name | autoweek.cz
Škoda Vision X kombinuje CNG, benzin a elektřinu
28.02.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Studie městského crossoveru Škoda Vision X umožňuje nahlédnout do budoucnosti české automobilky. Poprvé využívá hybridní pohon kombinující motor spalující zemní plyn nebo benzin s elektromotory umožňující pohon všech kol bez spojovacího hřídele.
Škoda Auto na autosalonu v Ženevě (6. - 18. března) poprvé představí vůz, který k pohonu využívá CNG, benzin a elektřinu. Studie městského crossoveru Škoda Vision X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol.
Koncepce hnacího ústrojí kombinuje spalovací motor na stlačený zemní plyn (CNG - Compressed natural gas) nebo benzin se dvěma elektromotory. Spalovacím motorem je zážehový čtyřválec 1,5 TSI G-Tec přeplňovaný turbodmychadlem vyvinutý speciálně pro bivalentní provoz, tedy pro spalování stlačeného zemního plynu nebo benzinu. Při provozu na CNG má největší výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 N.m.
Motor na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Vision X je tedy prvním automobilem značky Škoda umožňujícím pohon všech kol, který nemá spojovací hřídel. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost automaticky znamená nižší spotřebu.
Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor pohání přední kola, zadní kola pohání elektromotor. Ten se připojuje jen když je potřeba větší točivý moment při rozjezdu (boost-efekt) nebo při potřebě zlepšit trakční vlastnosti např. mimo zpevněné silnice. Maximální točivý moment elektromotoru 70 N.m je k dispozici hned při rozjezdu.
Energii elektromotor čerpá ze 48 V lithio-ionového akumulátoru. Díky rekuperaci se za jízdy dobíjí - při brzdění a tzv. plachtění. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby vůz na čistě elektrický pohon ujel až 2 km. To umožňuje vozu dosáhnout emise CO2 - 89 g/km. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 km.
Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu Škoda Vision X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s a maximální rychlost činí 200 km/h.
„ S hybridní studií Škoda Vision X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ říká člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje Christian Strube.
Koncepce hnacího ústrojí kombinuje spalovací motor na stlačený zemní plyn (CNG - Compressed natural gas) nebo benzin se dvěma elektromotory. Spalovacím motorem je zážehový čtyřválec 1,5 TSI G-Tec přeplňovaný turbodmychadlem vyvinutý speciálně pro bivalentní provoz, tedy pro spalování stlačeného zemního plynu nebo benzinu. Při provozu na CNG má největší výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 N.m.
Motor na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Vision X je tedy prvním automobilem značky Škoda umožňujícím pohon všech kol, který nemá spojovací hřídel. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost automaticky znamená nižší spotřebu.
Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor pohání přední kola, zadní kola pohání elektromotor. Ten se připojuje jen když je potřeba větší točivý moment při rozjezdu (boost-efekt) nebo při potřebě zlepšit trakční vlastnosti např. mimo zpevněné silnice. Maximální točivý moment elektromotoru 70 N.m je k dispozici hned při rozjezdu.
Energii elektromotor čerpá ze 48 V lithio-ionového akumulátoru. Díky rekuperaci se za jízdy dobíjí - při brzdění a tzv. plachtění. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby vůz na čistě elektrický pohon ujel až 2 km. To umožňuje vozu dosáhnout emise CO2 - 89 g/km. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 km.
Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu Škoda Vision X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s a maximální rychlost činí 200 km/h.
„ S hybridní studií Škoda Vision X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ říká člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje Christian Strube.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz