name | autoweek.cz
Škody Octavia jako elektrické restomody
28.01.2025 | Trendy
Vozy Škoda Octavia ze 60. let vznikly ve Francii jako elektrické kombi Voltavia a šílený Project X.
Ve Francii vznikly dvě různé Škody Octavia s čistě elektrickým pohonem. Jedná se o takzvané restomody původní Octavie ze 60. let.
Francouzský importér Škoda Auto vyhlásil netradiční soutěž Retrofit Challenge, při níž měli účastníci za úkol nalézt původní Škodu Octavia z let 1959 až 1971, zrenovovat ji a vytvořit z ní elektrický restomod, tedy vyjmout původní pohonné ústrojí a nahradit jej čistě elektrickým. Jinak byly požadavky poměrně volné, stačil dojezd na jedno nabití alespoň 180 km a dodržení stanoveného rozpočtu.
Realizace se nakonec dočkaly dva projekty. Jeden připomíná americký hot-rod, druhý zase jako by přijel z japonského anime. Oba vozy vznikly pod taktovkou francouzských motoristických médií ve spolupráci s dodavateli sportovních komponent.
Voltavia
Elegantní projekt Voltavia je výsledkem práce Automobile Propre, internetového magazínu zaměřeného na elektromobilitu. Voltavia vychází z karosářské varianty Octavia Combi a je postavena v souladu s francouzskou legislativou. Proto se její design drží relativně při zemi a karoserie prošla jen malými úpravami pro optimalizaci aerodynamiky.
Lak v odstínu Explorer Green pochází z konceptu Škoda Vision 7S, který se představil v roce 2022. Interiér je vyvedený v kontrastní oranžové barvě a pro další zpříjemnění městské mobility se v zavazadelníku ukrývá elektrická koloběžka. Výkon elektromotoru činí 75 kW (102 k) a dosahuje maximální točivý moment 220 N.m.
Project X
Zatímco Voltavia by teoreticky skutečně mohla jezdit po veřejných komunikacích, druhý projekt od televizní show Turbo je mnohem extrémnější. Tvůrci se spojili s týmem W-Autosport a Strate School of Design a výsledek pojmenovaný Project X připomíná závodní speciál. Octavii jako jeho předlohu byste v něm na první pohled asi nepoznali, ačkoliv znalci jistě odhalí boční siluetu karosářské varianty sedan.
Project X je o 40 cm širší než původní vůz a nabídne výkon 330 kW (450 k). Ještě působivější je točivý moment, který dosahuje maxima 1000 N.m. Postavit Project X trvalo přes tisíc hodin. Tvůrci se nechali slyšet, že radikálnost a důraz na výkon mohou fungovat i v souladu s elektrifikací. Jejich výtvor zdobí lak Mamba Green z portfolia odstínů současných modelů Škoda RS.
Co je to restomod
Specifická forma úpravy klasického auta, kdy se pod původní karoserii nastěhuje moderní technika. Vznikne tak vůz s tradičním vzhledem a moderními jízdními vlastnostmi. Zpravidla se mění motor, převodovka, zavěšení kol, brzdová soustava a mnoho dalšího, včetně interiéru nebo materiálů karoserie. Častá je přestavba na elektrický pohon.
Foto: Škoda Auto
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz