name | autoweek.cz
Škoda Octavia RS – ve sportovním střihu
10.06.2010 | Antonín Matějka | Nové modely
Je zajímavé, že největší oblibu si získaly modely kombi, a to zejména na německém, švýcarském a italském trhu. Na celkových prodejích se podílely plnými 70 %. Verze liftback „bodovala“ zejména u konzervativnějších britských zákazníků a ve Španělsku. Modernizovaná řada Octavia RS, představená v polovině loňského roku, má všechny předpoklady k tomu, aby úspěšně navázala na předchozí modely, přináší totiž nejen výrazný facelift obou karosářských verzí, ale také řadu konstrukčních zlepšení a bohatší standardní a příplatkovou výbavu.
Námi testovaný liftback se zážehovým motorem 2.0 TSI již od prvních kilometrů dával jasně najevo svého sportovního ducha. Při prudším sešlápnutí plynu automobil razantně a velmi ochotně zrychluje a do zatáček se „er-eso“ doslova noří jen s lehkým bočním náklonem a s pozoruhodnou směrovou stabilitou. Po vypnutí systému ESP se sportovní ambice vozu ještě znásobují, nutno ovšem dodat, že ovládání vozu na hranici smyku již vyžaduje notnou dávku odvahy a nezbytných jezdeckých zkušeností. Na druhou stranu je Octavia RS komfortně odpruženým, obratným a lehce ovladatelným civilním vozem, s nímž je radost jezdit i na delší vzdálenosti. Potěšitelné je i to, že výkonový potenciál přeplňovaného motoru a zejména jeho maximální točivý moment 280 N.m dosahovaný v extrémně širokém rozmezí otáček nejsou vykoupeny nadměrnou spotřebou paliva. Při rozumném způsobu jízdy jsme v kombinovaném provozu naměřili podle palubního počítače „pouhých“ 9 l/100 km a jen ve městě jsme se přiblížili hodnotě 11 l/100 km. Na dálnici v Německu jsme si také vyzkoušeli maximální rychlost blížící se hranici 250 km/h a pořádně jsme přitom „prohnali“ pár vozů renomovaných domácích značek. Zároveň jsme si zde otestovali účinnost brzd. Je velmi dobrá i při dlouhodobější zátěži a navíc s poměrně razantním nástupem při intenzivním sešlápnutí brzdového pedálu.
Sportovní charakter vozu podtrhuje řešení interiéru s originálními funkčními a dekoračními prvky, z nichž jmenujme alespoň černé obložení stropu, kryty pedálů z ušlechtilé oceli, tříramenný kůží potažený multifunkční volant, ozdobné prahové lišty s emblémem RS či tkané koberce se stříbřitě šedým lemováním. Přední anatomická sedadla se mohou pochlubit velmi dobrou boční oporou těla v zatáčkách a vkusným designem, při delším cestování ovšem nejsou příliš pohodlná, alespoň pro řidiče staršího věku a mohutnějších proporcí. To je ale prakticky jediná vada na kráse tohoto ambiciózního modelu z produkce mladoboleslavské automobilky, mezi jehož nesporné přednosti patří mimo jiné i celkem přijatelná pořizovací cena 710 900 korun.
Technické údaje
Motor
Zážehový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním a rozvodem 2xOHC. Zdvihový objem 1984 cm3. Největší výkon 147 kW (200 k) při 5100 - 6000 1/min. Největší točivý moment 280 N.m při 1500 až 5000 1/min. Šestistupňová manuální převodovka. Pohon předních kol.
Karoserie
Pětidveřový liftback.
Rozměry a hmotnosti
Délka 4597 mm, šířka 1769 mm, výška 1447 mm. Rozvor 2578 mm. Pohotovostní hmotnost 1375 kg, užitečná hmotnost 480 kg. Objem palivové nádrže 55 l. Objem zavazadlového prostoru 0, 585 až 1,455 m3.
Jízdní výkony
Největší rychlost 242 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 s. Spotřeba paliva (město, mimo město, kombinovaná) 10,2/5,9/7,5 l/100 km.
Základní pořizovací cena
710 900 Kč vč. DPH
HODNOCENÍ
Pohonná jednotka |
|
Na silnici | |
Kvalita | |
Bezpečnost | |
Pohodlí | |
Náklady | |
Celkem |
Hodnocení: - horší než průměr, - slušný standard, - docela dobré, - vynikající, -zcela mimořádné
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz