name | autoweek.cz

Škoda uvedla do provozu unikátní lisovací linku

Škoda uvedla do provozu unikátní lisovací linku

15.02.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V rámci strategie trvale udržitelného rozvoje GreenFuture Škoda Auto ve svém mladoboleslavském závodě uvedla do provozu lisovací linku, která patří k nejmodernějším a k životnímu prostředí nejšetrnějším v Evropě.

V hlavním výrobním závodě společnosti Škoda v Mladé Boleslavi byla uvedena do provozu mimořádně ekologická a vysoce efektivní servomechanická lisovací linka. Toto zařízení je jedním z nejmodernějších svého druhu v Evropě. Výrobní závod Škoda v Mladé Boleslavi je prvním v rámci koncernu Volkswagen, v němž bylo toto zařízení instalováno - další se připravují pro závod Audi v maďarském Györu a pro Volkswagen v Bratislavě.

„Za účelem dalšího snížení spotřeby energie ve výrobě sázíme na technologie s co možná nejvyšší energetickou efektivitou,“ řekl Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti za oblast výroby a logistiky. „Naše nová a efektivní servomechanická lisovací linka je toho důkazem. Energii uvolněnou při lisování velkých dílů teď linka PXL akumuluje a znovu využívá. V trvalém provozu se tak v porovnání s běžnými lisovacími linkami ušetří až 15 procent energie.“

Investice ve výši 66,3 milionu eur je dokonalou ukázkou důsledné aplikace strategie trvale udržitelného rozvoje GreenFuture. Jeden z pilířů této strategie se nazývá GreenFactory. Nová lisovací linka PXL od firmy Schuler je nejnovějším krokem společnosti Škoda na cestě k dosažení ekologických cílů pro rok 2018. Servomechanická lisovací linka pracuje díky rekuperaci a akumulací energie až o 15 % úsporněji, zároveň rychleji a přesněji než srovnatelné starší linky. Linka je umístěna v hlukově izolovaném prostoru, takže v její bezprostřední blízkosti je hladina hluku pouze 70 dB.

Nová linka se ve srovnání s běžnými lisovacími linkami vyznačuje několika inovacemi.

Nejdůležitější z nich je použití necentrálně pracujících servomotorů. Tam, kde dříve celou linku poháněl jediný velký motor, zde pracuje celkem 14 podstatně efektivnějších servomotorů v modulové struktuře po dvou či třech . To umožňuje mimořádně flexibilní přizpůsobení jednotlivých procesů linky PXL. Nová lisovací linka vykonává 12 350 zdvihů denně. Linka může vyrábět až šest dílů současně.

Servomechanická linka využívá rekuperaci energie. Energie se uchovává ve vnějším zásobníku a vzápětí opět využívá k vyrovnávání okamžitých energetických špiček.

Také obsluha se zjednodušila. Čas pro výměnu nářadí se zkrátil z původních 14 minut na pouhé 3 minuty, přičemž probíhá plně automaticky. Manipulaci s formami, vážícími až 60 t, zajišťuje moderní automatizovaný jeřábový systém. Výměna nářadí a lisovacích nástrojů se uskutečňuje 6-8x denně.

Jednodušší je také údržba nové servomechanické lisovací linky, protože postrádá obvyklé komponenty jako jsou setrvačník a modul spojka-brzda.

Nová servomechanická lisovací linka PXL byla instalována v hale M12 hlavního výrobního závodu společnosti Škoda v Mladé Boleslavi. Vyrobené díly se ukládají do palet a převážejí do sousedící svařovny.

Nový servomechanický lis pro společnost Škoda Auto – Data a fakta

Investice do nové lisovací linky ve výši 66,3 milionu eur

V současnosti nejmodernější lis svého druhu

Nový lis je rychlejší, efektivnější, flexibilnější a cenově výhodnější

Úspora energie ve výši cca 15 %

Efektivní využití materiálu

Možnosti lisování nových tvarů karoserií

Rychlé zapracování nářadí – kompletní výměna nářadí během 3 minut oproti předchozím 14 minutám

Každý lisovací stupeň je vybaven vlastním nezávislým servopohonem

Cyklus lisování je v tomto systému rozdělen do tří procesních kroků

Lisovací síla: 81 000 kN

Rozměr stolů: 4500 x 2400 mm

Počet zdvihů: max. 17 zdvihů/min

Zdvih beranu: 1525 mm