name | autoweek.cz
.jpg)
Škoda Felicia: nová éra začala před 20 lety
20.10.2014 | Vladimír Rybecký | Auto archív
Sériová výroba prvního nově vyvinutého modelu po vstupu značky Škoda do koncernu Volkswagen, Škody Felicia, byla v Mladé Boleslavi zahájena 17. října 1994. Celkový počet vyrobených vozů řady Felicia do roku 2001 přesáhl 1,4 milionu.
Před 20 lety sjel z výrobní linky první model značky Škoda po vstupu koncernu Volkswagen. Od 17. října 1994 až do roku 2001 bylo v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách vyrobeno celkem více než 1,4 milionu vozů modelové řady Felicia ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun.
Škoda Felicia se stala ztělesněním startu mimořádně úspěšného rozvoje české automobilky po spojení s koncernem Volkswagen. Tři roky po vstupu koncernu Volkswagen představila Škoda nový vůz - nástupce modelu Škoda Favorit. Tento nový model, se vyznačoval vyzrálou technikou, velkým vnitřním prostorem, vysokou kvalitou zpracování a moderním designem.
Začátek nové éry
V dubnu 1991 bylo potvrzeno nové spojení značky Škoda s koncernem Volkswagen. Pod křídly největší evropské automobilky začala proměna automobilky Škoda v mezinárodně úspěšnou značku. Již krátce po podpisu smlouvy byly zahájeny práce na vývoji novém modelu značky Škoda, který dostal název Felicia. Se zahájením výroby modelu Felicia převzala Škoda Auto i výrobní a kvalitativní standardy koncernu Volkswagen.
Nový model vycházel z předchozího modelu Škoda Favorit. Za podpory koncernu Volkswagen se uskutečnily podstatné změny designu a techniky, zlepšila se kvalita zpracování a optimalizovaly se výrobní metody. První sériová Škoda Felicia sjela z linky mladoboleslavského závodu 17. října 1994 přesně v 10:20 hodin.
Jen o devět dní později, 26. října 1994, představila Škoda Auto svůj nový hatchback veřejnosti. Trio nových vozů v barvě české trikolory slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal na Karlově mostě v Praze. Jeden z prvních vozů věnovala automobilka manželům Ondráčkovým, kteří měli tři čtvrtě roku stará čtyřčata.
Základní pohonnou jednotkou modelu Škoda Felicia byl zprvu osvědčený zážehový motor o objemu 1289 cm3 ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. Nabídka motorizací se brzo rozšířila. Od roku 1995 přišly do nabídky i motory z koncernové produkce - zážehový 1,6 MPI (55 kW) a historicky první vznětový motor pohánějící osobní vůz značky Škoda - 1,9 D s výkonem 47 kW.
Krátce po zavedení verze hatchback byla v červnu 1995 modelová řada Felicia rozšířena o praktický a prostorný rodinný vůz Škoda Felicia Combi. Záhy po představení kombi začala v srpnu 1995 v závodě Kvasiny výroba varianty Pick-up a uzavřené užitkové verze Vanplus. Později byla na bázi vozu Škoda Felicia Pick-up představena i verze Škoda Felicia Fun, koncipovaný pro využití ve volném čase (dnes bychom řekli crossover). Přes 18 500 kusů ve verzi Pick-up bylo navíc vyrobeno a prodáno pod označením Volkswagen Caddy.
Kvalita, bezpečnost a výbava
Škoda Felicia znamenala pro mladoboleslavskou automobilku zásadní krok i v oblasti kvality a bezpečnosti. Závod Škoda Auto - Výroba motorů tehdy jako první v Mladé Boleslavi získal mezinárodní certifikaci ISO 9002 a automobilka se díky Felicii začala výrazně prosazovat i v rámci interních kvalitativních auditů koncernu Volkswagen.
Jako první model značky nabídla Škoda Felicia zákazníkům dvojici airbagů, ABS a k tomu i některé prvky komfortní výbavy jako je klimatizace, elektricky vyhřívaná přední sedadla a u vrcholné verze Laurin & Klement i kožené čalounění.
Úspěchy v motorsportu
Škoda Felicia se také úspěšně zapsala do historie mezinárodního motorsportu. V mistrovství světa rallye působila tři sezony od roku 1995 do roku 1997. Již v první sezoně obsadila Škoda Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, když za volant usedali Emil Triner a Pavel Sibera. V roce 1996 se Stig Blomqvist ve voze Škoda Felicia Kit Car při britské RAC Rally umístil na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení a v mistrovství světa roku 1997 Škoda Felicia skončila druhá ve své třídě.
V roce 1998 Škoda Felicia výrazně přepracována
V únoru 1998 došlo k výraznému přepracování modelu Škoda Felicia. Změnily se tvary podle nové designové linie, zavedené dva roky předtím v modelu Škoda Octavia. Kariéra Škody Felicia se završila v roce 2001, kdy po přesně 1 401 489 vyrobených exemplářích sjela z výrobní linky ta poslední. Následníkem Felicie se stal model Fabia, vyráběný již od roku 1999.
VÝROBA MODELOVÉ ŘADY FELICIA
Verze |
Počet vyrobených ks |
Felicia |
915 853 |
Felicia Combi |
351 895 |
Pickup |
124 589 |
Felicia Vanplus |
5160 |
Felicia Fun |
3992 |
CELKEM |
1 401 489 |
Poznámka: Nad rámec této výroby bylo 18 592 provedení pickup vyrobeno a prodáno pod obchodní značkou VW Caddy.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz