name | autoweek.cz
Škoda Superb Combi: aspirant na krále kombi
02.04.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Škoda se čtvrtou generací svého vrcholného modelu Superb cílí především na zákazníky hledající tradiční kombi se spalovacím motorem, jaké už u konkurence nenajdou. Kromě větších rozměrů má elegantní vzhled a poskytuje ještě větší míru komfortu pro jízdy na dlouhé vzdálenosti.
Už třetí generace Superbu na architektuře MQB po stránce vnitřního prostoru představovala maximum možného. Čtvrtá generace na platformě MQB Evo ještě narostla. Rozvor náprav sice zůstává nezměněn 284 cm, protože víc už nelze, nicméně vůz je ještě o další 4 cm delší, tedy 490 cm. Díky tomu nabízí ještě víc prostoru uvnitř, i když při parkování si můžete říkat, jestli je to opravdu potřeba. Objem zavazadlového prostoru se díky tomu zvětšil o 30 l na 690 l (je tedy o 45 l větší než u liftbacku). Při sklopení zadních opěradel je k dispozici až 1920 l. Ale nejde jen o velikost, protože pro využití tak obrovského prostoru jsou důležité i maličkosti. V Superbu je zavazadelník nejen příkladně vybavený praktickými doplňky, ale poprvé je zde i elektricky ovládaná zadní krycí roletka.
Interiéru dominuje volně stojící 13“ displej infotainmentu. Jenže nové rozhraní pro ovládání důležitých funkcí je bohužel ukázkou toho, jak moderní auta dokáží svou nelogičností v hledání správných cest řidiči komplikovat život. Už snaha o přeladění rádia, nemluvě o nastavení navigace, za jízdy znamená značné ohrožení bezpečnosti. Víceúčelové digitální otočné ovladače Smart Dials s volitelnými funkcemi alespoň ulehčují alespoň ovládání klimatizace. Škoda pro Superb poprvé nabízí za příplatek i head-up displej.
Superb je komfortní vozidlo mj. i díky příplatkovým komfortním sedadlům Ergo s masážní funkcí.
Pohonné jednotky
Protože přímo řazené převodovky už u tohoto typu vozů skoro nikdo nekupuje, nabízí se pro Superb pouze dvouspojková automatická DSG. Páčka voliče jízdního režimu se přesunula ze středové konzole k volantu a jako ve vozech Volkswagen se změnila v otočný ovladač. Ta je sice nepraktická, ale vytváří se tak prostor mezi sedadly pro ještě víc úložného prostoru, dva bezdrátové nabíjecí boxy pro mobily s chlazením a multifunkční držáky nápojů.
Superb je stále k dispozici s konvenčními spalovacími motory, ve všech případech se sníženou spotřebou a tedy i emisemi CO2. Zážehový motor 1,5 TSI evo 2/110 kW (150 k) je poprvé v této modelové řadě vybaven 48 V mildhybridním systémem (mHEV) doplňujícím systém deaktivace válců ACT+. Brzy jej doplní verze 2,0 TSI s výkonem 150 kW (204 k) a ve vrcholné podobě s výkonem 195 kW (265 k) v kombinaci s pohonem všech kol. Nechybí ani turbodiesely 2,0 TDI - základní se 110 kW (150 k) a výkonnější 142 kW (193 k) spojený s pohonem všech kol.
Škoda ve druhé generaci svého plug-in hybridního pohonu (PHEV) kombinuje elektromotor se zážehovým motorem 1,5 TSI/110 kW (150 k). Společně poskytují největší výkon systému 150 kW (204 k). Točivý moment se na přední kola přenáší přes šesistupňovou převodovku DSG. Zásadní novinkou je větší vysokonapěťový akumulátor s kapacitou 25,7 kWh, tedy dvojnásobnou proti první generaci. Díky tomu se dojezd na čistě elektrický pohon zvyšuje na 100 km, takže je už skutečně využitelný pro většinu jízd jako elektromobil. Navíc kromě domácího dobíjení umožňuje i rychlé nabíjení stejnosměrným proudem s maximálním výkonem 50 kW. Cenou za tato zlepšení ovšem je hmotnost 1848 kg, o 350 kg vyšší než u základní verze 1,5 TSI mHEV.
Komfortní naladění podvozku lze ve verzích s příplatkovou výbavou Drive Plus upravit pomocí adaptivního systému DCC Plus (Dynamic Chassis Control), nově používajícího dvouventilovou regulaci tlumičů pro rychlejší reakci a širší rozpětí charakteristiky tlumení.
Ještě do konce roku přijde verze Sportline.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz