroby. Ruský president Vladimir Putin a severokorejský vůdce Kim Čong-un se minulý měsíc projeli kolem Pchjongjangu aby předvedli, že jejich posílená protizápadní aliance byla vyrobena z dovezených dílů ze země, kterou Kim popsal jako „naší země primární nepřítel“ - Jižní Korey.

 

VW nebo Rivian - kdo koho zachraňuje

Plánovaná investice Volkswagenu ve výši až 5 miliard dolarů do amerického výrobce elektrických vozidel Rivian jako součást nového, rovným dílem kontrolovaného společného podniku ke sdílení architektury a softwaru pro elektromobily, zdůrazňuje potíže staršího výrobce automobilů i relativního nováčka.

 

Vlastní softwarová jednotka Volkswagenu Cariad zatím nedokázala vyvinout vlastní software pro elektromobily, takže po tajném testování maskovaných Audi v továrně Rivianu v Palo Alto v Kalifornii se společnost rozhodla, že americký start-up stojí za to, když před tím udělal totéž v Číně s Xpengem.

 

Stejně jako ostatní relativní nováčci v oblasti elektromobilů, Rivian spaluje peníze ve snaze vyrábět ve velkém měřítku se ziskem elektromobily, přičemž automobilka tvrdí, že přijde s levnější druhou generací. Všechny ostatní start-upy, jako Fisker, Proterra, Lordstown a Electric Last Mile Solutions, už vyhlásily bankrot. Poslední ztráta Polestaru kontrolovaná Geely ukazuje, že dostat se k ziskové masové výrobě trvá roky a stojí obrovské hromady peněz. Abychom nezapomněli - aby Tesla v roce 2018 dosáhla výrobní cíl Modelu 3 musela postavit novou montážní linku v obrovském stanu před továrnou ve Fremontu v Kalifornii.

 

Rivian má nyní víc peněz a zázemí, aby se dostal tam, kam potřebuje, ale stále to nebude mít snadné.

 

Další nová značka elektromobilů...

Přerušte mě, pokud jste tento příběh již slyšeli, ale start-up na elektromobily BeyonCa plánuje zřídit továrnu na konečnou montáž a své mezinárodní ústředí v Hong Kongu. Je to prémiový výrobce elektromobilů podporovaný Renaultem, čínskou společností Dongfeng Motor a s určitým potenciálním zájmem ze strany Al Faisaliah Group Holding Company se sídlem v Rijádu. Zakladatel a předseda představenstva BeyonCa Weiming Soh uvedl, že cílem je prodávat 100 000 elektromobilů ročně se třemi až pěti modely dostupnými v časovém horizontu „několika let po roce 2025.“

 

Čína má přebytek značek elektromobilů, přičemž některé zombie automobilky již nic nevyrábějí. Celosvětová poptávka po elektromobilech se oslabila a konkurence je tvrdá. BeyonCa má podporovatele. Ale jak je uvedeno výš, výroba elektromobilů ve velkém obnáší spalování peněz po celá léta, takže bude zajímavé sledovat, kolik toho o BeyonCa ještě uslyšíme.

 

Prodej Tesly opět klesá

Prodej Tesly ve druhém čtvrtletí klesl o 5 %, i když ne o tolik, kolik očekávali analytici. Je to poprvé, co přední světový výrobce elektromobilů zažil dvě po sobě jdoucí čtvrtletí poklesu, protože se potýká s tvrdou konkurencí a zuřivou cenovou válkou v Číně, spojenou s klesající poptávkou kvůli nedostatku dostupných nových modelů.

 

Abychom ilustrovali rozsah současných problémů výrobce elektromobilů - BYD v úterý vykázal 21% skok v tržbách za druhé čtvrtletí, i když Tesla ve druhém čtvrtletí za sebou překonala svého čínského rivala v objemu produkce.

 

Rychlá kola

 

Dva právníci v oblasti životního prostředí řekli agentuře Reuters, že rozhodnutí Nejvyššího soudu USA, omezující federální regulační pravomoci k výkladu nejednoznačných zákonů, by mohlo podkopat snahu prezidenta Joa Bidena snížit emise z výfuků u vozového parku v zemi.

 

Podle čínského partnera společného podniku Guangzhou Automobile Group (GAC) plánuje Toyota v příštím roce uvést na čínský trh svůj první model elektromobilu vybaveného pokročilým systémem autonomního řízení podobným samočinnému řízení Tesla.

 

Jednotka elektromobilů Renault Ampére zahrne technologii lithio-železo-fosfátových akumulátorů (LFP) do svých plánů na hromadnou výrobu elektromobilů. Spojí se s LG Energy Solution (LGES) a CATL s cílem vybudovat potřebný dodavatelský řetězec v Evropě.

 

Čtyři z předních japonských pojistitelů majetku a úrazů a další finanční společnosti plánují prodat akcie společnosti Honda Motor za přibližně 500 miliard jenů (3,1 miliardy dolarů), protože se urychluje odstraňování praktik křížového vlastnictví akcií.

 

Foto (BeyonCa GT Opus 1): BeyonCa