name | autoweek.cz
Škoda Rapid 1,4 DSG Elegance – auto nejen pro mladé
08.02.2013 | Antonín Matějka | Aktuality
Nový Rapid je model, který by se měl stát jedním z pilířů růstové strategie automobilky Škoda do roku 2018. Je to vůz určený pro globální trh, včetně Číny, a jeho prodejní ambice jsou docela vysoké.
Mladoboleslavská novinka je sice v současné době tak trochu zastíněna novou Octavií, každopádně se však jedná o model s velkou budoucností, který by v daném segmentu kompaktních vozů nižší střední třídy měl výrazně promluvit do prodejních statistik nejen na evropském kontinentu. Ve srovnání se svými největšími konkurenty sice nový Rapid vypadá poněkud konzervativně, to však neznamená, že by jeho design byl fádní a snadno přehlédnutelný. Naopak tento automobil má svůj styl a notnou míru elegance, což u klasických vozů se stupňovitou zádí této velikosti (délka 4483 mm) nebývá pravidlem. Osobně se mi na designu Rapidu líbí dynamický boční profil karoserie se stoupající linií oken a poměrně jednoduše a moderně řešená příď se zaoblenou kapotou. Záď vozu je již méně výrazná, nese však osobitý rukopis mladoboleslavské značky, který je dle mého soudu ještě více „dotažen“ u již zmíněného modelu Octavia. Celkově na mě působí Rapid velice sebevědomě a nadčasově. Dvojnásob to platí pro modrou barvu v odstínu Denim blue.
V nejvyšší výbavě Elegance (Active, Ambition a Elegance) působí interiér vozu poměrně komfortně, nutno ovšem přiznat, že námi testovaný model měl navíc hned několik příplatkových prvků – například čtyřramenný multifunkční volant či navigaci Amundsen+ s Bluetooth handsfree, čtečkou SD-karet, CD přehrávačem a pětipalcovým barevným dotykovým displejem. Tmavé provedení přístrojové desky je velmi decentní, přístroje jsou dobře čitelné a všechny důležité ovladače snadno a intuitivně dostupné. Poloha za volantem je příjemná a k úplné spokojenosti chybí snad jen větší prostor pro pravé koleno. Při delší jízdě je neustálý kontakt se středovým panelem poměrně nepříjemný. Pochvalu si zaslouží přední sedadla, která mají dobrou boční oporu a široký rozsah seřizování. Prostor na zadních sedadlech je v této kategorii opravdu velkorysý (v mnoha ohledech nejlepší ve třídě) a velikost zavazadelníku špičková. Jeho objem lze samozřejmě postupným sklápěním zadních sedadel zvětšovat, a to z 550 až na hodnotu 1490 litrů. Opěradla zadních sedadel sice nelze sklopit do úplné roviny, tento nedostatek ovšem bohatě kompenzuje snadný přístup do nákladového prostoru, více než metrová šířka mezi podběhy kol a standardní paket pro zavazadelník, obsahující praktické háčky, odkládací schránky a upevňovací sítě.
Rapid vstoupil na trh s nabídkou šesti motorů, čtyři jsou zážehové a dva vznětové. My jsme si vyzkoušeli nejvýkonnější variantu s označením 1,4 TSI, která se dodává výhradně se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Tento přeplňovaný čtyřválec, montovaný rovněž do většího modelu Octavia, nabízí poměrně slušný výkon 122 koní a maximum točivého momentu 200 N.m ve velmi širokém rozmezí otáček. Rapid s tímto motorem dokáže zrychlit z 0 na 100 km za méně než 10 sekund, jet rychlostí přes 200 km/h, a to při rozumné kombinované spotřebě paliva okolo 6 až 6,5 l/100 km. Ve srovnání s motorem 1,2 TSI/105 k je čtrnáctistovka bezesporu živější a pružnější, na druhou stranu je ovšem nutno dodat, že s dvouspojkovou převodovkou DSG je model 1,4 TSI ve stejné výbavě Elegance o 75 000 korun dražší, což dost možná odradí mnohé potenciální zákazníky.
Pro běžného řidiče je nový Rapid vozem, který ho zcela jistě uspokojí i svými jízdními parametry. Je snadno ovladatelný v městském a mimoměstském provozu, dobře zvládá razantnější zacházení v zatáčkách a jeho podvozek dokáže absorbovat i větší nerovnosti vozovky. Účinnost brzd je rovněž velmi dobrá. Pro cílovou skupinu zákazníků je Rapid jistě zajímavý i svou bohatou bezpečnostní výbavu, včetně ESP, šesti airbagů a tříbodových pásů na zadních sedadlech. V našem testu si nový Rapid vedl velmi dobře, ocenili jsme zejména jeho pohodlný, prostorný interiér, praktické doplňky a optimálně odladěný podvozek umožňující pohodové cestování i na delší vzdálenosti.
Technické údaje
Motor
Zážehový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva a rozvodem OHC. Zdvihový objem 1390 cm3. Největší výkon 90 kW (122 k) při 5000 1/min. Největší točivý moment 200 N.m při 1500 až 4000 1/min. Sedmistupňová automatická převodovka DSG. Pohon předních kol.
Karoserie
Pětidveřový liftback.
Rozměry a hmotnosti
Délka 4483 mm, šířka 1706 mm , výška 1461 mm. Rozvor 2602 mm. Pohotovostní hmotnost 1161 kg, užitečná hmotnost 535 kg. Objem palivové nádrže 55 l. Objem zavazadlového prostoru 0,550 až 1,490 m3.
Jízdní výkony
Největší rychlost 206 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 s. Kombinovaná spotřeba paliva 5,8 l/100 km.
Základní pořizovací cena
463 900 Kč vč. DPH
HODNOCENÍ
Pohonná jednotka | |
Na silnici | |
Kvalita | |
Bezpečnost | |
Pohodlí | |
Náklady | |
Celkem |
Hodnocení: - horší než průměr, - slušný standard, - docela dobré, - vynikající, -zcela mimořádné
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz