name | autoweek.cz

Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4 Experience- zdařilá symbióza

10.11.2009 | Antonín Matějka | Nové modely

Nová Škoda Yeti s pohonem všech kol a přeplňovaným čtyřválcem 1,8 TSI splnila naše očekávání, a to jak v běžném silničním provozu, tak i ve středně těžkém terénu.

Již samotné usednutí do interiéru je vcelku příjemné, vyšší stavba automobilu na sedmnáctipalcových pneumatikách umožňuje snadné nastupování a „patřičný přehled“ o situaci na silnici. Tento pocit umocňují  pohodlná  sedadla s koženými potahy a decentně tvarovaná přístrojová deska s výraznou středovou konzolí, do níž je integrován velkoplošný barevný displej a ovládací prvky dvouzónové, elektronicky ovládané klimatizace Climatronix. Multifunkční čtyřramenný volant padne velmi dobře do rukou, totéž platí i o hlavici páky šestistupňové manuální převodovky,   která se navíc může pochlubit krátkým a přesnými drahami řazení.

Motor 1,8 TSI patří bezesporu k těm konstrukčně nejzdařilejším z celé modelové řady Yeti. Má dostatečný výkon 160 koní  (v novém Superbu Combi se dokonce kombinuje s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou DSG) a především na čtyřválec vynikající  točivý moment 250 N.m . Ten je k dispozici v rozsahu 1500 až 4500 otáček, což řidiči umožňuje nejen plynulou dynamickou akceleraci, ale i pohodlné předjíždění ve vyšších rychlostech. Na dálnici v Německu jsme s tímto agilním motorem úspěšně atakovali hranici 200 km/h a ani hodnota zrychlení 8, 4 sekundy z 0 na 100 km/h  není špatnou vizitkou vozu, jehož pohotovostní hmotnost přesahuje 1400 kilogramů. Spotřeba benzinu v našem testu se pohybovala v rozmezí  7,5 až 9 litru, v to ovšem počítáme i delší výlety s vozem do terénu a již zmiňované „rychlejší přesuny“ po dálnici. Při delších cestách lze spotřebu stlačit až pod 7 litrů.

Jízdní vlastnosti verze s pohonem 4x4, která využívá novou generaci systému Haldex s elektrohydraulicky řízenou lamelovou spojkou, jsou na silnici velmi přesvědčivé. V rychle projížděných zatáčkách se vůz chová velmi čitelně, vede dobře zvolenou stopu a příliš se nenaklání. Na případnou korekci řízení reaguje velmi pohotově a přirozeně. Velmi uspokojivé jsou rovněž terénní schopnosti vozu, a to i se standardními silničními pneumatikami. Škoda Yeti 4x4 samozřejmě není klasickým terénním vozem, lesní a polní cesty ovšem zvládá zcela suverénně a hravě si poradí i s mírně rozbahněným povrchem cesty a hlubšími výmoly. K tomu ostatně přispívá i dostatečná světlá výška vozu 180 mm.  Tlačítko „Off-Road“ na přístrojové desce slouží k aktivaci elektronických asistenčních systému pro jízdu na nezpevněných komunikacích. Obzvlášť příjemný je například asistent pro jízdu z prudkých svahů, kdy se můžete plně soustředit pouze na řízení a výběr správné stopy v terénu.

Škoda Yeti se špičkovým benzinovým motorem 1,8 l TSI a vrcholnou výbavou Experience nabízí kromě velmi dobrých výkonových a jízdních parametrů i velmi praktický a komfortní interiér. Užitnou hodnotu tohoto SUV zvyšuje osvědčený systém zadních sedadel VarioFlex (převzatý z modelové řady Škoda Roomster), díky jemuž lze mimo jiné měnit pětimístnou konfiguraci vozu na čtyřmístnou, či vytvořit nákladový prostor o úctyhodném objemu až 1760 litrů. Základní cena vozu 629 800 Kč je vcelku přijatelná, zvláště pak s ohledem na bohatou standardní výbavu vozu a kvalitu zpracování.

 

 

Motor

Zážehový  čtyřválec  s elektronickým vstřikováním a rozvodem 2xOHC.  Zdvihový objem 1798 cm3. Největší výkon 118 kW (160 k) při 4500 - 6200 1/min. Největší točivý moment 250 N.m při 1500 - 4500 1/min. Šestistupňová manuální převodovka.  Pohon všech kol se spojkou Haldex.

 

Karoserie

Pětidveřové kombi

 

Rozměry a hmotnosti

Délka 4223 mm, šířka 1793 mm, výška 1691 mm. Rozvor 2578 mm. Pohotovostní hmotnost 1445 kg, užitečná hmotnost 545 kg. Objem palivové nádrže 60 l. Objem zavazadlového prostoru 0, 405 až 1,760 m3.

 

Jízdní výkony

Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 s. Kombinovaná spotřeba paliva  8,0  l/100 km.

 

Základní pořizovací cena

629 800 Kč vč. DPH

 

 

HODNOCENÍ

Pohonná jednotka
\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Na silnici \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Kvalita \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Bezpečnost \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Pohodlí \"1\"\"1\"\"1\" \"\"\"\"
Náklady \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"


Celkem \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"

Hodnocení: \"1\"\"\"\"\"\"\"\"\" - horší než průměr, \"1\"\"1\"\"\"\"\"\"\" - slušný standard, \"1\"\"1\"\"1\" \"\"\"\" - docela dobré, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"\" - vynikající, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" -zcela mimořádné