name | autoweek.cz
Škoda Enyaq modelový rok 2024
09.12.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Elektricky poháněná Škoda Enyaq, nově bez přídomku iV, přináší technická vylepšení - vyšší výkon pohonného ústrojí, kratší nabíjecí časy a prodloužený dojezd.
Škoda Auto přichází pro modelový rok 2024 s modernizací modelové řady Enyaq. Předchozí výkonové verze 80 a 80x nahrazují nové, efektivnější a výkonnější varianty 85 a 85x. Ty jsou, stejně jako sportovní verze RS, schopny vyvinout maximální rychlost 180 km/h. Technická vylepšení přinášejí ještě výkonnější pohonné jednotky, kratší dobu nabíjení a delší dojezd. Nový software vozu navíc nabízí nové, intuitivnější uživatelské rozhraní. Poprvé bude elektricky poháněný model k dispozici také ve vrcholném výbavovém stupni Laurin & Klement.
Model Enyaq iV byl uveden na trh v roce 2020 a od té doby bylo dodáno 160 000 těchto vozů, přičemž jen za prvních devět měsíců roku 2023 Škoda Auto zaznamenala 55 000 dodávek zákazníkům po celém světě, což představovalo meziroční nárůst o 47 %. Do října Škoda Auto přijala celkem 215 000 objednávek na vozy Enyaq, takže je patrné, že se tohoto modelu současný pokles zájmu o elektromobily v Evropě netýká.
Z dosud dodaných vozů bylo 26 % s pohonem všech kol AWD. Verze Enyaq/Enyaq Coupé ve verzi 80 resp. 85 objednalo 50 % kupujících, verzi Enyaq 60 21 %, 19 % volilo verze 80x resp. 85x, 7 % si vybralo sportovní varianty Enyaq RS/Enyaq Coupé RS a 3 % volila variantu Enyaq 50.
Nový elektrický pohon s výkonnějším elektromotorem na zadní nápravě
Nový synchronní elektromotor umístěný na zadní nápravě je výkonnější a má vyšší účinnost díky novému pulznímu měniči, který poskytuje vysoký fázový proud. Nové verze Enyaq 85 a 85x mají výkon 210 kW, tedy o 60 kW vyšší než předchozí Enyaq 80 a o 15 kW víc než Enyaq 80x. U verzí RS se výkon zvýšil o 30 kW na 250 kW. Maximální točivý moment narostl o 235 N.m – z 310 N.m na 545 N.m.
Základní verze Enyaq 60, která se dodává jen s karoserií SUV, zůstala technicky nezměněna, tzn. největší výkon 132 kW, kapacita akumulátoru 62 kWh a dojezd 399 km.
Prodloužení dojezdu a zkrácení doby nabíjení
Díky novému elektromotoru a převodovému poměru, přizpůsobenému vyššímu točivému momentu, se prodloužil dojezd až o 24 km. Optimalizovaný vysokonapěťový akumulátor s vylepšeným chemickým složením článků a správou má kapacitu 82 kWh a u verzí s pohonem všech umožňuje využívat vyšší nabíjecí výkon až 175 kW. Maximální nabíjecí výkon verze Enyaq 85 s pohonem zadních kol zůstává nezměněn 135 kW.
|
85 |
85x |
RS |
výkon |
210 kW |
210 kW |
250 kW |
toč. moment |
545 N.m |
545 N.m |
545 N.m |
akumulátor |
82 kWh |
82 kWh |
82 kWh |
nejv. rychlost |
180 km/h |
180 km/h |
180 km/h |
zrychlení 0-100 km/h |
6,7 s |
6,6 s |
5,5 s |
max. nabíjecí výkon |
135 kW |
175 kW |
175 kW |
dojezd - Enyaq |
565 km |
538 km |
541 km |
dojezd - Enyaq Coupé |
576 km |
548 km |
547 km |
Cenová nabídka začíná na 1 364 900 Kč pro verzi Enyaq 85, resp. 1 424 900 Kč za Enyaq Coupé 85, varianty s pohonem všech kol 85 x jsou vždy o 100 000 Kč dražší. V případě sportovní varianty Enyaq RS to je 1 644 900 Kč resp. 1 704 900 Kč za verzi Enyaq RS Coupé. Základní varianta Enyaq 60 přijde na 1 239 900 Kč.
Enyaq L&K nabízí bohatou standardní výbavu
Řadu Enyaq doplňuje nový vrcholný výbavový stupeň Enyaq Laurin & Klement se standardní výbavou, která zahrnuje mj. Matrix-LED přední světlomety, Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru a přední masku Crystal Face s chromovaným rámečkem osvětlenou 131 LED diodami. V interiéru má Enyaq L&K vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla s pamětí a masážní funkcí.
Doporučená prodejní cena začíná na 1 544 900 Kč včetně DPH za Enyaq Laurin & Klement 85 s pohonem zadních kol, karosářská verze Coupé začíná na 1 604 900 Kč včetně DPH. Cena variant 85x s pohonem všech kol je v obou případech o 100 000 Kč vyšší.
Software: nové funkce, vylepšené rozhraní menu navigace
Nová verze softwaru bude dodávána se všemi modely Enyaq s 82 kWh akumulátorem vyráběnými od listopadu 2023. Má přepracované uživatelské rozhraní, intuitivnější strukturu menu v infotainmentu a nové navigační mapy. Umožňuje řidiči nastavit si tlačítka pro rychlé spuštění nejčastěji používaných nastavení vozu a aplikací.
Nová verze softwaru podporuje funkci předehřívání akumulátoru, která je aktivní při přípravě na nabíjení stejnosměrným proudem za chladného počasí a optimalizuje rychlost nabíjení. Proces, který v zimě trvá 25 až 30 minut, se spustí ručně stisknutím tlačítka na centrálním displeji infotainmentu nebo automaticky během cesty k nabíjecí stanici na základě údajů získaných z navigace.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz