name | autoweek.cz
Škoda Elroq – klíčová novinka pro Mladou Boleslav
09.12.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Kompaktní SUV Elroq je v segmentu kompaktních SUV elektrickou alternativou modelu Karoq. Elroq se nabízí za startovací cenu od 799 000 Kč včetně DPH.
Pro výrobu modelu Elroq vytvořila Škoda Auto prostor v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi, kde pro něj uvolnila místo Octavia, jejíž produkce se částečně přesunula do Kvasin. To dokazuje význam, jaký tento model bude mít v nejbližších letech pro českou automobilku. V krátké době nabídku elektromobilů se značkou Škoda doplní další dva modely, ovšem cenově nejdostupnější Epiq (měl by přijít koncem roku 2026) se bude vyrábět ve Španělsku.
Velké ambice
Škoda dosáhla mimořádný úspěch, když se model Enyaq stal v říjnu nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, přičemž od začátku roku je na čtvrtém místě. Elroq jako v podstatě zkrácená verze modelu Enyaq přichází do rychle rostoucího segmentu kompaktních SUV s elektrickým pohonem, takže má ambice být ještě úspěšnější. K tomu má dopomoci i velmi zajímavá cenová nabídka se základní cenou srovnatelnou s modelem Karoq se spalovacím motorem. Ta je samozřejmě vyvážena i ústupky v technickém vybavení. Potenciál k úspěchu potvrzuje víc než 20 000 objednávek ještě před zahájením jeho prodeje.
Škoda Elroq je postavená na modulární platformě pro elektromobily MEB koncernu Volkswagen. Je dlouhý 4488 mm při rozvoru náprav 2765 mm. Zavazadlový prostor má objem 470 l resp. až 1580 l. Elroq vyniká malým stopovým průměrem zatáčení 9,3 m. K vyšší efektivitě přispívá i velmi pečlivé řešení aerodynamiky, jehož výsledkem je součinitel odporu vzduchu cx 0,26 (u Karoqu to je 0,30).
Virtuální kokpit za příplatek doplňuje head-up displej s rozšířenou realitou. Standardní výbavou je displejem infotainmentu 13“ převzatý z Enyaqu. Standardní výbava zahrnuje parkovací kameru vzadu a SmartLink.
Pohonné jednotky
Základní verze 50 s pohonem zadních kol je vybavena akumulátorem s kapacitou 55 kWh, resp. využitelnou 52 kWh, pro dojezd až 375 km. Elektromotor umístěný na zadní nápravě vyvíjí maximální výkon 125 kW a maximální točivý moment 310 N.m. Spotřeba energie je podle WLTP 15,8 kWh/100 km (tzn. 6,3 km/1 kWh). Elroq 60 s pohonem zadních kol (bude k dispozici v 1. čtvrtletí 2025) má akumulátor s kapacitou 63 kWh, resp. 59 kWh, a nabízí dojezd více než 400 km při spotřebě energie 16,6 kWh/100 km. Elektromotor zde disponuje výkonem 150 kW a točivým momentem 310 N.m.
Dvě nejvýkonnější varianty modelu Elroq mají akumulátor s kapacitou 82 kWh, resp. využitelnou 77 kWh. Elroq 85 má elektromotor, který vyvíjí výkon 210 kW, umístěný na zadní nápravě a na zadní kola přenáší maximální točivý moment 545 N.m. Elroq 85x (bude k dispozici ve 3. čtvrtletí 2025) má druhý elektromotor umístěný na přední nápravě pro standardní pohon všech kol. Elroq 85 má dojezd 581 km v režimu WLTP při spotřebě 15,2 kWh/100 km. Verze 85x slibuje 562 km.
Díky nabíjecímu výkonu až 175 kW lze akumulátor u varianty 85 s kapacitou 82 kWh dobít z 10 % na 80 % kapacity za 28 minut u rychlonabíjecích stanicí se stejnosměrným proudem. U verzí Elroq 50 a Elroq 60, které umožňují největší nabíjecí výkon až 145 kW, resp. až 165 kW, to trvá 25 minut.
Lithio-iontové akumulátory mají modulární konstrukci. Ve verzi Elroq 50 sestává z 8 modulů, u Elroqu 60 má 9 modulů a Elroq 85/85x mají kapacitu 82 kWh ze 12 modulů. Akumulátor je umístěna klasicky v podlaze. Konstrukce akumulátoru včetně kapalinového chlazení a ohřevu je shodná s modelovou řadou Enyaq. Optimalizovaná funkce předehřevu zvyšuje účinnost nabíjení u rychlonabíjecích stanic se stejnosměrným proudem. Aktivuje se buď automaticky cestou k nabíjecí stanici na základě údajů z navigace nebo ji lze aktivovat ručně v menu nabíjení infotainmentu. Aktuální teplotu a okamžitý stav nabití neustále sleduje systém tepelného řízení, který v případě potřeby aktivuje regulaci teploty.
Podvozek
Přední náprava je osazena kotoučovými brzdami s kotouči s vnitřním chlazením. Brzdy jsou vybaveny jednopístkovými třmeny, verze 85 a 85x mají dvoupístkové třmeny. Zadní náprava je osazena bubnovými brzdami, protože je při brzdění primárně využívána rekuperace. Parkovací brzda je elektromechanická s účinkem na zadní kola. Přední náprava je typu MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Víceprvkové zavěšení kol zadní nápravy je tvořeno pěti příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem. Pérování je vinutými pružinami vzadu s externími tlumiči.
Jízdní komfort lze zvýšit pomocí adaptivního podvozku DCC nebo progresivního řízení s proměnným převodem. Adaptivní podvozek DCC umožňuje nastavení charakteristiky odpružení podvozku v závislosti na kvalitě vozovky nebo požadavku řidiče. K dispozici jsou celkem tři předdefinovaná nastavení adaptivního podvozku DCC: Normal, Comfort a Sport. Individuální režim umožňuje výběr z 15 charakteristik podvozku.
Pohotovostní hmotnost je 1949 - 2119 kg a celková hmotnost činí 2427 - 2650 kg. Elroq může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1200 kg při 8% stoupání nebo 1000 kg při 12% stoupání.
Foto: Vladimír Rybecký a Škoda Auto
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz