name | autoweek.cz

Škoda Yeti - sympatická premiéra

26.06.2009 | Antonín Matějka | Nové modely

První kilometry, které jsme absolvovali s mladoboleslavskou novinkou v okolí slovinské Lublani, nás utvrdily v tom, že Škoda Yeti je velmi vhodným vozem nejen pro jízdu na silnici, ale i ve středně těžkém terénu.

Přiznám se, že mě nový model Yeti okouzlil doslova na první pohled. Jeho design je hodně nadčasový a ve své jednoduchosti nesmírně působivý. Krátké převisy karoserie, kompaktní boční silueta vozu s rozšířenými podběhy a výrazně zpracovaná příď s citlivě zakomponovanými světlomety, dodávají automobilu velmi sebevědomý vzhled, který pravděpodobně osloví nejen mladou klientelu. Jasnou firemní identitu a vysokou funkčnost tohoto moderně řešeného SUV podtrhují zadní svítilny s dnes již klasickým prosvětlením ve tvaru písmene C. Sympatický design nového modelu Yeti pak dotvářejí černě obložené střešní sloupky a nájezdové terénní kryty.

Rovněž interiér je nápaditý a veskrze pohodový, k čemuž do značné míry přispívá decentně tvarovaná přístrojová deska, jejíž horní část je vyrobena z měkčeného plastu, a přehledně uspořádaný středový panel s typickými ovládacími prvky značky Škoda. Již v základním stupni výbavy Active (jsou celkem tři - Active, Ambition a Experience) má případný majitel vozu k dispozici systém zadních sedadel VarioFlex, který se plně osvědčil v modelové řadě Roomster. Jinými slovy to znamená, že tři zadní sedadla lze samostatně polohovat, sklápět či vyjímat, přičemž obě krajní sedadla je možné posouvat v podélném i příčním směru. Můžete si tak lehce a rychle vytvořit komfortnější čtyřmístnou variantu vozu. Přepravní kapacita nového modelu Yeti je s ohledem na jeho délku 4,2 m více než uspokojivá, v základní konfiguraci je k dispozici prostor o objemu 405 l, který lze postupnou úpravou či demontáží zadních sedadel zvětšit až na 1760 l. Součástí standardní výbavy všech modelů je kryt zavazadlového prostoru, vyšší stupně výbavy se mohou navíc pochlubit  praktickým upevňovacím systémem s posuvnými háčky.

Nová Škoda Yeti pochopitelně vychází vstříc i náročnějším zákazníkům. Ve špičkové verzi Experience nabízí  samočinnou dvouzónovou klimatizaci Climatronic či malý kožený paket (volant, hlavice řadicí páky madlo ruční brzdy), neméně pestrá je i paleta příplatkové výbavy, která mimo jiné zahrnuje nezávislé přídavné topení, natáčecí bi-xenonové světlomety, parkovací asistent, kontrolu tlaku v pneumatikách, Sound Systém s 12 reproduktory či navigační systémy Amundsen a Columbus.

Během testovacích jízd jsme si vyzkoušeli dvě motorové varianty vozu - verzi 1,2 TSI se zcela novým maloobjemovým přeplňovaným zážehovým čtyřválcem a pohonem předních kol a model 4x4 s nejvýkonnějším dvoulitrovým turbodieselem TDI. Zatímco s prvním testovacím vozem jsme se pohybovali výhradně po silnicích a dálnicích, se čtyřkolkou vybavenou elektrohydraulicky řízenou lamelovou spojkou Haldex (již čtvrté generace) jsme se vydali rovněž do terénu -  na místy rozbahněnou motokrosovou trať s prudkými srázy a klopenými zatáčkami.

Nejslabší motor montovaný do modelové řady Yeti nás rozhodně nezklamal. Ve spojení se samočinnou sedmistupňovou převodovkou DSG poskytuje vozu velmi slušnou dynamiku a pružnost ve středních otáčkách. Maximální točivý moment tohoto agregátu, který se bude pro potřeby koncernu VW vyrábět v Mladé Boleslavi, je k dispozici v rozmezí 1500 až 3500 otáček, což je příjemné nejen při jízdě ve městě, ale i horských serpentinách. Převodovka DSG je pochopitelně vybavena sekvenčním manuálním režimem řazení. Nutno říci, že celkový projev motoru 1,2 TSI se přibližuje atmosférickému čtyřválci o objemu 1,8 l, což se týká i průměrné spotřeby benzinu v kombinovaném provozu. Na poměrně členité testovací trase jsme podle údajů palubního počítače dosáhli hodnoty 8,9 l na 100 km.

Na silnici se Yeti chová velmi kultivovaně, a to jak s pohonem dvou, tak i všech kol. Podvozek odvozený z modelů Octavia a Octavia Scout zajišťuje vysokou stabilitu vozu v zatáčkách a jeho přesné reakce na pohyb volantu. Konstruktérům se velmi dobře podařilo eliminovat boční náklony automobilu zesíleným předním stabilizátorem a širším rozchodem kol vzadu.  Mezi silné stránky nového modelu Yeti patří rovněž komfort odpružení a poměrně účinné brzdy.

Terénní schopnosti modelu Yeti s pohonem 4x4 jsou překvapivě dobré, k čemuž do značné míry přispívá i jeho světlá výška 180 mm a výkonová charakteristika turbodieselu 2,0 TDI, který disponuje výkonem 170 koní a točivým momentem 350 N.m. Vůz hravě zdolává na standardních pneumatikách blátivé koleje, větší příčné nerovnosti a strmější výjezdy. Zcela suverénně se pak mladoboleslavská novinka chová na lesních či polních cestách.  Čtyřkolky ve špičkovém provedení Experience jsou navíc standardně vybaveny tlačítkem „Off-road\" na přístrojové desce. Jím lze aktivovat zhruba do rychlosti 30 km/h elektronické asistenční systémy pro jízdu do kopce či z kopce.

První testovací jízdy s novou Škodou Yeti byly vesměs příjemné. Automobil má atraktivní moderní design, prostorný, variabilní interiér a především je vybaven vyspělou technikou, která by mu měla zaručit v daném segmentu vysokou konkurenceschopnost. Na českém trhu se Yeti objeví v červenci a jeho pořizovací ceny jsou více než zajímavé. Cena základního modelu s motorem1,2 l TSI a manuální šestistupňovou převodovkou  byla stanovena na 359 800 korun.