name | autoweek.cz
Škoda Elroq - důležitá novinka pro Mladou Boleslav
02.10.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Škoda vstupuje do rychle rostoucího segmentu kompaktních SUV s elektrickým pohonem. Nový model Elroq se má stát základem produkce v Mladé Boleslavi. Na trh přichází s cenou od 799 000 Kč včetně DPH.
V Praze na Vltavě Škoda představila svůj nový model s elektrickým pohonem. Kompaktní SUV Elroq se má stát jedním z klíčových modelů výrobního programu v Mladé Boleslavi, kde pro něj uvolnila místo Octavia, jejíž produkce se částečně přesunula do Kvasin.
Škoda Elroq se s bohatou standardní výbavou nabízí na mnoha trzích za cenu srovnatelnou s jeho protějškem se spalovacím motorem, modelem Karoq. Model Elroq si mohou zákazníci konfigurovat od 2. října, a to včetně limitované edice First Edition, která bude k dispozici od prvního čtvrtletí roku 2025.
Čtyři výkonové verze, tři verze trakčních akumulátorů
Škoda Elroq je postaven na modulární platformě pro elektromobily MEB koncernu Volkswagen. Přichází se čtyřmi verzemi 50, 60, 85 a 85x. Jejich vysokonapěťové lithio-iontové akumulátory jsou ve třech velikostech. Základní model 50 s pohonem zadních kol je vybaven akumulátorem s brutto kapacitou 55 kWh resp. netto 52 kWh a nabízí dojezd 370 km. Elektromotor umístěný na zadní nápravě vyvíjí maximální výkon 125 kW a maximální točivý moment 310 N.m.
Elroq 60 s pohonem zadních kol má akumulátor s brutto kapacitou 63 kWh, resp. netto 59 kWh, a umožňuje dojezd 400 km. Jeho elektromotor má výkon 150 kW a točivý moment 310 N.m.
Dvě nejvýkonnější varianty modelu Elroq mají největší akumulátor s brutto kapacitou 82 kWh, resp. netto 77 kWh. Model Elroq 85 má elektromotor umístěný na zadní nápravě, který vyvíjí výkon 210 kW a na zadní kola přenáší maximální točivý moment 545 N.m. Elroq 85 dosahuje jeden z nejdelších dojezdů v segmentu 560 km. Elroq 85x má druhý elektromotor umístěný na přední nápravě a pohon všech kol.
Vysoký nabíjecí výkon a optimalizovaný předehřev zajišťují krátkou dobu nabíjení u všech variant modelu Škoda Elroq. Díky nabíjecímu výkonu až 175 kW lze akumulátor u varianty 85 s kapacitou 82 kWh dobít z 10 % na 80 % kapacity za 28 minut na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem. U modelů Elroq 50 a Elroq 60, které podporují nabíjecí výkony až 145 kW, resp. až 165 kW, trvá stejný proces 25 minut nebo méně. Všechny modely Elroq podporují rychlost nabíjení až 11 kW na nabíjecích stanicích střídavého proudu.
Vysokonapěťové akumulátory s modulární konstrukcí
Lithio-iontové akumulátory nového modelu Škoda Elroq mají modulární konstrukci. Baterie modelu Elroq 50 se skládá z osmi modulů, baterie modelu Elroq 60 má modulů devět a kapacita 82kWh akumulátorů vozů Elroq 85 a Elroq 85x je rozložena do dvanácti modulů.
Akumulátor je umístěn v podlaze vozu, čímž je zajištěno nízké těžiště. Konstrukce akumulátoru včetně kapalinového chlazení a ohřevu jsou shodné s modelem Enyaq. Optimalizovaná funkce předehřevu zvyšuje účinnost na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem. Aktivuje se buď automaticky cestou k nabíjecí stanici na základě údajů z navigace, nebo ji lze aktivovat ručně v menu nabíjení infotainmentu. Aktuální teplotu akumulátoru a okamžitý stav nabití neustále sleduje systém tepelného řízení, který v případě potřeby aktivuje regulaci teploty. Optimalizovaná funkce předehřevu zajišťuje, že na rychlonabíjecích stanicích lze akumulátor dobít z 10 % na 80 % kapacity za 24 minut.
Foto: Škoda Auto a Vladimír Rybecký
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz